همراه اول بالاترین سرعت 5G در ایران را ثبت کرد

دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
سایت 5G همراه اول تهران افتتاح شد و توانست رکورد سرعت اینترنت را در ایران با ثبت ۳٫۸ گیگابیت بر ثانیه بشکند.
تبلیغات

روز گذشته (۱۰ اسفند ۹۹) همراه اول سایت 5G خود را در در برج ستاره ونک تهران راه‌اندازی کرد. به گزارش زومیت، نخستین سایت‌های همراه اول ۴ اسفند در مشهد افتتاح شدند. همراه اول در نظر دارد پس از تهران و طی روزهای آتی، در اصفهان، شیراز، اهواز و تبریز سایت‌ 5G تأسیس کند.

آنتن نمادین 5G همراه اول

اپراتور اول کشور ورود به فناوری 5G را از سال ۹۵ آغاز کرد و با استفاده از توان داخلی، فرایند بومی کردن این فناوری را پیش برد؛ تا جایی که آنتنی که در مشهد استفاده کرد، تولید داخل بود.

مدیرعامل همراه اول در ابتدای مراسم افتتاح سایت 5G تهران با اشاره به اینکه ترافیک شبکه‌ی همراه اول ظرف یک سال شیوع کرونا دو برابر شده است، اعلام کرد که افزایش تقاضا، اپراتور را به سمت تکنولوژی‌های جدید هدایت می‌کند. مهدی اخوان بهابادی گفت:

۲۰۰۰ گیگابیت بر ثانیه بیت ریت در شبکه‌ی ما تحمل شد که عددی قابل‌توجه است. دیتاسنترهای همراه اول در سال جاری چندین برابر سنوات گذشته، ترافیک تولید و به شبکه ملی اطلاعات تزریق کردند.
مهدی اخوان مدیر عامل همراه اول در رویداد 5G همراه اول

وی اضافه کرد که میزبانی سرویس «شاد» به‌صورت کامل روی دیتاسنترهای همراه اول انجام می‌شود و اگر توسعه و سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فناوری اطلاعات رخ ندهد، در بزنگاه‌هایی مانند کرونا شرایط غیر قابل جبرانی به ‌وجود می‌آمد. وی گفت:

اواخر سال گذشته کسی تصور نمی‌کرد ۱۲ میلیون دانش‌آموز روی یک پلتفرم میزبانی شوند و در کلاس‌های درس شرکت کنند. این اتفاق می‌تواند در آینده و در موضوعات مختلف تکرار شود و لذا اگر سرمایه‌گذاری‌هایمان انجام نشده باشد، باعث نارضایتی در کشور می‌شود. نواحی تحت پوشش سایت‌های 5G محدود خواهد بود و سرمایه‌گذاری مورد نیاز بسیار بیشتر و قابل ‌توجه‌تر است؛ بنابراین انتظارمان به‌عنوان همراه اول، حمایت دولت و مجلس از سرمایه‌گذاری اپراتورها در 5G است.
مرتضی طاهری معاون فنی و توسعه همراه اول در رویداد 5G همراه اول

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول با اشاره به اینکه همراه اول قصد ورود به میدان مسابقه‌ی سرعت ندارد، گفت در این صورت در حق 5G جفا می‌شود. مرتضی طاهری‌بخش اضافه کرد:

اگر قرار باشد کار بزرگی برای کشور انجام دهیم باید همه‌ی بخش‌ها دست به دست هم بدهند تا به یوزکیس‌های واقعی و مورد نیاز دست یابیم. امروز واقعیت مجازی و گیمینگ را که مورد نیاز مردم و جوانان است، بین این مرکز و مرکز شهید کاظمیان خواهیم داشت. اگر دوستانمان در رگولاتوری، هرچه زودتر فرکانس‌های اختصاصی هر اپراتور در نسل پنجم را ارائه دهند، کار توسعه را با سرعت بیشتری پیش خواهیم برد.

همراه اول پیش از مراسم،  سرعت ۳/۸ گیگابیت بر ثانیه را به‌ دست آورد و در حضور خبرنگاران سرعت ۳/۲ به دست آمد.

انجام تست سرعت 5G همراه اول

در این مراسم همچنین، یک «یوزکیس واقعیت مجازی» با بارگذاری در دیتاسنتر مجازی‌سازی شد و «تست گیمینگ» با راه‌اندازی گیم سرور در دیتاسنتر مجازی‌سازی‌شده‌ی همراه اول در بستر شبکه 5G تجاری همراه اول صورت گرفت و کیفیت آن‌ تست شد.

مشترکان همراه اول که دارای گوشی 5G هستند، می‌توانند در نقاط تحت پوشش همراه اول از اینترنت 5G بهره‌مند شوند؛ سایر مشترکان همراه اول که گوشی 5G ندارند، ازطریق مودم و سرویس وای فای می‌توانند از نسل پنجم ارتباطات بهره ببرند. زومیت توانست در محل افتتاح سایت 5G همراه اول، به سرعت ۳٫۹ گیگابیت بر ثانیه برسد.

اسکرین شات از تست سرعت فناوری 5G همراه اول در ایران
تست سرعت ۵G همراه اول در ایران

گفتنی است که نهایت سرعت 5G در ایران و رکورد پیشین آن در شبکه ایرانسل، ۳٫۳ گیگابیت بر ثانیه بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات