آغاز ثبت نام دارندگان دستگاه‌‌ استخراج رمزارز به مدت یک ماه از ۴ دی

شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
۵ ماه پس از مصوبه هیأت وزیران در خصوص ثبت دستگاه‌های استخراج رمزارز، سامانه خوداظهاری از ۴ دی به مدت یک ماه ثبت نام مالکان را انجام خواهد داد.
تبلیغات

هیأت دولت در سال ۹۷ استخراج رمزارز را قانونی اعلام کرد؛ اما دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال که پیش از تصویب این قانون به‌صورت غیر قانونی وارد کشور شده بودند، تا یک سال بعد تعیین تکلیف نشدند. پنج ماه پس از مصوبه‌ی هیأت وزیران در خصوص تعیین تکلیف ماینرهای قاچاق، سامانه بهین‌یاب برای ثبت نام دارندگان این دستگاه‌ها عملیاتی شد.

۹ تیرماه سال جاری، هیأت وزیران اعلام کرد دستگاه‌های ماینینگی که پیش از تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ وارد کشور شده بودند، به‌عنوان کالای قاچاق در نظر گرفته می‌شوند و به همین علت، دارندگان آن‌ها باید با پرداخت جریمه و عوارض دستگاه‌ها به حل مشکل اقدام کنند. در آن زمان، مهلتی یک‌ماهه از ۲۵ مرداد برای خوداظهاری به صاحبان دستگاه‌های استخراج‌ ارز دیجیتال داده شد؛ اما سامانه تا ۴ دی‌ماه عملیاتی نشده بود و به همین علت، امکان ثبت نام عملا وجود نداشت.

پس از ابلاغ آیین‌نامه‌ی ستاد مبارزه با قاچاق کالا درخصوص خوداظهاری دارندگان دستگاه‌های ماینینگ در انتهای آذر، ارزش‌گذاری دستگاه‌ها توسط صنعت، معدن و تجارت با همکاری گمرک انجام شد. در نهایت بانک مرکزی با تخصیص شماره حساب خزانه از ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای سامانه بهین‌یاب، سامانه را از ۴ دی عملیاتی کرد.

عباس آشتیانی، رئیس کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز سازمان نظام صنفی کامپیوتر‌ای (نصر) می‌گوید از زمان اعلامِ صنعت تلقی شدن استخراج رمزارز تا تدوین اولین قوانین گمرکی و تخصیص کدهای تفکیکی، تعداد زیادی دستگاه ماینر وارد کشور شدند و حجم تجهیزاتی که برای آن‌ها پرونده تعزیراتی تشکیل شد، به بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه می‌رسد.

دارندگان دستگاه‌های ماینینگ حال طبق مصوبه‌ی هیأت وزیران و دستورالعمل ستاد مبارزه با قاچاق می‌توانند تا ۴ بهمن خوداظهاری و با پرداخت عوارض گمرکی، به‌صورت قانونی فعالیت کنند. درصورت اظهار نکردن دستگاه در سامانه بهین‌یاب در تاریخ اعلام‌شده، عواقب برعهده‌ی مالک و دارنده‌ی دستگاه خواهد بود. هیأت دولت در مصوبه‌ی خود پیش‌بینی کرده است که در این صورت، سازمان تعزیرات تکلیف دستگاه‌های اظهارنشده را مشخص خواهد کرد.

نمونه پرداخت گمرکی دستگاه ماینر قاچاق

نمونه پرداخت گمرکی پس از خوداظهاری

رئیس کمیسیون بلاک‌چین نصر می‌گوید پس از خوداظهاری دستگاه طی مدت اعلام‌شده، مالکان دستگاه‌ها یک ماه (تا ۴ بهمن) نیز طی جواز دریافتی از وزارت صمت، برای بهره‌برداری از دستگاه یا دادن آن به واحد صنفی و صنعتی دارای مجوز بهره‌بردای یا تأسیس برای هتلینگ یا هاستینگ یا واگذاری به افراد دارای جواز فرصت دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات