دولت: مبادله رمزارز تنها برای تأمین ارز واردات مجاز است

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
با دستور هیئت دولت، مبادله‌ی رمزارز به‌دست ماینرهای دارای مجوز، تنها برای تأمین ارز واردات مجاز است.
تبلیغات

هیئت وزیران در جلسه‌ی امروز، ۱۳ مهر، تصویب‌نامه‌ی موضوع تعیین تکلیف تجهیزات استخراج رمزارز موجود در کشور را به پیشنهاد مشترک وزارت نیرو و بانک مرکزی اصلاح کرد.

براساس این اصلاحیه، رمزارزهای استخراج‌شده‌ی ماینرهای دارای مجوز، تنها برای تأمین ارز واردات کشور و براساس مقرراتی قابل‌مبادله خواهند بود که بانک مرکزی تعیین کند.

بند مذکور مصوبه که اکنون اصلاح شده است، مرداد سال گذشته بدین شرح بود:

استفادهاز رمزارزها صرفا با قبول مسئولیت خطرپذیری (ریسک) متعاملان صورت می‌گیرد و مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نیست و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست.

ماینرها همچنین موظف هستند تا رمزارز دست‌اول تولیدشده را تا سقف مجاز و به‌صورت مستقیم (بدون واسطه) به کانال‌های معرفی‌شده‌ی بانک مرکزی عرضه کنند. در اصلاحیه‌ی امروز، سقف مجاز رمزارز استخراج‌شده و قابل‌مبادله‌ی هر واحد استخراج‌کننده طبق دستورالعملی که وزارت نیرو تدوین می‌کند، براساس میزان انرژی مصرف‌شده‌ی آن واحد تعیین و به‌صورت دوره‌ای به بانک مرکزی اعلام می‌شود.

متن کامل مصوبه‌ی اصلاح‌شده به‌شرح زیر است:

هیئت وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۰۷/۱۳ به پیشنهاد مشترک وزارت نیرو و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد اصل یکصدوسی‌وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد: متن زیر به‌عنوان تبصره به بند (۱) تصویب‌نامه‌ی شماره‌ی ۵۸۱۴۴ات ۵۵۶۳۷ه مورخ ۱۳۹۸/۰۵/۱۳ اضافه می‌شود.تبصره- رمزارزهای استخراج‌شده براساس مجوزهای صادره این تصویب‌نامه صرفا برای تأمین ارز واردات کشور و براساس مقرراتی قابل‌مبادله خواهند بود که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌کند. استخراج‌کنندگان باید رمرارز دست‌اول تولیدشده را تا سقف مجاز و به‌صورت مستقیم بدون واسطه به کانال‌های معرفی‌شده‌ی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عرضه کنند. سقف مجاز رمزارز استخراج‌شده و قابل‌مبادله‌ی هر واحد استخراج‌کننده براساس میزان انرژی مصرف‌شده‌ی آن واحد، طبق دستورالعملی که وزارت نیرو تدوین می‌کند، تعیین و به‌صورت دوره‌ای به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات