دستورالعمل رسیدگی به ماینرهای واردشده به‌صورت قاچاق بالاخره ابلاغ شد

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مصوبه‌ی هیأت وزیران در خصوص تعیین تکلیف دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال که به‌صورت غیر قانونی وارد کشور شده بودند، در نهایت پس از چهار ماه اجرایی می‌شود.
تبلیغات

۹ تیرماه سال جاری، هیأت وزیران اعلام کرد دستگاه‌های ماینینگی که پیش از تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ وارد کشور شده بودند، به‌عنوان کالای قاچاق در نظر گرفته می‌شوند و به همین علت، دارندگان آن‌ها باید با پرداخت جریمه و عوارض دستگاه‌ها نسبت به حل مشکل اقدام کنند. در آن زمان، مهلتی یک‌ماهه از ۲۵ مرداد برای خوداظهاری به صاحبان دستگاه‌های استخراج‌کننده‌ی ارز دیجیتال داده شد؛ اما این افراد تا امروز که در ماه آذر به‌سر می‌بریم، موفق نشدند جریمه و عوارض دستگاه‌ها را پرداخت کنند؛ چرا که پیرو بند ۵ مصوبه شماره ۳۹۲۲۸/ت ۵۷۳۷۳، ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید آیین‌نامه‌ای برای اجرای مصوبه تدوین می‌کرد که اقدامی دراین‌باره انجام نشد.

علی بابک‌نیا، دبیر کمیسیون رمز ارز و بلاک‌چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، به زومیت می‌گوید سازمان نصر برای پیگیری مشکل، جلساتی با معاونت‌های ریاست جمهوری برگزار کرد. پس از آن، محمود واعظی، رئیس دفتر ریاست جمهوری طی نامه‌ای به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به‌صورت رسمی دستور اجرای این طرح را ابلاغ کرد. تصویب نهایی آیین‌نامه نیز پس از دستور دفتر رئیس‌جمهور در جلسه‌ای فوری در تاریخ ۲۰ آبان ماه صادر شد. ‌اکنون این دستورالعمل به تعزیرات و سایر استان‌ها ابلاغ شده است.

طبق این مصوبه، دارندگان تجهیزات ماینینگ موظف به خوداظهاری و ثبت تعداد و نوع تجهیزات ماینینگ خود در سامانه‌ی وزارت صمت و متعاقبا، پرداخت حقوق و عوارض گمرکی هستند. اجرایی ‌شدن مصوبه‌ی هیأت دولت پرونده‌های تعزیراتی را مختومه میک‌ند و تجهیزات افراد متهم را جهت بازگشت به چرخه‌ی تولید عودت می‌دهد.

پس از اعلام وزارت صمت، دارندگان ماینرهای قاچاق، یک ماه برای خوداظهاری مهلت دارند

در این دستورالعمل که در ۲۷ ماده تهیه شده است، می‌خوانیم افرادی که به اتهام قاچاق دستگاه‌ی ماینر متهم شناخته شدند و پرونده‌ای در مرحله‌ی بدوی یا تجدید نظر در مراجع صالح دارند، پس از ابلاغ این دستورالعمل  حداکثر به‌ مدت یک ماه فرصت دارند مراحل اظهار دستگاه‌ خود را طی کنند.

درصورتی‌که پرونده‌ی محکومیت متهم قطعی شده اما منجر به وصول جریمه‌ی نقدی نشده باشد، وی می‌تواند درخواست صدور مجوز از شعبه‌ی اجرای احکام کند و رأی تا پایان مهلت قانونی به اجرا دربیاید؛ درصورتی‌که فرد متهم تا پایان مهلت مقرر گواهی لازم را دریافت نکند، حکم پیشین صادرشده برای او، مجددا در مسیر اجرا قرار می‌گیرد.

پرونده‌های محکومیت‌یافته‌ی قطعی که منجر به اجرای کامل رأی شده‌اند، مشمول ضوابط دستورالعمل مذکور نمی‌شوند و سابقه‌ی این محکومیت در سوابق کیفری متهم لحاظ نمی‌شود.

دارندگان دستگاه‌ها پس از اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، یک ماه برای خوداظهاری مهلت دارند. این وزارت باید فهرست دستگاه‌های اعلام‌شده را جهت تعیین ارزش و حقوق و عوارض دولتی مشخص و به گمرک اعلام کند. پس از این، گمرک موظف است تا حداکثر ظرف یک ماه، ارزش و حقوق و عوارض دولتی را معین و به وزارت صنعت اعلام کند. مجموع این ارزش و حقوق و عوارض نباید کمتر از ارزش تمام‌شده‌ی واردات قانونی دستگاه‌ها باشد.

طبق دستورالعمل ستاد مبارزه با قاچاق، دارندگان دستگاه‌های ماینر پس از پرداخت عوارض دولتی ازطریق سامانه‌ی الکترونیکی، یک گواهی شامل مشخصات دستگاه دریافت می‌کنند و می‌توانند درصورت درخواست نهادهای نظارتی، آن را استعلام کنند. گواهی که فرد دریافت می‌کند، توسط وزارت صمت به‌طور سیستماتیک به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود. بااین‌حال صدور گواهی به‌معنای داشتن مجوز بهره‌برداری از دستگاه ماینر نیست و نگه‌داری از دستگاه‌ها در مارکز فاقد مجوز هم ممنوع است.

بر اساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به‌کارگیری دستگاه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • اخذ جواز تأسیس و به‌کارگیری دستگاه‌ها در محل دارای مجوز دارنده‌ی دستگاه
  • واگذاری دستگاه‌ها به اشخاص دارای مجوز
  • خروج دستگاه از سرزمین اصلی یا صادرات آن‌ها

دارنده‌ی دستگاه ماینر موظف است درصورت صادرات دستگاه خود، سند مربوطه را در سامانه‌ی بهین‌یاب بارگذاری کند. سازمان‌های صمت در هر استان موظف هستند نحوه‌ی به‌کارگیری دستگاه‌ها را پس از بازدید از واحد دارای مجوز و صحه‌گذاری وجود دستگاه‌ها، در سامانه‌ی بهین‌یاب تأیید و اطلاعات بنگاه در درگاه اطلاعاتی را اصلاح کنند.

آیین‌نامه‌ی مورد بحث احتمالا هفته‌ی آینده جهت اجرا ابلاغ می‌شود و می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات فعالان صنعت رمزارز را که بیش از یک سال درگیر پرونده‌های تعزیراتی بودند مرتفع کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات