پلتفرم پرداخت یکپارچه شهری در تهران رونمایی شد

سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
امروز، سازمان فناوری اطلاعات شهرداری پلتفرم شهر پِی را رونمایی کرد. این پلتفرم زیرساختی برای انواع پرداخت‌های خُرد شهری است.
تبلیغات

آیین رونمایی پروژه‌های ده‌گانه‌ی مرکز آمار و رصد شهری امروز با حضور شهردار تهران برگزار شد. در این مراسم، پلتفرم شهر پِی رونمایی شد که زیرساختی برای انواع پرداخت‌های خُرد شهری است و به تمام کیف‌پول‌ها کمک می‌کند تا بر بستر آن تعامل کنند.

پروژه‌ی پرداخت یکپارچه‌ی شهری با همکاری بانک شهر انجام شده و پذیرنده‌های مختلفی مانند تاکسی و میدان‌های تره‌بار و فروشگاه‌های شهروند را به ابزارهای پرداخت متصل می‌کند. سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران این زیرساخت را برای شرکت‌های خصوصی فراهم کرده تا مردم به یک اپلیکیشن برای پرداخت‌های خُرد خود در سطح شهری منحصر نباشند.

مهران محرمیان، معاون بانک مرکزی، در این مراسم به باز‌بودن فضا برای ورود شرکت‌های مختلف به بحث پرداخت‌های خُرد اشاره کرد و گفت:

از رقابت استقبال می‌کنیم و در برخی کشورها هم اجازه‌ی رقابتی‌بودن فضا در حوزه‌ی کیف‌پول الکترونیکی داده می‌شود؛ اما نمی‌خواهیم اجازه دهیم شرکت‌های بزرگ از فعالیت بازیگران کوچک‌تر مانع شوند؛ بنابراین بحث تنظیمگری در این زمینه اهمیت ویژه‌ای دارد.
لوگو سامانه شهر پی و کیف پول های همکار

به‌گفته‌ی محرمیان، بانک مرکزی در شهریور توانست با هماهنگی شورای پول و اعتبار کیف‌پول را برای پرداخت‌های خُرد عملیاتی کند. او همچنین خبر داد که اخذ مجوز برای اپراتورهای کیف‌پول نیاز نیست و این شرکت‌ها می‌توانند با بانک‌های مدنظر خود قرارداد ببندند و بانک مرکزی به‌دقت روی اپراتورها نظارت خواهد کرد.

به‌گفته‌ی مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، شهرداری با تغییر رویکرد در مرکز آمار و رصد شهری از جمع‌آوری صِرف داده‌های شهری عبور و به‌سمت تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی حرکت کرده است تا ریشه‌ی مسائل شهری را پیدا کند. محمد فرجود اضافه کرد با استفاده از فناوری‌های نوینی همچون متن‌کاوی، تحلیل داده‌های کلان، داده‌کاوی، هوش مصنوعی و پردازش تصویر، رصد، دریافت و بررسی داده‌ها ممکن شده است تا مدیریت بهتری در شهر انجام شود.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری می‌گوید دو رویکرد مهم دیگر شامل «استانداردسازی داده» و «استقرار حکمروایی داده» نیز دردستور کار قرار گرفته است و در همین زمینه، تمام داده‌های شهرداری در بانکی استاندارد جمع‌آوری و یکپارچه شده‌اند. فرجود می‌گوید دسترسی آزاد به اطلاعات، ازجمله دیگر رویکردهای شهرداری است.

پیروز حناچی، شهردار تهران، در مراسم رونمایی پروژه‌های مرکز آمار و رصد شهری  اظهار کرد که بهره‌گیری از داده‌های هوشمند سرعت ارائه‌ی خدمات را افزایش می‌دهد و همین موضوع شرایطی عادلانه برای شهروندن به‌وجود می‌آورد. به‌گفته‌ی حناچی، دسترسی سریع به اطلاعات به‌روز باعث ایجاد رانت می‌شود؛ اما این شرایط وقتی اطلاعات دردسترس همگان باشد، از بین می‌رود.

حناچی گفت: «در آستانه‌ی بازبینی طرح راهبردی تهران هستیم و برای این کار باید بدانیم از چه مسیری آمده‌ایم و مسیرمان به کدام سو است و چشم‌انداز را ببینیم. بسیاری از چشم‌اندازها و اهداف پیشین به دلایل تغییر شرایط تفاوت کرده است و بازبینی در راهبرد این فرصت را فراهم می‌کند که اگر نقصی هست آن را رفع کنیم.» به‌گفته‌ی شهردار تهران، تهران برای دستیابی به رنکینگ بالاتر در سطح جهانی تلاش می‌کند و همین اطلاعات باعث شناخت بهتر ضعف‌ها و به‌دنبال آن، افزایش رتبه‌ی شهر در سطح دنیا می‌شود.

سامانه‌ی پیش‌بینی هوشمند آلودگی هوای تهران، ازجمله سامانه‌هایی بود که در این مراسم اعلام شد بدون حسگر و صرف هزینه‌های گزاف، از روش هوش مصنوعی قابل‌انجام است. پروژه‌های دیگری که امروز رونمایی شدند، عبارت‌اند از:

  • سامانه‌ی تحلیل الگوهای سفرهای درون‌شهری
  • سامانه‌ی محاسبه‌ی ماتریس مبدأ و مقصد سفرها در تهران
  • سامانه‌ی تبدیل آدرس‌های متنی به اطلاعات مکانی برای سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ داشبورد اطلاعات و محلات شهر تهران
  • سامانه‌ی پیش‌بینی جمعیت شهر مناطق مختلف شهر تهران تا سال ۱۴۰۵
  • سند حکمروایی شهرداری تهران
  • سامانه‌ی جامع متغیرهای آماری و شاخص‌های اصلی
  • آمارنامه‌های شهر و شهرداری
  • داشبورد تحلیل نظارت شهروندی
  • بازدید مجازی از موزه‌ی نقشه
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات