چطور کرایه تاکسی را آنلاین پرداخت کنیم؟

پنج‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
پرداخت آنلاین کرایه تاکسی
اگر بدون پول نقد سوار تاکسی شده‌اید، می‌توانید به‌صورت آنلاین کرایه را پرداخت کنید. در این مقاله همه روش‌های پرداخت اینترنتی کرایه تاکسی را می‌خوانید.
تبلیغات

بعید است تا به حال برایتان پیش نیامده باشد که تاکسی بگیرید اما در میانه راه متوجه شوید پول نقد ندارید تا کرایه تاکسی را پرداخت کنید. این مشکل این روزها که دریافت پول نقد از عابربانک‌ها سخت شده و در بسیاری از مواقع دستگاه‌های ATM اخطار عدم امکان پرداخت وجه می‌دهند، بیشتر از قبل هم پیش می‌آید.

در این موقعیت‌ها راهکارهای آنلاین و ابزارهای مبتنی بر اینترنت می‌توانند بسیار مؤثر باشند. حالا که استفاده از سیستم‌های مالی و بانکی توسط مردم گسترش پیدا کرده و بسیاری از افراد جامعه با اطمینان به‌صورت آنلاین خرید می‌کنند یا پرداخت‌هایشان را به‌صورت اینترنتی انجام می‌دهند، پرداخت کردن کرایه تاکسی به شیوه آنلاین هم می‌تواند راهگشا و مفید باشد.

به همین دلیل است که در سال‌های اخیر برخی اپلیکیشن‌ها برای پرداخت کرایه تاکسی تهیه و ارائه شدند تا افراد با نصب آن‌ها بتوانند به‌صورت آنلاین و فقط با صرف چند ثانیه وقت کرایه‌ خود را پرداخت کنند. البته یکی از مشکلات اصلی این اپلیکیشن‌ها تعدد آن‌ها است. علاوه بر این، ممکن است اپلیکیشنی که راننده تاکسی از آن استفاده می‌کند و بارکد آن را دارد با اپلیکیشنی که مسافر برای پرداخت کرایه تاکسی استفاده می‌کند یکی نیست و این مسئله دردسرهایی را ایجاد کرده است.

این مقاله در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ به‌روزرسانی شده است.

البته راهکار دیگری که افراد در مواقعی که وجه نقد برای پرداخت کرایه تاکسی ندارند انتخاب می‌کنند، این است که شماره کارت راننده را از او درخواست کرده و کرایه را به شیوه کارت به کارت برای او واریز می‌کنند. با این حال، شاید برخی راننده‌ها مایل به ارائه شماره کارت خود نباشند یا حتی تمایل نداشته باشند حین رانندگی حواس خود را صرف ارائه اطلاعات کارت به مسافر کنند و به همین دلیل استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت کرایه تاکسی را گزینه مناسب‌تری بدانند.

با در نظر داشتن این نکته که هم کاربران راهکار سریع و دسترسی برای پرداخت آنلاین کرایه تاکسی داشته باشند و هم رانندگان با حفظ امنیت و ایمنی خود بتوانند از شیوه اینترنتی پرداخت کرایه تاکسی بهره‌مند شوند، در این مقاله قصد داریم اپلیکیشن‌های مختص پرداخت آنلاین کرایه تاکسی و شیوه کار با آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

اپلیکیشن‌های پرداخت آنلاین کرایه تاکسی

اپلیکیشن‌های پرداخت آنلاین کرایه تاکسی با هدف ساده‌تر شدن سفرهای درون‌شهری طراحی شدند، تاکسی‌ها به آن‌ها مجهز شدند و مسافران هم کم‌وبیش از آن‌ها استفاده می‌کردند. با این حال، شیوع کرونا در ایران باعث شد تمایل مردم، هم رانندگان و هم مسافران، به رد و بدل کردن پول نقد کمتر شود و بیشتر از اپلیکیشن‌های پرداخت اینترنتی کرایه تاکسی استفاده کنند.

برای این منظور تعداد اپلیکیشن‌هایی که این امکان را فراهم می‌کردند تا افراد با استفاده از آن‌ها کرایه خود را به شیوه آنلاین پرداخت کنند افزایش پیدا کرده است. در ادامه تعدادی از این اپلیکیشن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم تا با شیوه پرداخت کرایه تاکسی به کمک آن‌ها آشنا شوید.

۱. اپلیکیشن فون‌پی:

فون‌پی فقط اپلیکیشن پرداخت آنلاین کرایه تاکسی نیست؛ شما می‌توانید با استفاده از این اپلیکیشن در کنار خدمات حمل و نقل، یا همان پرداخت کرایه تاکسی، پرداخت‌های دیگری همچون پرداخت قبض، خدمات خودرو، خرید اقساطی، انتقال وجه و... را هم انجام دهید.

برای این کار لازم است تاکسی مورد نظر شما که قصد پرداخت کرایه‌اش را دارید به این اپلیکیشن متصل شده باشد و QR Code آن را داشته باشد. در این صورت شما به‌راحتی می‌تواند با اسکن کردن کد QR کرایه خود را در اپلیکیشن پرداخت کنید.

فون‌پی

برای استفاده از اپلیکیشن فون‌پی این برنامه را روی گوشی خود نصب کنید. در ادامه با وارد کردن شماره موبایل و دریافت کد از طریق پیامک، می‌توانید وارد اپلیکیشن شوید. در این برنامه روی گزینه کرایه تاکسی بزنید تا با استفاده از دوربین و کد QR موجود در تاکسی بتوانید کرایه خود را پرداخت کنید.

پرداخت در این اپلیکیشن، همچون سایر درگاه‌های پرداختی نیاز به وارد کردن اطلاعات کارت شما، یعنی شماره کارت، CVV، تاریخ انقضا و رمز دوم یا رمز پویا دارد. بعد از وارد کردن این اطلاعات و انتخاب گزینه «پرداخت» کرایه شما پرداخت خواهد شد.

علاوه بر این، مثل هر اپلیکیشن پرداختی دیگری می‌توانید حساب فون‌پی خود را شارژ کنید و در صورت نیاز برای پرداخت کرایه تاکسی خود از موجودی حسابتان در این اپلیکیشن استفاده کنید.

۲. اپلیکیشن آپ:

کیف پول فعال شما در اپلیکیشن آپ هم می‌تواند یک روش آنلاین سریع و ساده برای پرداخت کرایه تاکسی به‌صورت آنلاین باشد. برای این کار لازم است تاکسی مورد نظر به این برنامه متصل باشد و شما هم این اپلیکیشن را روی گوشی خود نصب و فعال کرده باشید تا بتوانید از طریق آن کرایه تاکسی را پرداخت کنید.

آپ
نمونه کد QR و کد تله‌پرداز اپلیکیشن آپ موجود در تاکسی

برای این کار لازم است در صفحه اصلی این اپلیکیشن، قسمت پایین و سمت راست، گزینه «تله‌‌پرداز» را انتخاب کنید. در صفحه جدید هم روی گزینه «فعالسازی بارکدخوان» بزنید، اگر برنامه به شما پیغام داد که می‌خواهد از دوربین استفاده کند، این دسترسی را به آن داده و کد QR تاکسی را اسکن کنید. با این کار به صفحه پرداخت منتقل می‌شوید و در این صفحه با ثبت اطلاعات پرداخت می‌توانید کرایه تاکسی خود را پرداخت کنید.

آپ
مرحله اول
برنامه آپ
مرحله دوم

البته به جز اسکن کد QR راه دیگری هم برای پرداخت آنلاین کرایه تاکسی از طریق اپلیکیشن آپ دارید. شما می‌توانید با «کد تله‌پرداز» که همچون کد QR در تاکسی یا نزد راننده قرار دارد، فرایند پرداخت کرایه را طی کنید.

برای این کار در صفحه اصلی، پس از انتخاب بخش «تله‌پرداز» به جای انتخاب گزینه اسکن، در بخش «پرداخت با کد تله‌پزدار» کد را وارد کرده و سپس گزینه تایید را بزنید تا به صفحه پرداخت هدایت شوید و عملیات پرداخت آنلاین را انجام دهید یا اگر مایل هستید مبلغ کرایه از کیف پول الکترونیک شما در آپ کسر شود.

آپ

۳. اپلیکیشن پی‌پاد:

روند کار با اپلیکیشن پی‌پاد هم شبیه به اپلیکیشن آپ است. یعنی لازم است شما این اپلیکیشن را نصب و در آن حساب کاربری ایجاد کنید. در ادامه، و در صفحه دوم اپلیکیشن گزینه «تاکسی» را انتخاب کنید. این اپلیکیشن امکان پرداخت کرایه تاکسی در دو شهر تهران و مشهد را فراهم کرده است. متناسب با شهر خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

در مرحله بعد کد QR حساب راننده را با دوربین گوشی خود اسکن کنید یا کد پرداختی را که نزد راننده تاکسی است وارد کنید تا به بخش پرداخت بروید. در مرحله پرداخت هم می‌توانید از اعتبار کیف پول الکترونیک خود در پی‌پاد استفاده کنید یا در درگاه پرداخت با کارت بانکی، مشخصات کارت خود را وارد کرده و پرداخت را انجام دهید.

پی پاد
مرحله اول
پی پاد
مرحله دوم
پی پاد
مرحله سوم

۴. اپلیکیشن تاپ:

شما می‌توانید کرایه تاکسی خود را با نصب و راه‌اندازی اپلیکیشن تاپ روی گوشی موبایل خود و استفاده از کدپرداز به‌راحتی، به‌سرعت و در امنیت کامل بدون تماس فیزیکی پرداخت کنید. روند پرداخت آنلاین کرایه تاکسی در این اپلیکیشن هم مانند نمونه‌های قبلی است.

اپلیکیشن را نصب کنید، حساب کاربری بسازید، بعد از ورود به برنامه در صفحه اصلی قسمت پایین گزینه «کدپرداز» را انتخاب کنید و در نهایت با استفاده از دوربین و اسکن بارکد تاکسی مورد نظر یا درج کد در کادر مربوطه، وارد درگاه پرداخت شوید و پرداخت اینترنتی کرایه تاکسی را انجام دهید.

اپلیکیشن تاپ
مرحله اول
اپلیکیشن تاپ
مرحله دوم

۵. اپلیکیشن تومن:

«تومن» یکی دیگر از اپلیکیشن‌هایی است که امکان پرداخت آنلاین کرایه تاکسی را فراهم می‌کند. این اپلیکیشن که به‌صورت اختصاصی برای پرداخت کرایه تاکسی به شیوه آنلاین طراحی شده است، از اولین اپلیکیشن‌هایی بود که بارکد آن در تاکسی‌ها مشاهده شد.

شما با نصب و ایجاد حساب کاربری در اپلیکیشن می‌توانید در بخش «پرداخت» بارکد تاکسی مورد نظر خود را در این برنامه اسکن کنید یا گزینه «پرداخت با کد» را انتخاب کرده و کرایه‌تان را آنلاین بپردازید. شما در این اپلیکیشن امکان ایجاد کیف پول الکترونیک و پرداخت کرایه از موجودی این کیف را هم دارید.

شارژ سیم‌کارت و خرید بسته اینترنت از سایر خدمات اپلیکیشن تومن است. همچنین در بخش «تراکنش‌ها» می‌تونید تاریخچه تمام تراکنش‌هایی را که از طریق این برنامه انجام داده‌اید، مشاهده کنید. در قسمت پروفایل نیز اطلاعات شما و امکان تماس با مشتری برای کاربر فراهم شده است.

سوالات متداول زومیت

  • با کدام اپلیکیشن‌ها می‌توان کرایه تاکسی را آنلاین پرداخت کرد؟

    از طریق تعدادی از اپلیکیشن‌های خدمات پولی و پرداخت می‌توان کرایه تاکسی را آنلاین پرداخت کرد. پرکاربردترین نمونه این برنامه‌ها آپ، تاپ، تومن، پی‌پاد، فون‌پی و... هستند.

  • روش پرداخت آنلاین کرایه تاکسی با اپلیکیشن‌ها چیست؟

    در اپلیکیشن‌ها با اسکن کردن کد QR یا وارد کردن کد پرداخت که در تاکسی وجود دارد، می‌توانید کرایه تاکسی را پرداخت کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات