آیا اینترنت آموزش مجازی دانشجویان رایگان است؟

یک‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از اعلام رایگان‌شدن آموزش مجازی برای دانشجویان، برخی اظهار می‌کنند که استفاده از سامانه‌های آموزش داخلی برای آن‌ها دربردارنده‌ی هزینه است.
تبلیغات

۱۴ مهر، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از فعال‌شدن اینترنت رایگان برای دانشجویان سراسر کشور خبر دادوزیر ارتباطات اعلام کرد که فهرست سامانه‌های مشمول طرح اینترنت رایگان آموزش مجازی برای دانشجویان را می‌توان ازطریق سامانه‌ی موجود در سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ‌مشاهده کرد. بااین‌حال، دانشجویان همچنان اعتراض می‌کنند که این گفته حقیقت ندارد و استفاده از سامانه‌های آموزشی معرفی‌شده‌ی دانشگاه‌ها برای آموزش مجازی به آن‌ها هزینه‌هایی تحمیل می‌کند.

زومیت در بررسی اولیه به این نتیجه رسید که ترافیک آموزش مجازی سامانه‌های مرتبط با بعضی از مراکز دانشگاهی و علمی و حوزوی هنوز رایگان نشده است. گرچه دانشگاه‌ها خود اطلاعات مرتبط را معرفی می‌کنند، بعضا مشاهده شده که اطلاعات کامل ارائه نشده و تنها وب‌سایت رسمی مراکز برای دریافت آموزش مجازی به وزارت ارتباطات معرفی شده است. درنتیجه به‌دلیل نقص یادشده تجهیزات شبکه‌ای صرفا براساس اطلاعات موجود تصمیم‌گیری می‌کنند و با‌توجه‌به اینکه بیشترین حجم ترافیک مصرفی دانشجویان در زمان شرکت در کلاس‌های آنلاین کاسته می‌شود، دانشجویان تصور می‌کنند که رایگان‌شدن اینترنت سامانه‌های آموزشی تأثیری بر مصرف ترافیک اینترنت آن‌ها نمی‌گذارد و همچنان باید برای دریافت آموزش‌ها هزینه پرداخت کنند.

ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این زمینه به خبرنگار زومیت می‌گوید سامانه‌های آموزشی که میزبانی سرور یا سامانه‌ی آن‌ها در داخل کشور با IP داخلی انجام شود و اطلاعات آن‌ها را هم دانشگاه برای وزارت ارتباطات ارسال کرده باشد، حتما رایگان خواهند شد. هاشمی تأکید می‌کند که فارغ از اینکه دانشگاه از ابزار ایرانی یا خارجی (مانند Adobe Connect) استفاده کند، میزبانی آن باید داخل کشور انجام شود تا رایگان‌شدن ترافیک اینترنت را دربر گیرد.

معاون فناوری وزیر ارتباطات تصریح می‌کند:

دانشگاه‌ها از پلتفرم‌های متن‌باز متعددی استفاده می‌کنند و با سفارشی‌سازی آن‌ها متناسب با نیازهای آموزشی، سرورهایشان را در محیط دانشگاه قرار می‌دهند. تنها نکته‌ی مهم برای ارائه‌ی آموزش رایگان مجازی این است که میزبانی این پلتفرم‌ها روی شبکه‌ی ملی اطلاعات انجام شود؛ بد‌ین‌ترتیب، ترافیک داخلی محسوب می‌شود و اگر دانشگاه آن را معرفی کرده باشد، پلتفرم مدنظر مشمول رایگان‌سازی می‌شود. تنها کافی است دانشگاه این سرورها را به ما معرفی کند. چنانچه پلتفرمی در خارج از کشور میزبانی شود، مشمول ترافیک رایگان نخواهد شد.

به‌گفته‌ی هاشمی، دانشگاه‌ها تنها تا ۳۰ مهر مهلت دارند تا اطلاعات سامانه‌های مدنظر خود برای ارائه‌ی آموزش مجازی رایگان را اعلام و مشکلات آن‌ها را پیگیری کنند؛ در غیراین‌صورت و معرفی‌نشدن سامانه‌های موردنیاز، دانشجویان متضرر می‌شوند.

به‌گفته‌ی معاون وزیر ارتباطات، سامانه‌ی معرفی و اعلام اسامی دانشگاه‌ها به‌صورت آنلاین است؛ بدین‌معنی که با بارگذاری اطلاعات مراکز مشمول در سامانه‌ی پیش‌بینی‌شده، این درخواست را تیم فنی وزارت ارتباطات بررسی و ارزیابی می‌کند. سپس با مدیران فناوری این دانشگاه‌ها که اطلاعات تماس خود را درج کرده‌اند، تماس گرفته و اطلاعات صحت‌سنجی می‌شود. درصورت نبود مشکلی در درج اطلاعات، درخواست دانشگاه نهایتا به اپراتورها ابلاغ و URL و نام دانشگاه در سامانه‌ی وزارت ارتباطات بارگذاری می‌شود.

هاشمی درانتها اضافه می‌کند که اگر سامانه‌ای برای آموزش مجازی رایگان نیست، دانشجویان باید از مسئولان دانشگاه خود درخواست کنند تا این سامانه را سریع‌تر به وزارت ارتباطات معرفی کنند. دانشجویان باید در زمان واردکردن آدرس و URL دانشگاه دقت زیادی به‌خرج دهند تا در تکمیل فرایند آموزش، وارد آدرس دیگری نشوند که رایگان نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات