هدیه ۲۰ گیگابایتی معلمان از جیب خودشان تأمین می‌شود؟

چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
برای دومین‌بار در سال جاری، بسته‌ی اینترنت ۲۰ گیگابایتی برای معلمان فعال شد. ظاهرا این بسته‌ها به‌‌رایگان اهدا می‌شود؛ اما بررسی‌های زومیت موضوع دیگری نشان می‌دهد.
تبلیغات

چند روز پیش، اینترنت هدیه‌ی ۲۰ گیگابایتی معلمان به‌دستور وزیر ارتباطات برای ارائه‌ی آموزش مجازی فعال شد. این هدیه‌ی ۲۰ گیگابایتی که برای دومین‌بار در سال جاری به معلمان تعلق می‌گیرد، از سویی ارج‌گذاری به زحمات معلمان را نشان می‌دهد و از سوی دیگر باعث ضایع‌شدن حقوق آنان می‌شود. زومیت با بررسی نحوه‌ی فعال‌سازی هدایای ۲۰ گیگابایتی متوجه شد اکثر بسته‌های هدیه که مهلت سه‌ماهه دارند، تا زمان تمام‌شدن از مصرف سایر بسته‌های فعال معلمان مانع می‌شوند؛ از‌این‌رو، به‌نظر می‌رسد دست‌کم بخشی از هدایای معلمان از حجم‌های منقضی‌شده‌ی خودشان تأمین می‌شود.

اهدای اینترنت هدیه‌ی ۲۰ گیگابایتی به معلمان ازجمله فعالیت‌های مثبت وزارت ارتباطات در دوران همه‌گیری ویروس کرونا بوده است. این اقدام اولین‌بار ۶ فروردین ۱۳۹۹ انجام شد و در آن، همه‌ی معلمانی که در سامانه‌ی ictgifts.ir ثبت‌نام کرده بودند، اعم از کاربران ایرانسل و همراه‌اول، هدیه‌ی ۲۰ گیگابایتی دریافت کردند. با ادامه‌ی وضعیت قرمز سلامت در سال تحصیلی جدید و فعالیت اکثر مدارس به‌صورت آنلاین، چند روز پیش و در ۲۵ شهریور مجددا بسته‌ی هدیه ۲۰ گیگابایتی برای معلمانی فعال شد که در فصل بهار برای دریافت آن ثبت‌نام کرده بودند. بررسی‌های زومیت نشان می‌دهد این بسته‌ی ۲۰ گیگابایتی نیز مانند بسته‌ی هدیه‌ی قبلی معلمان در اکثر مواقع در اولویت مصرف قرار دارد و باعث انقضای سایر بسته‌های فعال با مهلت مصرف کمتر می‌شود.

به‌طور کلی، کاربران ایرانسل و همراه‌اول اگر چند بسته‌ی اینترنت فعال داشته باشند، اولویت مصرف با بسته‌ای است که انقضای آن نزدیک‌تر است؛ اما ظاهرا چنین قانونی درباره‌ی بسته‌های هدیه صدق نمی‌کند. طبق اذعان دو اپراتور اصلی کشور و بررسی‌های زومیت، بسته‌ی هدیه همواره در اولویت مصرف قرار دارد و کاربر این اولویت را به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند به بسته‌ی دیگر تغییر دهد. بنابراین، اگر معلمان بسته‌ی اینترنت یک‌ماهه‌ی فعالی داشته باشند، با دریافت‌کردن این هدیه‌ی سه‌ماهه‌ی ناخوانده، احتمال دارد فرصت استفاده از آن را پیدا نکنند؛ چراکه در اکثر مواقع، بسته‌ی خرید‌شده فقط در‌صورتی استفاده می‌شود که حجم اهدایی به‌پایان برسد.

موضوع را با مثالی شفاف می‌کنیم. تصور کنید معلمی ۱۰ گیگابایت اینترنت ماهانه برای مصرف یک ماه خود خریده است. پس از گذشت یک هفته از فعال‌شدن این بسته با حجم باقی‌مانده‌ی ۸ گیگابایت، اینترنت هدیه‌ی ۲۰ گیگابایتی خودکار برایش فعال می‌شود و در اولویت مصرف قرار می‌گیرد. این معلم امکان تغییر اولویت مصرف را نخواهد داشت؛ بنابراین، یا باید در سه هفته فرصت باقی‌مانده به‌اجبار ۲۸ گیگابایت اینترنت مصرف کند یا قید حجم خریدشده را بزند. ازآنجاکه انتخاب دوم محتمل‌تر و منطقی‌تر است، می‌توان مدعی شد که اپراتورها از منقضی‌شدن بسته‌های اینترنت فعال معلمان در هر دو نوبت فروردین و مهر سود برده و از این طریق دست‌کم بخشی از هزینه‌های مربوط به هدایای خود را تأمین کرده‌اند.

زومیت برای اطمینان از موضوع با پشتیبانی خدمات هر دو اپراتور تماس گرفت و دلیل نبود امکان تغییر اولویت بسته را جویا شد. متأسفانه در مکالمه با اپراتور ایرانسل پاسخی بهتر از «قانون همین است» به‌دست نیامد؛ اما پاسخ کارشناس همراه‌اول درخورتأمل بود. به‌گفته‌ی این اپراتور، بسته‌های هدیه‌ی ۲۰ گیگابایتی معلمان که قبل از ۵ مهر فعال شده بودند، در اولویت مصرف قرار داشتند؛ اما با وصول دستورالعمل جدید، نه‌تنها بسته‌های فعال‌شده بعد از ۵ مهر فاقد اولویت مصرف شدند؛ بلکه بسته‌های هدیه‌ی قبل از این تاریخ نیز مجددا فعال شدند و حجم مصرفی در این فاصله‌ی زمانی نیز به کاربران بخشیده شد.

به‌استناد صحبت‌های کارشناس همراه‌اول و بنابر تجربه‌ای که معلمان همراه‌اولی با زومیت به‌اشتراک گذاشتند، اپراتور مذکور با اینکه در بسته‌ی هدیه‌ی پیشین معلمان اولویت مصرف را به بسته‌ی هدیه داده بود، در هدیه‌ی جدید، از ۵ مهر ۱۳۹۹ نوبت مصرف را به بسته‌ی در آستانه‌ی انقضا داده است. باوجوداین، ایرانسل تا این لحظه روند پیشین را حفظ کرده است که به انقضای بسته‌های خرید‌شده‌ی معلمان منجر شده بود و معلمان فقط ممکن است در تماس با پشتیبانی و بررسی کارشناس، اولویت بسته‌ی خود را تغییر دهند. ظاهرا وزارت ارتباطات اپراتورها را تنها به اختصاص بسته‌ی هدیه ملزم کرده؛ اما درباره‌ی اولویت آن روندی مشخص نکرده است؛ چراکه در این صورت، هر دو اپراتور به رعایت آن ملزم بودند.

 یکی از معلمان گله‌مند از این مسئله به زومیت گفت:

اختصاص بسته‌های اینترنتی هدیه به معلمان هرچند به‌خودی‌خود اقدام شایسته‌ای است، به‌نظر می‌رسد در نحوه‌ی اجرا دچار انحرافاتی است. حق‌الناس یکی از دغدغه‌های همیشگی وزیر ارتباطات جوان بوده است و انتظار داریم در این زمینه بهتر نظارت شود. معلمان تمنایی از کسی ندارند. همه می‌دانند ما با استفاده از اینترنت شخصی و موبایل‌های خودمان در فضای مجازی تدریس می‌کنیم و برخلاف سایر خادمان جامعه، دعوایی برای دریافت هدیه و مدل آن نداریم؛ اما انتظار داریم اگر موضوعی رسانه‌ای می‌شود، به همان کیفیت اجرا شود. بااین‌حال، متأسفانه هدایای اینترنتی معلمان نیز مانند برخی اخبار دیگری که واکنش زیادی دریافت می‌کنند، بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی دارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات