بزرگترین مرکز داده خارج از تهران با سرمایه‌گذاری ۳۵۰میلیاردتومانی همراه اول افتتاح شد

یک‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
مطالعه 7 دقیقه
بزرگ‌ترین دیتاسنتر غرب و شمال غرب کشور با سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد تومانی همراه اول در ۳۰۰۰ متر مربع زیربنا، امروز در تبریز افتتاح شد.
تبلیغات

پس از افتتاح مرکز داده‌ی ۴۰۷ رکی ایرانسل، مرکز داده اقماری شماره یک شبکه ملی اطلاعات در ۸ خردادماه، امروز دیتاسنتر همراه اول نیز باحضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر ارتباطات افتتاح شد.

این مرکز داده با نام «شهید قاضی طباطبایی» اهدافی همچون توسعه‌ی شبکه موبایل در غرب و شمال غرب کشور، تأمین بستر و زیرساخت مورد نیاز برای مجازی‌سازی شبکه، افزایش پایداری شبکه، افزایش کیفیت خدمات، افزایش قدرت مانور و کنترل ترافیک، ارائه‌ی سرویس‌های دیجیتال و ارائه‌ی سرویس‌های هاستینگ به مشتری‌های سازمانی و خصوصی دارد.

مرکز داده‌ی بزرگ همراه اول در مساحت ۳۰۰۰ متر مربع و در سه طبقه راه‌اندازی شده که اکنون ۲۵۰ رک نصب‌شده دارد و تا ۳۵۰ رک قابل توسعه است. در این دیتاسنتر ظرفیت ۱۵۰۰ سرور فیزیکی و ۱۶۰۰ سرور مجازی وجود دارد.

به‌گفته‌ی مدیرعامل همراه اول، مهدی اخوان بهابادی، تاکنون در همراه اول بیشترین تمرکز روی برقراری ارتباط صوتی بوده اما طی ۶ ماه گذشته، بر مواردی ازجمله شبکه‌های اجتماعی، کلان داده و خدمات ابری نیز که از ارکان تحول دیجیتال هستند، فعالیت صورت گرفته است.

بهابادی درمورد وضعیت پوشش‌دهی همراه اول نیز می‌گوید این شرکت، ۹۰ میلیون سیم‌کارت در دست مردم دارد که ۵۹ میلیون آن درحال استفاده است. همچنین ۲۹ میلیون نفر مشترک دائمی و ۷۰ میلیون نفر مشترک اعتباری همراه اول هستند.

به‌گفته‌ی مدیرعامل همراه اول، مصرف دیتا طی ۶ سال گذشته در کشرو ۵۰۰ برابر شده و در ایام شیوع کرونا نیز اوج مصرف مردم ۱۱ پتابایت طی روز بوده است.

حدود ۵۵ درصد درآمد عملیاتی همراه اول در سال ۹۸ به دولت اختصاص داده شد

بهابادی می‌گوید، سال گذشته، درآمد عملیاتی شرکت ۱۷/۳۰۰ میلیارد تومان و ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمدغیرعملیاتی بوده که ۹۷۰۰ میلیارد تومان آن، یعنی حدود ۵۵ درصد برای تسهیم درآمد، مالیات، ارزش افزوده، عوارض گمرکی و سود به دولت اختصاص داده شد. این شرکت همچنین ارزشی معادل ۸۲هزار میلیارد تومان در بورس دارد.

مدیرعامل همراه اول می‌گوید که با شیوع کرونا، این شرکت تحت فشار برای توسعه قرار گرفت و برنامه‌ای که قرار بود سال ۹۹ انجام دهد را در روزهای ابتدایی شیوع کرونا انجام داد. وی می‌گوید راه‌اندازی مرکز داده یکی از حلقه‌های کلیدی زنجیره‌ی شبکه ملی اطلاعات است که بر همین اساس همراه اول قصد دارد تا پایان سال جاری ۱۳۷۰ رک به مجموعه شبکه کشور اضافه کند.

در این مراسم، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز حضور داشت و درمورد اهمیت تحول دیجیتال، سخنانی را بیان کرد. وی گفت مهم‌ترین موضوع در تحول دیجیتال،‌ تحول زیرساخت‌ها است و باید درکنار شبکه ملی اطلاعات، بحث دولت الکترونیکی، اقتصاد دیجیتال و آموزش دیجیتال نیز متحول شود.

فیروزآبادی می‌گوید، ما باید از شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی که حتی رؤسای جمهور همان کشورها در آن‌ها امنیت ندارند و اعضای آن‌ها خود به خود حذف می‌شوند، رها شده و پلتفرم‌های بومی را جایگزین کنیم. وی اضافه‌کرد، باید منطق پلت‌فرمی را در تمام حوزه‌های کشور و خصوصا پیام‌رسانی و ذخیره‌ی اطلاعات تأمین کنیم.

رئیس شورای عالی فضای مجازی همچنین می‌گوید، ایران با پروژه‌هایی که اکنون شاهد افتتاح آن‌ها هستیم و دیگر پروژه‌هایی که وزارت ارتباطات دارد، به‌زودی شاهد جهش تولید در شبکه ملی اطلاعات خواهد بود:

رئیس شورای عالی فضای مجازی: باید از شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی رها شویم و پلتفرم‌های بومی را جایگزین کنیم

ما به‌دنبال این هستیم که با خدمات ابری، به نقطه‌ای برسیم که از خدمات ابری شرکت‌هایی مانند اپل و وندورهای هواوی و سامسونگ که اطلاعات کاربران در کشور در آن‌ها ذخیره می‌شود، بی‌نیاز شویم؛ چراکه هر آن، امکان قطع‌شدن و ازدست‌رفتن اطلاعات در آن‌ها می‌رود. به همین منظور باید خدمات ابری، خدمات ابری موبایلی، پلتفرم به‌عنوان سرویس و نرم‌افزار به‌عنوان سرویس در کشور ارائه شود.

برگزاری کلاس مجازی در پلتفرم شاد

فیروزآبادی گفت، در دوران شیوع کرونا به‌جای حوزه‌هایی مانند‌ گردشگری، تمرکز بر شبکه آموزش الکترونیکی معطوف شد و امیدواریم به‌زودی در این زمینه شاهد برگزاری کلاس مجازی روی پلتفرم شاد یا شبکه آموزش دانش‌آموزی باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح دومین مرکز داده‌ی بزرگ کشور گفت، افتتاح بزرگ‌ترین مرکز داده‌ی خارج از تهران توسط همراه اول باعث تمرکززدایی تجهیزات دیجیتالی در پایتخت کشور و افزایش کیفیت ارتباطی در مناطق غرب و شمال‌غرب می‌شود. وی اعلام کرد که خدمات ابری این مرکز داده ظرف ۴۵ روز آینده وارد مدار خواهد شد.

به‌گفته‌ی جهرمی، مرکز اقماری شماره سه نیز سه هفته‌ی دیگر در تهران راه‌اندازی می‌شود. این مرکز ۱۵۰ رکی متعلق به شرکت زیرساخت بوده که برای حمایت از پیام‌رسان‌ها و موتور جست‌وجوی داخلی طراحی شده است. همچنین تا پایان سال، ۸ مرکز دیگر در این زمینه آغاز به کار خواهند کرد.

راه‌اندازی شبکه 5G همراه اول تا شهریورماه

آذری جهرمی وزیر ارتباطات در مراسم افتتاح مرکز داده همراه اول

محمدجواد آذری‌جهرمی از همراه اول خواست تا شبکه 5G را تا شهریورماه در پنج نقطه از شهر تهران راه‌اندازی کند. به‌گفته‌ی او، آزمایشگاه 5G تا دو هفته‌ی دیگر در مرکز تحقیقات مخابرات راه‌اندازی می‌شود.

جهرمی همچنین گفت، FWA یکی از حوزه‌های حائز اهمیت بوده که اکنون تجهیزاتش آمده است و همراه اول باید روی آن کار کند. به‌گفته‌ی وزیر ارتباطات، ۲۰ درصد ارتباطات تا سال ۱۴۰۰ باید بر بسترهای نوین مانند VDSL و FTTH و 5G باشد.

سرمایه‌گذاری روی پیام‌رسان‌های داخلی و موتور جست‌وجوی بومی

به‌گفته‌ی آذری‌جهرمی، وزارت ارتباطات از همراه اول خواسته است تا برای توسعه‌ی پیام‌رسان‌های داخلی و موتور جست‌وجوی داخلی سرمایه‌گذاری کند. در همین زمینه، مدیرعامل همراه اول اطلاع داد، ساختمان جدیدی که برای استقرار مدیران این شرکت ساخته شده بود، دراختیار شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌ی پیام‌رسانی و موتور جست‌وجوی بومی قرار گرفته است.

وزیر ارتباطات همچنین از همراه اول خواست تا روی اکوسیستم کودک و نوجوان سرمایه‌گذاری کند.

آذری‌جهرمی درمورد پایین‌تر بودن نسبت ترافیک داخل به خارج در همراه اول درمقابل دیگر اپراتورها، از مدیرعامل شرکت خواست تا شرکت‌های لایه‌ای و تو در تو را کاهش دهند تا راه برای ورود دیگر کسب و‌کارها و جوانان هم باز شود. وزیر ارتباطات، سهم ۵۰ درصدی درآمدهای مربوط به مکالمه از کل درآمدهای همراه اول را نامناسب دانست و گفت این درصد باید به نفع درآمدهای دیگر با استفاده از حضور استارتاپ‌ها تغییر کند. وی در همین زمینه اضافه‌کرد، برای مثال باید در اپلیکیشن شاد امکانات کلاس آنلاین اضافه شود تا این پلتفرم برای تمام مراکز آموزشی به کار بیاید و هزینه‌ی این کار را هم دولت باید پرداخت کند.

اختصاص سهمی از درآمد تولید محتوا برای تولیدکنندگان آن

جهرمی پیش‌تر نیز از ایرانسل خواسته بود تا تولیدکنندگان محتوا را در درآمدهای این حوزه سهیم کند و حال این خواسته را برای همراه اول نیز مطرح کرد. جهرمی از همراه اول خواست تا در این زمینه، سهمی از درآمد حاصل از ترافیک و تبلیغات جذب‌کننده به تولیدکننده‌ی محتوا داده شود. وی گفت برخی مسئولان، سخنانی درمورد گران‌شدن دیتای خارجی و ارزان‌شدن دیتای داخلی ابراز می‌کنند.

وزیر ارتباطات گفت ارزان‌کردن دیتای داخلی بیش از این نتایج معکوسی در بر خواهد داشت و تجربه‌ی ارزان‌شدن بیش از اندازه‌ی پیامک‌های دینی درمورد پیامک‌های معمولی در سال‌های قبل که درنهایت به ماجرای پایان وس انجامید، نشان می‌دهد که اپراتورها به‌سمت فروش محصول گران‌تر می‌روند.

به‌جای آنکه تولیدکننده محتوا دست در جیب مردم کند، بهتر است سهم او را بدهیم تا محتوای تولید داخل قوی‌تر شود.

از دیگر سخنان آذری‌جهرمی در مراسم افتتاح مرکز داده همراه اول این بود که کشورهای‌ همسایه ما علاقه‌مند به حضور اپراتورهای ایرانی و سرمایه‌گذاری آن‌ها هستند. همچنین با اجرای رمز پویا، جرایم مجازی ۲۰ درصد کاهش یافت که به‌گفته‌ی جهرمی، افراد زیادی جرایم فضای مجازی را به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی مرتبط می‌کنند، بااین‌حال مشکل کشور با پیام‌رسان‌های داخلی حل نمی‌شود و پیشگیری از جرایم نیاز به اصلاح رویه دارد که تشکیل کمیسیون فضای مجازی در مجلس را می‌طلبد. 

جهرمی همچنین گفت شورای عالی فضای مجازی مقرر کرده که سهم اقتصاد دیجیتال در کشور باید به ده درصد برسد؛ سهم ایران در این اقتصاد، اکنون ۵درصد است.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که در مراسم همراه اول حاضر بود، از لزوم سرعت‌گرفتن فعالیت‌ها در حوزه‌ی اقتصاد دیجیتال سخن گفت.

قالیباف رییس مجلس در مراسم افتتاح مرکز داده همراه اول

قالیباف گفت در زمان ریاست شهرداری تهران، این شهر ۷۰ کیلومتر فیبر نوری داشت که امروز این میزان به ۲هزار کیلومتر افزایش یافته و این نگاه توسعه‌ای باید کمک‌رسان ما برای حل آسیب اقتصادی کنونی باشد. وی همچنین گفت که پلتفرم آموزشی ما یکی از کارهای مهم در حوزه‌ی عدالت آموزشی مهم است اما متأسفانه برخی شهرها و‌ روستاها در تهیه‌ی گوشی هوشمند مشکل دارند.

رئیس مجلس گفت شرکت‌هایی که استطاعت دارند باید برای تأمین گوشی هوشمند و تبدیل تلویزیون‌های فعلی به هوشمند برای خانواده‌های محروم اقدام کنند تا عدالت آموزشی برقرار شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات