با سرمایه‌گذاری ۳۰۴میلیارد تومانی ایرانسل و دولت ۱۰۳۴ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند

شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
مطالعه 5 دقیقه
مراسم رونمایی از اتصال ۱۰۳۴ روستا به شبکه ملی اطلاعات با تلاش ایرانسل امروز برگزار شد تا ۹۰درصد روستاهای پرجمعیت کشور به اینترنت متصل شوند.
تبلیغات

مراسم رونمایی از دسترسی ۱۰۳۴ روستا به شبکه ملی اطلاعات امروز در ساختمان مرکزی ایرانسل و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل ایرانسل برگزار شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم، با برقراری ارتباط آنلاین با دو روستای «شهنیز» در استان کهگیلویه و بویراحمد و «گلانه» در استان کردستان به‌عنوان نمونه‌هایی از ۱۰۳۴ روستا، سایت‌های مخابراتی ایرانسل را افتتاح کرد. با افزوده‌شدن روستاهای شهنیز و گلانه، تعداد روستاهای تحت پوشش شبکه‌ی ایرانسل به ۱۷،۶۴۴ مورد می‌رسد.

در این مراسم گفته شد که اکنون نزدیک به ۱۸هزار روستا به شبکه 2G، حدود ۱۴ هزار به شبکه 3G و نزدیک به ۹هزار روستا به اینترنت 4G متصل شده‌اند. به‌طورکلی ۱۱ میلیون نفر تحت پوشش شبکه 3G و 4G در روستاها قرار گرفته‌اند. همچنین بیش از ۳۰۰سایت مخابراتی ایرانسل در روستاها راه‌اندازی شد.

ایرانسل

جمالی نژاد، معاونت عمران، توسعه امور شهری و روستایی گفت تا به امروز، ۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به روستا‌ها اختصاص داده شده که درصد قابل توجهی به زیرساخت شبکه ملی اطلاعات نیاز داشته است. او همچنین گفت یکی از اهداف در وزارت کشور، رفتن به سوی روستا‌های هوشمند است.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم گفت که در برنامه ششم توسعه، دولت و وزارت ارتباطات مکلف شده است تا پایان سال ۹۰ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل کند که این امر اکنون محقق شده است. وزارت ارتباطات سعی دارد تا پایان سال این روند ۱۰۰درصدی شود.

با سرمایه‌گذاری ۳۰۶میلیاردی دولت و ایرانسل، اکنون ۱۰۳۴ روستای دیگر به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند که به‌گفته‌ی جهرمی نتیجه‌، برقراری عدالت ارتباطی، از مصادیق عدالت اجتماعی است.

اگر بستر شبکه ملی اطلاعات در روستا‌ها شکل نمی‌گرفت، عدالت نیز شکل نمی‌گرفت. اقدامات صورت‌گرفته را در راستای تحول دیجیتال و شکوفایی اقتصاد دیجیتال است.پدیده‌ی فراگیری ویروس کرونا، مبحث آموزش در فضای مجازی، مسائل متعدد اقتصادی، همگی مبتنی بر فضای مجازی و بهره‌گیری از اینترنت هستند. همان‌طور که طرح بسیج ملی مهار کرونا نیز در بستر فضای مجازی شکل گرفت. حتی سرگرمی مردم در این زمان در همین بستر بود. متعاقب این اتفاقات، ترافیک ارتباطات ۱۵۰ درصد رشده کرده و به‌طور کلی ۲/۵ برابر شد.

وزیر ارتباطات سه پیشنهاد برای ایرانسل مطرح کرد؛ نخست اینکه ایرانسل ظرف یک ماه با همکاری پلتفرم‌های تولید محتوای کاربر-محور شرایطی فراهم کنند که بخشی از درآمد محتوا به تولیدکنندگان محتوا اختصاص پیدا کند.

جهرمی همچنین گفت که اکوسیستم مخصوص کودکان توسط وزارت ارتباطات توسعه داده شده اما آگاهی‌رسانی مناسبی از دستاورد‌های این کار صورت نگرفته است؛ ایرانسل می‌تواند این آگاهی‌رسانی را انجام دهد. جهرمی با تأکید بر لزوم معرفی سرویس‌های اینترنتی مختلف برای کودکان از اهمیت شبکه ملی اطلاعات گفت اما اینترنت برای کودک و نوجوان را نیازمند مراقبت دانست و از لزوم وجود نرم‌افزارهای مدیریت فضای مجازی برای والدین سخن گفت.

تقاضای سوم جهرمی از ایرانسل، تخصیص بسته‌ی ویژه و رایگانی برای مردم روستاهایی بود که افتتاح سایت‌های مخابراتی آن‌ها امروز صورت گرفت.

بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل گفت درحال‌حاضر تعداد کل مشترکین ایرانسل ۵۱ میلیون نفر است. ایرانسل از ابتدا تاکنون بالغ بر ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و با ۳۰۰۰ شرکت فناوری در ایران همکاری دارد. ایرانسل در این مراسم خبر داد که درحال گذر از اپراتور دیتا به اپراتور دیجیتال است. 

در نسل چهارم، ایرانسل به‌عنوان تأمین‌کننده پلتفرم ظاهر شد و در آینده این تحول دیجیتال بیشتر معنی خواهد گرفت. با ورود به نسل پنجم ارتباطی، اپراتور دیجیتال به فراهم‌کننده‌ی اکوسیستم تبدیل خواهد شد.

سرویس‌های دیجیتال ایرانسل که در این مراسم معرفی شدند، در حوزه‌های توانمندسازی، محتوا، سرگرمی، آموزش، اینترنت اشیا، سلامت، دولت الکترونیک و غیره بودند. 

از جمله پلتفرم‌های دیجیتال جدید ایرانسل که در این مراسم رونمایی شدند، می‌توان به پلتفرم آموزش، خانه هوشمند، تبلیغات دیجیتال، بستر توزیع محتوا، بازار جامع محتوای دیجیتال، تلویزیون اینترنتی، ذخیره‌سازی ابری و سامانه خدمات API اشاره کرد.

ایرانسل

پلتفرم‌های ایرانسل شامل پلتفرم آنلاین آموزشی دانا، سرویس ذخیره‌سازی ابری می‌شود.

ایرانسل قصد دارد در سامانه‌ای با عنوان حمایت از کسب‌وکارها، از سرویس تبلیغات دیجیتال رونمایی کند. در این سرویس امکان تعریف کمپین‌های تبلیغاتی برای شرکت‌های مختلف وجود دارد. مزیت چنین سرویسی، استفاده از پتانسیل‌های اپراتوری است.

خبر دیگر این بود که مرکز نوآوری ایرانسل در دانشگاه شریف راه‌اندازی خواهد شد.

در این مراسم، نماینده گروه MTN نیز حضور داشت که از فضای سرمایه‌گذاری در ایران اظهار خوشنودی کرد. وی گفت، مشکلات ایجادشده در دوران کرونا باعث شد تا فشار زیادی به سرویس‌های ایرانسل وارد شود اما این شرکت به‌خوبی پایداری سرویس را حفظ کرد و از سوی دیگر با وجود تمامی معایب کرونا، تحول دیجیتال در ایرانسل شدت پیدا کرد و در خدمت‌رسانی به مشترکین وقفه‌ای ایجاد نشد. وی همچنین گفت ایرانسل برای حفظ ارتباط مشترکین، از سیستم‌های جدید احراز هویت دیجیتال استفاده کرده است. ایرانسل در سال گذشته، به‌عنوان بهترین شرکت مجموعه‌ی بین‌المللی MTN درمیان ۲۳ کشور دنیا انتخاب شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات