امیر ناظمی: امکان خرید اقساطی تلفن همراه ایرانی با پرداخت روی قبض فراهم می‌شود

سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
ایران می‌خواهد با استفاده از ظرفیت اپراتورهای تلفن همراه، گوشی موبایل قسطی به متقاضیان بفروشد.
تبلیغات

تولید تلفن همراه بومی یکی از برنامه‌های اولویت‌دار وزارت ارتباطات کشورمان به شمار می‌رود. این برنامه که از سال‌ها پیش مقدمات آن فراهم شده بود، زمانی جدی‌تر شد که کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌های آمریکا، امکان استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها و خدمات را از دست دادند. اردیبهشت ماه سال جاری، آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات اعلام کرد این وزارتخانه می‌خواهد به کمک ایرانسل و همراه اول، به هدف‌گذاری تولید ۴۰۰ هزار تلفن همراه در سال برسد. به گفته‌ی جهرمی، کشور دست‌کم به ۱۲ میلیون تلفن همراه نیاز دارد.

سال گذشته و پیش از آغاز همه‌گیری کرونا، تفاهم‌نامه‌ای برای تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان به دو اپراتور یادشده جهت ساخت تلفن همراه امضا شد.

از زمان همه‌گیری ویروس کرونا و تغییرات گسترده در سبک زندگی افراد، نیاز به گوشی هوشمند بیشتر از قبل هم احساس شد. آنلاین شدن سیستم آموزشی کشور در این دوره، فاصله‌ی طبقاتی برخی دهک‌های جامعه که به تلفن همراه هوشمند دسترسی ندارند با سایر دهک‌ها را به‌خوبی نشان داد. این مسئله، لزوم عادلانه‌کردن سیستم آموزش آنلاین کشور را بیش از پیش نمایان ساخت. یکی از مهم‌ترین معضلات در راه تحقق این عدالت، افزایش چشم‌گیر قیمت گوشی‌های تلفن همراه و گسترش شکاف بین قدرت خرید و قیمت این محصول بود.

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، اعلام کرده که این سازمان برای کمک به قدرت خرید مردم، برنامه‌ی فروش قسطی گوشی تلفن همراه را پیاده خواهد کرد. به گزارش ایسنا، ناظمی در این‌باره گفت:

اگر شما از یک اپراتور سیم‌کارتی بگیرید، می‌توانید گوشی را با قیمت پایین‌تری دریافت کنید و پول گوشی از قبوضتان کم می‌شود. این موضوع باعث می‌شود بازار تحریک شود که بتواند از این گوشی استفاده کند. 

سیستم عامل این گوشی‌ها، یکی از علامت سوال‌های بزرگ این پروژه به شمار می‌رود. از مدت‌ها پیش، گزارش‌هایی درباره‌ی تلاش ایران برای ساخت سیستم عامل منتشر شد اما چنین طرح‌هایی هرگز به مرحله‌ی اجرایی نرسید. معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد قرار نیست ایران سیستم عامل جدیدی بسازد. او در این‌باره گفت:

چیزی تحت عنوان سیستم عامل ایرانی نداریم، بلکه یک سیستم عامل متناسب‌سازی شده و اوپن‌سورس برای گوشی‌های اندرویدی است که فقط برای گوشی ایرانی متناسب‌سازی شده است. از جمله‌ی این متناسب‌سازی‌ها این است که مثلا اگر گوشی‌های ایرانی بخواهند از این سیستم عامل استفاده کنند، باید بین اپلیکیشن و سیستم عامل همخوانی وجود داشته باشد. یک سری از گوشی‌ها الان دارند از این سیستم عامل بومی‌سازی‌شده استفاده می‌کنند اما تعدادش کم است. در افتتاحات امسال برنامه داریم که تعداد این گوشی‌ها را زیاد کنیم. الان هم وجود دارد اما تعداد این گوشی‌ها کم است. مهم‌ترین علتش این است که سازوکار مالی مناسبی وجود نداشته که به دنبال آن هستیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات