شیوع کرونا تحقق برنامه‌های وزارت ارتباطات را چهاربرابر سرعت بخشید

دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
برنامه‌های وزارت ارتباطات که بنا بوده تا سال ۱۴۰۰ به آن‌ها دست یابد، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا طی دو تا سه ماه انجام گرفت.
تبلیغات

مراسم گرامیداشت روز جهانی ارتباطات، ۲۸ اردیبهشت‌ماه، به‌صورت ویدئوکنفرانس و با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌همراه وزیر، مدیران ارشد وزارت ارتباطات، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، سندیکای صنعت مخابرات ایران و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات طی این جلسه به شرح اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی دو سال و نیم گذشته پرداخت. او سخن خود را با ذکر چالش‌های وزارت ارتباطات طی سال گذشته، همچون درزمان وقوع سیل و قطعی اینترنت آغاز کرد و گفت درعین‌حال، شیوع ویروس کرونا موجب شد تا کارهای برنامه‌ریزی‌شده برای سال آینده، طی مدتی دو تا سه ماهه به نتیجه برسند.

جهرمی وضعیت اینترنت سیار و ثابت در کشور طی ایام پیش از شیوع کرونا و پس از آن را این‌گونه اعلام کرد:

ترافیک شبکه ملی اطلاعات در حوزه‌ی دیتا ۱۶/۲ پتابایت در روز بوده و در اسفند ماه به ۲۰/۷۲ پتابایت و در فروردین به ۲۳/۴ پتابایت رسیده است. افزایش ترافیک باعث کاهش سرعت و کیفیت اینترنت نیز شد. ترافیک شبکه ملی اطلاعات در بهمن ماه به ۱۰/۵ مگابیت و در اسفند به ۶ مگابیت و در اردیبهشت به ۹/۵ مگابیت (تهران همچنان روی ۶/۵ مگابیت) رسیده است. براساس سند شبکه ملی اطلاعاتعدد متوسط کشوری باید به ۱۰ برسد که این مورد به‌زودی محقق می‌شود.استفاده از شبکه خانگی رشد زیادی داشته، اما چالش‌ها در شبکه خانگی کمتر است و این به ذات شبکه برمی‌گردد. مصرف بین‌الملل به ۳۰۰۰ گیگابایت رسیده و اصول معماری اطلاعات رشد قابل‌توجهی داشته و روی ۱۸۰۰ تثبیت شده است.ترافیک شبکه ثابت وضعیت پایدارتری داشته است و از ۸/۲۶ پتابایت در اسفند ماه به ۱۱/۴۲ در اردیبهشت ماه رسیده است. چالش‌های سرعت در شبکه خانگی کمتر بوده و متوسط سرعت ۶ مگابیت در بهمن ماه به ۵/۸ مگابیت رسیده است.

سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی در دو سال اخیر، با رشد حدود دو برابری به ۶/۵ درصد رسید. بیشترین سهم همچنان متعلق به اپراتورها و بیشترین رشد برای استارتاپ‌ها است. هدف‌گذاری برنامه ششم توسعه برای رسیدن به رشد ۸درصدی در حوزه اقتصاد و رشد ۹/۴ درصدی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بود. این درحالی است ‌که سهم ایران اکنون در این حوزه ۴ درصد، دربرابر سهم ۶درصدی چین و ۶/۹ درصدی آمریکا است. بااین‌حال در بخش اقتصاد دیجیتال ایران سهم حدود ۶درصدی درمقایسه با چین که ۳۰ درصدی و آمریکا ۲۱/۶ درصدی است.

جهرمی می‌گوید شیوع کرونا تأثیر عمیقی بر شبکه ارتباطی و اقتصاد ارتباطی داشته است؛ به‌گونه‌ای که استفاده از این شبکه به‌طور میانگین دوبرابر شده و درآمد شرکت‌ها در حوزه‌ی اپراتوری به‌طور میانگین شاهد ۴۰ درصد رشد بوده‌اند. البته کیفیت اینترنت در ابتدای شروع بحران مطلوب نبود اما با اقدامات سریع وزارت ارتباطات اکنون به وضعیت نسبتا مطلوب رسیده است. 

وزیر ارتباطات به نقش بزرگ شبکه ملی اطلاعات در روزهای شیوع کرونا اشاره کرد و گفت استفاده از سرویس‌هایی چون رسانه‌های صوت و تصویر فضای مجازی، هیئت‌های آنلاین، پلتفرم آموزشی شاد و... نشان‌دهنده‌ی تمایل مردم به آن‌ها است. به‌گفته‌ی وی، هم‌اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در زیرساخت‌های ارتباطی سرمایه‌گذاری شده است.

وزارت ارتباطات قصد دارد به‌منظور افزایش محتوای شبکه ملی اطلاعات، طرح «هر خانه ایرانی یک تلویزیون اینترنتی» را برای یک میلیون خانه ایرانی فعال کند که این رقم به ۵ میلیون خانوار می‌رسد. این پروژه ازجمله اهداف شبکه ملی اطلاعات است و اقتصاد بخش محتوا در فضای مجازی را فعال می‌کند.

اپراتورهای اینترنتی در زمان شیوع کرونا به ۷۸۹ دانشگاه و ۶۸۸ هزار معلم اینترنت رایگان ارائه دادند. شبکه شاد نیز برای دانش‌آموزان به‌تازگی رایگان شده و به برآورد وزارت ارتباطات تصور می‌شود که شرکت‌های حوزه ارتباطات و اپراتورها درمجموع ۵۰۰ میلیارد تومان خدمات به مردم ارائه دادند. تنها هزینه‌ی یک ماه اینترنت رایگان ثابت برای شرکت‌های اینترنتی حدود ۱۰۰ میلیاردتومان برآورد شده است.

از دیگر خبرهای وزیر ارتباطات در دیدار امروز باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره‌برداری از دو مرکز داده بزرگ کشور توسط یکی از اپراتورها؛ سرمایه‌گذاری برای این دیتاسنتر هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی بود و این دیتاسنتر بومی ۲۵ درصد به ظرفیت فعلی مراکز داده اضافه می‌کند.
  • توسعه زیرساخت خدمات ابری که یکی از نیازهای بزرگ در کشور بود توسط یکی از اپراتورهای اینترنت انجام گرفته که کشور را به خودکفایی در حوزه‌ی زیرساخت خدمات ابری می‌رساند.
  •  ایجاد ظرفیت دو هزار گیگابایتی شرکت ارتباطات زیرساخت در هسته‌ی شبکه ملی اطلاعات و اضافه‌شدن ۴۰ درصد به هسته‌ی اصلی اپراتورها موبایل
  • در هفته‌ی جاری از سه پروژه ارتباطی با حضور رئیس‌جمهور رونمایی می‌شود
  • از چالش‌های وزارت ارتباطات در دوران پساکرونا برای تبدیل ADSL به VDSL، مشکل مالی ۴هزار میلیاردتومانی است؛ برای تأمین این پول، باید بخشی از سهام همراه اول در فرابورس فروخته شود یا با استفاده از صندوق بورس و دیگر شیوه‌ها، سود سهام توزیع نشود. در این زمینه وزارت ارتباطات جلساتی با وزیر اقتصاد برگزار کرده است. 

    حل مشکلات وزارت ارتباطات به همکاری شهرداری نیز نیاز دارد چرا که به‌گفته‌ی جهرمی، برخی شهرداری‌ها مانع نصب دکل‌های اپراتورها می‌شوند. زیرساخت‌های آموزشی در برخی روستاها نیز با محرومیت مواجه است که شیوع کرونا، این محرومیت را بیشتر نمایان کرد. توسعه روستاها در برنامه‌های اساسی وزارت ارتباطات است و اکنون ۸۳درصد روستاهای کشور به شبکه پهن‌باند متصل هستند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات