اینترنت ۱۲۷ موسسه و مرکز آموزشی کشور رایگان شد

چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
مطالعه 3 دقیقه
معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد در حال حاضر اینترنت ۱۲۷ موسسه و مرکز آموزشی کشور رایگان شده و فهرست دانشگاه‌ها در حال تکمیل است.
تبلیغات

با شیوع ویروس کرونا در کشور و آنلاین شدن کلاس‌های دانشگاهی، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرد ترافیک کلاس‌های آموزشی مجازی تأیید‌شده‌ی وزارت آموزش‌و‌پرورش و وزارت علوم برای کاربران رایگان می‌شود. در راستای این طرح دانشگاه‌ها آدرس IP تک‌تک سرورهای مجازی دانشگاه را به وزارت ارتباطات ارائه دادند تا هم دانشجویان و هم اساتید بدون پرداخت هزینه‌ی پهنای باند بتوانند از محتوای ارائه‌شده استفاده کنند.

بعد از گذشت مدتی از این ماجرا وزیر علوم با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات اعلام کرد کاهش تعرفه‌ی اینترنت به اپراتورهای ارائه‌دهنده‌ی خدمات پهنای باند هنوز اجرا نشده است. معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به این نامه و رسیدگی به وضعیت مطرح شد گفت اینترنت سایت‌های آموزشی کاربردی دانشجویان در همه‌ی اپراتورها رایگان شده است. با این حال هنوز هم برخی دانشگاه‌ها و دانشجویان می‌گویند اینترنت سامانه‌های مجازی برای همه رایگان نشده است.

ستار هاشمی، معاون فناوری وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با مهر در مورد رایگان شدن ترافیک سامانه‌های دانشگاهی گفت درحال‌حاضر اینترنت دانشگاه‌هایی رایگان است که اطلاعات خود را به وزارت علوم اعلام کرده‌ باشند و وزارت علوم نیز اطلاعات آن‌ها را به وزارت ارتباطات ارسال کرده باشد؛ در این دانشگاه‌ها اساتید و دانشجویان هزینه‌ای برای راهیابی ترافیک به سامانه‌ی دانشگاه پرداخت نمی‌کنند.

هاشمی در ادامه گفت به‌طورکلی اینترنت ۱۲۷ مورد از موسسات و مراکز آموزشی کشور، با اتصال به شبکه‌ی ملی اطلاعات رایگان شده است. به‌گفته‌ی او ۵۵ مورد مربوط به ترافیک سامانه‌ی دانشگاهی بوده و ۷۲ مورد مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بوده است. او همچنین اعلام کرد در آینده ممکن است به تعداد دانشگاه‌هایی که ترافیک اینترنت رایگان ارائه می‌دهند افزوده شود.

معاون فناوری وزیر ارتباطات توضیح داد که آموزش یکی از مهم‌ترین جنبه‌های رشد و توسعه‌ی هر کشوری است و تعطیلی در حوزه‌ی آموزش کشور معنایی ندارد؛ بنابراین وزارت ارتباطات برای رایگان کردن ترافیک دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی که محتوای خود را در شبکه‌ی ملی اطلاعات قرار می‌دهند داوطلب شد. به‌گفته‌ی او رایگان کردن اینترنت دانشگاه‌ها از اوایل اسفند در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفت. او گفت:

ما در آن مقطع معطل تأمین منابع مالی مرتبط با کاهش تعرفه و رایگان کردن تعرفه نشدیم، چراکه عزم جدی داشتیم که این اتفاق در کشور رقم بخورد و به این موضوع باور داشتیم.پس از مکاتبه‌ی ما با وزارت عتف، این وزارتخانه مکاتبه‌ای را با دانشگاهیان و مراکز آموزشی انجام داد و لیست اولیه را پس از تجمیع، در اختیار وزارت ارتباطات قرار داد. اما به صورت طبیعی این لیست اولیه، یک سری نواقصی داشت که در تعاملی که با مجموعه وزارت علوم داشتیم نواقص مرتبط با این لیست مرتفع شد؛ نهایتا لیست دانشگاه‌ها به اپراتورهای ارائه‌دهنده‌ی خدمات پهنای باند، ابلاغ شد.

هاشمی دلیل طولانی شدن فاصله‌ی میان اعلام طرح تا اجرای آن را سختی فرایند جمع‌آوری فهرست دانشگاه‌ها، جمع‌آوری اطلاعات فنی آن‌ها و هماهنگی با زیرساخت اپراتورها عنوان کرد و گفت با توجه به تعطیلات عید نوروز این اقدام جهادی ظرف ۴۰ روز عملیاتی شد. او گفت:

نکته‌ی قابل تأکید این است که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز آمادگی خود را اعلام کرده تا بتواند اشکالاتی که به واسطه‌ی استاندارد نبودن سامانه‌های آموزش الکترونیکی برخی مراکز دانشگاهی و آموزشی وجود دارد را حل و فصل کند و استانداردسازی لازم را با همراهی و همدلی دانشگاهیان انجام دهد.

معاون وزیر ارتباطات در پایان گفت فهرستی که به اپراتورها ابلاغ شده در حال تکمیل است و دانشگاه‌های خواستار استفاده از پهنای باند رایگان برای دانشجویان و اساتید، هنوز هم می‌توانند درخواست خود را به وزارت ارتباط ارسال کنند. تجربه‌ی شما در مورد رایگان شدن اینترنت دانشگاه چیست؟ آیا اینترنت دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید رایگان شده است و کیفیت خوبی دارد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات