طرح ملی پرداخت مبتنی بر کد QR به‌زودی عملیاتی می‌شود

شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
مطالعه 4 دقیقه
طرح ملی پذیرندگی جامع و یکپارچه پرداخت مبتنی بر کدهای QR برای انجام پرداخت بدون تماس با کارت بانکی و کارت‌خوان برای مقابله با ویروس کرونا به‌زودی عملیاتی می‌شود.
تبلیغات

بانک مرکزی به منظور تسهیل انجام تراکنش‌های کارتی و همچنین رعایت نکات بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا ایجاد زیرساخت جامع پرداخت مبتنی بر کدهای QR را در اولویت بالا و فوری قرار داد. بنابراین اجرای طرح ملی پذیرندگی جامع و یکپارچه پرداخت مبتنی بر کدهای QR به‌زودی عملیاتی خواهد شد؛ در این طرح قابلیت پرداخت از طریق QR با نرم‌افزارهای پرداخت‌سازان روی تمامی کارتخوان‌های شرکت‌های پرداخت الکترونیک فراهم می‌شود.

داوود محمدبیگی، مدیر اداره‌ی نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در مورد این طرح گفت هماهنگی لازم با وزارت بهداشت و سازمان فناوری اطلاعات صورت گرفته است تا طرح پرداخت مبتنی بر QR هرچه سریع‌تر اجرایی شود و مشتریان بتوانند بدون استفاده از کارت بانکی با گوشی موبایل و اسکن کردن یک بارکد، پرداخت‌های خود را انجام دهند. این کار باعث می‌شود برای پرداخت نیازی به استفاده از دستگاه کارتخوان و کارت بانکی وجود نداشته باشد و درنتیجه نکات بهداشتی برای حفظ سلامت شهروندان رعایت می‌شود.

با اجرای طرح، عملیات پرداخت بدون تماس با کارت بانکی، کارتخوان و وارد کردن مبلغ و رمز کارت انجام می‌شود

محمدبیگی در مورد طرح پذیرندگی جامع بارکدهای پرداخت از سوی بانک مرکزی که به‌زودی اجرایی می‌شود گفت مشتریان می‌توانند با اسکن کردن بارکد قرار گرفته در هر کدام از شرکت‌های پرداخت الکترونیک در فروشگاه‌ها و پایانه‌های فروشگاهی از طریق تلفن همراه و هر کدام از نرم‌افزارهای پرداخت‌ساز (نرم‌افزارهای موبایلی شرکت‌های پرداخت الکترونیک) عملیات پرداخت را بدون تماس با کارت بانکی، کارتخوان و وارد کردن مبلغ و رمز کارت انجام دهند که امنیت و سلامت بالاتری نسبت به پرداخت با کارت بانکی دارد.

مدیر اداره‌ی نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در مورد چالش‌های طرح پذیرندگی جامع و یکپارچه پرداخت مبتنی بر کدهای QR توضیح داد:

یکی از چالش‌های اصلی در طرح ایجاد بستر واحد برای پرداخت مبتنی بر کدهای QR بحث یکسان‌سازی بارکدها و قابلیت پذیرش بارکدهای مختلف توسط اپلیکیشن‌های فعال در حوزه‌ی پرداخت است؛ اجرای این طرح نیاز به پیاده‌سازی استاندارد یکسانی در تمام شبکه‌ی پرداخت دارد که تمامی شرکت‌های پرداخت الکترونیک باید از آن پیروی کنند. همچنین باید زیرساخت‌‎های فنی ایجاد شود که در مرحله‌ی آماده‌سازی نهایی بوده و انتظار بر این است که باتوجه به تعامل بانک مرکزی با شرکت‌های PSP و شاپرک، این طرح ملی در روزهای آینده عملیاتی شود تا تماس مشتری و پذیرنده را با کارت بانکی و پایانه‌ی فروشگاهی کاهش دهد و در شرایط فعلی تأثیر زیادی در سلامت خواهد داشت.

محمدبیگی در ادامه گفت کاهش استفاده از پول نقد و عدم تماس با دستگاه کارتخوان و کارت بانکی به منظور رعایت نکات بهداشتی در شرایط گسترش شیوع ویروس کرونا از اهمیت بسیار بالایی برخودار است؛ همچنین اجرای این طرح جرایم مبتنی بر کارت بانکی را نیز کاهش خواهد داد. به‌گفته‌ی او بانک مرکزی در حال ترغیب شرکت‌های پرداخت الکترونیک برای افزایش تعداد درگاه‌های پرداخت با کدهای QR و ایجاد امکان پذیرش بارکد شرکت‌های دیگر است؛ قطعا این طرح تا پایان ماه جاری اجرایی خواهد شد. او در مورد حضور شرکت‌های پرداخت الکترونیک در این طرح گفت:

تمام شرکت‌های پرداخت الکترونیک که آمادگی داشته باشند قادر هستند تا فعالیت داشته باشند و شرکت‌هایی که آمادگی لازم در زمینه‌ی زیرساخت نرم‌افزار پرداخت‌ساز را ندارند، در بازه‌ی زمانی مختلف به طرح می‌پیوندند اما هم‌اکنون آمادگی کامل وجود دارد.

طرح پذیرندگی جامع کدهای QR، به منظور تسریع اجرای طرح، بر بستر کدهای ثابت QR اجرایی می‌شود

مدیر اداره‌ی نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در مورد نوع کدهای QR استفاده شده در این طرح گفت ایجاد زیرساخت با کدهای QR یک‌بار مصرف با طول عمر و اعتبار محدود و مشخصاتی از جمله استفاده برای یک تراکنش با مبلغ خاص نیاز به زمان زیادی داشت بنابراین طرح پذیرندگی جامع کدهای QR بر بستر کدهای ثابت QR اجرایی می‌شود تا هرچه سریع‌تر این طرح ملی اجرایی شود اما در ادامه اقداماتی برای کدهای دو بعدی یک‌بار مصرف از سوی بانک مرکزی انجام خواهد شد. او گفت:

در مدل کدهای QR یک‌بار مصرف سقف مبلغ تراکنش باتوجه به امنیت بیشتر، بالاتر است اما در مدل کدهای ثابت که در این طرح در نظر گرفته شده، سقف مبلغی محدودتر و برای انجام تراکنش‌های پرداخت روزمره است اما باتوجه به ضرورت برای استفاده‌ی گسترده، تمامی نیازهای پرداخت‌های معمول را شامل می‌شود؛ درواقع در این طرح در داخل کیف پول الکترونیک، کارت بانکی مشتری قرار می‌گیرد و هر کارت بانکی به یک کیف پول تبدیل می‌شود. باتوجه به عدم استفاده از کارت بانکی طبیعی است که شاهد کاهش چشمگیر جرایم  مبتنی بر کارت از جمله اسکیمنگ و کپی برداری کارت بانکی و سرقت رمز کارت بانکی خواهیم بود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات