سرویس‌های ویزیت آنلاین پزشک؛ بی‌نیازی از مراجعه به بیمارستان و کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا

سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
این روزها نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا به مراجعه‌ی بی‌دلیل بسیاری از مردم به بیمارستان‌ها منجر شده است که طبق آمار، احتمال ابتلا به این بیماری را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد. حال راه‌حل چیست؟
تبلیغات

نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا این روزها به دغدغه‌ی بسیاری از مردم تبدیل شده است. اطلاعات گوناگونی از سرتاسر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دردسترس کاربران قرار دارد که علائم ابتلا به ویروس کرونا را مطرح می‌کنند. نگرانی برخی کاربران با مطالعه‌ی اطلاعات منتشرشده بیشتر می‌شود و آن‌ها را مجبور می‌کند به مراکز درمان مراجعه کنند؛ اقدامی که در اکثر موارد پیشنهاد نمی‌شود و شاید حتی خطر ابتلای افراد را به ویروس کرونا افزایش دهد.

طبق اخبار و اطلاعات سازمان بهداشت جهانی و تحقیقات انجام‌شده روی ویروس کرونا موسوم به COVID-19، تب، سرفه، تنگی نفس، گلودرد و سردرد علائم احتمالی ابتلا به ویروس یادشده محسوب می‌شوند. برخی از این علائم با آنفولانزهای فصلی و بیماری‌های دیگر مشابه هستند و حتی شاید ابتلا به هریک از آن‌ها، نشانه‌ی ابتلا به ویروس نباشد. به‌هرحال همه‌گیری ویروس کرونا جدید و نگرانی مردم از ابتلا به آن باعث می‌شود مشاهده‌ی هریک از علائم، آن‌ها را به‌سمت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی راهی کند.

دکتر علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، چندی پیش اعلام کرد ۴۰ تا ۴۵ درصد از موارد ابتلا به ویروس کرونا جدید به‌‌دلیل مراجعه به مراکز درمانی و نزدیکی با بیماران مبتلا است. او می‌گوید افراد با علائم خفیف درصورت مراجعه به مراکز درمانی، احتمال ابتلای خود را افزایش می‌دهند. فراموش نکنید درحال‌حاضر، تقریبا تمامی بیمارستان‌های کشور پذیرای بیماران کرونایی هستند و امکان بستری‌بودن افراد مبتلا در آن‌ها زیاد است.

همه گیری ویروس کرونا جدید

رئیس مرکز بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت از دیگر افرادی بود که مراجعه‌ی مستقیم به بیمارستان‌‌ها را غیرمنطقی دانست. دکتر محمدمهدی گویا گفت افراد با علائم خفیف بهتر است ابتدا به مراکز بهداشتی و مراکز جامع سلامت یا مطب‌های خصوصی مراجعه کنند و سپس درصورت تشخیص پزشک، برای مراجعه‌ی آن‌ها به بیمارستان‌های اختصاصی و آزمایش کرونا یا بستری اقدام شود.

گزارش‌ها و نتایج تحقیقاتی متعدد ادعا می‌کنند حتی بسیاری از مبتلایان به ویروس کرونا به بستری بیمارستانی نیازی ندارد و تنها با چند روز استراحت در منزل هم درمان می‌شوند. همچنین، همه‌ی شواهد و اطلاعات نشان می‌دهند مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در شرایط غیراورژانسی در این روزها اصلا توصیه نمی‌شود. با این اوصاف، نگرانی مردم همچنان به قوت خود باقی است و باتوجه‌به افزایش نمایی آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر در کشور (طق آمار ۱۲ اسفند، ۱،۵۰۱ مورد ابتلا و ۶۶ مورد مرگ‌ومیر)، سرویس‌هایی برای برطرف‌کردن نیازهای پزشکی آن‌ها بسیار سودمند خواهند بود.

سرویس‌های اینترنتی در ایام کنونی که همه‌ی مردم در سرتاسر کشور به حضورنیافتن در اماکن عمومی تشویق می‌شوند، کاربرد زیادی دارند. بسیاری از سرویس‌های داخلی خدمات نوبت‌دهی آنلاین پزشکان و ویزیت از راه دور را ارائه می‌دهند که برای رفع نیازهای پزشکی مردم کارایی زیادی دارند. چند سرویس نیز در روزهای اخیر را‌ه‌اندازی شده است که با بررسی علائم افراد و مقایسه‌ی آن با اطلاعات مرجع، نیاز داشتن یا نداشتن به مراجعه‌ی حضوری برای آزمایش کرونا را تشخیص می‌دهند.

سرویس‌های ویزیت از راه دور

پزشکت خدمات مشاوره و ویزیت آنلاین را به کاربران در پلتفرم‌های گوناگون ارائه می‌کند. این سرویس نیز در همکاری با پزشکان متعدد، سرویس‌های مشاوره‌ای به کاربران ارائه می‌کند که می‌تواند نیاز اولیه‌ی آن‌ها به معاینه را در وضعیت کنونی برطرف کند. اپلیکیشن پزشکت برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS دردسترس است و امکان مشاوره‌ی صوتی و تصویری بیمار را با پزشک فراهم می‌کند.

از سرویس‌های دیگر مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان می‌توان دکترساینا را نام برد. این وب‌سایت علاوه‌بر ارائه‌ی خدمات نوبت‌دهی آنلاین، ویزیت از راه دور را نیز برای کاربر فراهم می‌کند. پس از مراجعه به وب‌سایت دکترساینا، تنها کافی است نام تخصص یا بیماری یا پزشک مدنظر خود را جست‌وجو کنید تا پزشک معالج مرتبط، به شما پیشنهاد شود. دکترساینا اپلیکیشن موبایلی نیز دراختیار کاربران قرار می‌دهد.

پزشک

زوپ یکی از سرویس‌های نوبت‌دهی آنلاین پزشکان محسوب می‌شود که به‌تازگی ویزیت آنلاین ویدئویی را نیز به خدماتش افزوده است. کاربران زوپ می‌توانند ازطریق اپلیکیشن موبایل، پزشک دلخواه خود را برای معاینه‌ی ویدئویی بیماری‌های گوناگون انتخاب کنند و حتی با هزینه‌ای کمتر از مراجعه‌ی حضوری به مطب پزشک ویزیت شوند. زوپ با پزشکان متعددی با تخصص‌های گوناگون همچون ریه، پوست، عمومی، کلیه و مجاری ادراری و... همکاری می‌کند که ویزیت آنلاین به‌کمک آن‌ها تا حد زیادی نیاز به مراجعه‌ی حضوری به مطب‌ها و مراکز درمانی را کاهش می‌دهد. کاربران زوپ می‌توانند با کد تخقیق corona از بخش مخصوص سرویس مشاوره‌ی متنی رایگان درباره‌ی ویروس کرونا دریافت کنند.

افزون‌براین، همراه سلامت از سرویس‌‌های مشاوره‌ای آنلاین است که در وب‌سایت خود، امکان ارتباط متنی و مشاوره‌ای را با متخصصان حوزه‌های گوناگون پزشکی فراهم می‌کند. از سرویس‌های مشابه دیگر می‌توان به SBM24 و دکتر سؤال و همراه دکتر اشاره کرد.

آزمایش آنلاین کرونا

همان‌طورکه گفته شد، علائم کرونا COVID-19 را تقریبا مراکز معتبر جهانی تثبیت کرده‌اند و می‌توان با آزمایش‌هایی ساده، خطر ابتلا به ویروس را بدون نیاز به مراجعه به پزشک متوجه شد. در روزهای اخیر، دو سرویس در ایران شروع به کار کرده‌اند که با سؤال‌هایی ساده، علائم کاربران را از آن‌ها می‌پرسد و نیاز یا بی‌نیازی به مراجعه به پزشک را تشخیص می‌دهند.

تجارت آنلاین

سامانه‌ی خودارزیابی ابتلا به کرونا به‌همت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان راه‌اندازی شده است. کاربران با ورود به سامانه می‌توانند علائم خود را در ارتباط با ابتلا به ویروس کرونا بررسی کنند؛ البته سامانه پیشنهاد می‌دهد برای موارد مشکوک و علائم کودکان کمتر از ۱۴ سال، با سامانه‌ی مشاوره‌ی تلفنی ۳۱۱۳ تماس گرفته شود. از سرویس‌های مشابه دیگر می‌توان به سامانه آموزش آنلاین سازمان نظام پزشکی اشاره کرد که آزمایش مشابهی برای بررسی ابتلا به کرونا انجام می‌دهد. به‌علاوه، سامانه اطلاع‌رسانی و خودارزیابی و ثبت بیماران مبتلا به کرونا را هم مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران راه‌اندازی کرده است.

دانشگاه‌های علوم پزشکی دیگر نیز خطوط اختصاصی برای مشاوره درباره‌ی ویروس کرونا اختصاص داده‌اند. در مازندران، کاربران می‌توانند با تماس با شماره‌ی ۳۴۴۰۷ از مشاوره‌ی تلفنی بهره ببرند. همچنین، شمار‌ه تماس ۴۰۳۰ در سطح کشور پاسخ‌گوی پرسش‌های مردم درباره‌ی ویروس کرونا جدید است.

سرویس‌های نوبت‌دهی آنلاین

درکنار سرویس‌های یادشده که ویزیت از راه دور را درکنار نوبت‌دهی آنلاین برای بیماران ارائه می‌کنند، وب‌سایت‌ها و سرویس‌های متنوع دیگری هم وجود دارند که فقط امکانات نوبت‌دهی دارند. البته برخی از این سرویس‌ها با بهره‌گیری از ارتباط خود با پزشکان متخصص، پاسخ‌دهی به پرسش‌های کاربران درباره‌ی کرونا را در شبکه‌های اجتماعی خود ارائه می‌کنند. باتوجه‌به تنوع سرویس‌های موجود، احتمالا پزشک مدنظر کاربران فقط در یکی از سرویس‌ها خدمات نوبت‌دهی را ارائه کند؛ به‌همین‌دلیل، درادامه تعدادی از وب‌سایت‌‌های مذکور را نام می‌بریم که برای نوبت‌دهی آنلاین و کاهش حضور در مطب پزشکان کاربرد دارند.

  • دکترتو
  • دکتردکتر
  • نوبت دات‌آی‌آر
  • سلامتی ۲۴
  • دکتریاب
  • دکتر ویزیت
  • پذیرش ۲۴
  • سامانه نوبت‌دهی اصفهان
  • پزشک‌یاب

اگر شما هم سرویس مشابهی می‌شناسید، حتما در بخش نظرات ما را مطلع کنید تا کاربران دیگر از آن بهره ببرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات