طرح وزارت ارتباطات برای مقابله با محدود شدن کاربران ایرانی در گلکسی مارکت سامسونگ
سامسونگ در اقدام اخیر خود با فرستادن ایمیلی به کاربران ایرانی گلکسی مارکت اعلام کرد فروشگاه گلکسی سامسونگ از ۲۵ فوریه، یعنی ۶ اسفند سال جاری، نمیتواند امکان خرید برنامه یا محتوای برنامهها را به کاربران ساکن در ایران ارائه دهد. در این اطلاعیه، همچنین نوشته شده بود امکان دانلود برنامههای رایگان برای کاربران در آینده فراهم است. بعد از این ماجرا سامسونگ با انتشار بیانیهای علت این تصمیمگیری را اعلام کرد و گفت بهدلیل محدودیتهای موجود درزمینهی انتقال پول، این نوع خدمات را تا زمان مهیاشدن شرایط معلق کرده است؛ متن کامل بیانیهی سامسونگ را در اینجا بخوانید.
در همین راستا محمدجعفر نعناکار، مدیر کل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات توضیح داد سیاستهای شرکت سامسونگ برای کاربران ایرانی از سال گذشته و با تصمیم برای خروج بازار اپلیکیشنهای ایرانی از گارانتی گوشیهای این برند آغاز شد. بهگفتهی وی سال گذشته سامسونگ ضمانتنامههای گوشیهای خود را در ایران و عرصهی بینالمللی طوری طراحی کرده بود که اگر کاربر یک نرمافزار ایرانی روی گوشی نصب میکرد یا از بازار اپلیکیشنهای ایرانی استفاده میکرد، این گوشی از گارانتی خارج میشد. در آن زمان طی نامهنگاری دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات با سامسونگ و فرصت چند روزه که به این شرکت داده شد، ضمانتنامهی مدنظر اصلاح شد و کاربران توانستند روی گوشیهایشان علاوه بر «گلکسی مارکت» و «گوگل پلی»، امکان نصب مارکت ایرانی نیز داشته باشند. او گفت:
امسال اما سامسونگ تصمیم گرفته که روی گلکسی مارکت، امکان خرید نرمافزارهای پولی که تا پیش از این بهصورت ریالی برای کاربران ایرانی ممکن بود را از اوایل اسفند ماه از دسترس خارج و محدود کند. این موضوع از چند جنبه مورد توجه است. نخست اینکه بین کاربران ایرانی و غیر ایرانی برای استفاده از خدمات سامسونگ، تبعیض ناعادلانهای صورت میگیرد. چرا که کاربری که خارج از ایران است میتواند از برنامههای سامسونگ استفاده کند اما کاربری که در ایران است با وجودی که هزینهی بیشتری بابت این محصول میپردازد امکان استفاده از آن را ندارد. نکته دوم این است که توسعهدهندگان اپلیکیشن ایرانی که محصولات خود را در بازار گلکسی میگذاشتند و حتی در خارج از ایران فروش داشتند نیز کسبوکارشان تحت الشعاع قرار میگیرد. از طرف دیگر، دسترسی به برنامههایی که از طرف سایر بازارهای اپلیکیشن ممکن نبود و کاربر ایرانی میتوانست از طریق بازار سامسونگ به آن دسترسی داشته باشد نیز با اجرای این تصمیم محدود میشود.
نعناکار در ادامه گفت، در نامهای به مدیرعامل شرکت سامسونگ در منطقهی خلیج فارس، خواستار بازنگری این شرکت در سیاست محدود کردن کاربران ایرانی در دسترسی به برنامههای پولی «گلکسی استور» شده است و همچنین گفت اگر در این خصوص تجدیدنظر صورت نگیرد، ابزارهای قانونی وجود دارد که بتوان با این تصمیم مقابله کرد. او در ادامه فهرستی از اقدامات برای مقابله با این تصمیم شرکت سامسونگ اعلام کرد.
- سهم سامسونگ از بازار ایران
بهگفتهی مدیر کل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات، سامسونگ ۵۳ درصد بازار ایران را در اختیار دارد و بازار بسیار بزرگی در اختیار این شرکت قرار گرفته است که اگر نخواهد با ایران همکاری کند، این بازار میتواند بین صاحبان برندهای دیگری مانند شیائومی، هواوی و آنر تقسیم شود؛ این شرکتها تمایل دارند در بازار ایران فعالیت داشته باشند.
- اقدام علیه کارمندان کرهای سامسونگ در ایران
نعناکار گفت وزارت ارتباطات میتواند روادید کارمندان کرهای سامسونگ که در ایران فعالیت میکنند را تمدید نکند. چرا که وزارت ارتباطات در کمیتهی اشتغال اتباع خارجی عضو است و در این کمیته هر شخص خارجی که بخواهد در حوزهی فناوری اطلاعات مشغول به کار شود باید مجوز فعالیت از وزارت ارتباطات دریافت کند؛ بنابراین میتوان این مجوزها را محدود کرد.
- ممانعت از رجیستری گوشیهای سامسونگ
نعناکار با اشاره به اینکه میتوان از رجیستر کردن بخشی از گوشیهای ردهبالای سامسونگ ممانعت به عمل آورد گفت:
برای آنکه قشر متوسط جامعه از این تصمیم ضربه نخورد، میتوان جلوی رجیستری گوشیهای ردهبالا که قیمت بالایی دارند و برای دهکهای بالای جامعه تعبیه شده را گرفت و آنها را به استفاده از سایر برندها سوق دهیم.
نعناکار در ادامه افزود، تا امروز سامسونگ به این نامه پاسخی نداده است؛ در خصوص سیاستهای این شرکت در حوزهی لوازم خانگی نیز که مربوط به ممانعت در ورود محصولات به بازار و قطعات میشود، اتحادیهی لوازم خانگی عکسالعمل داشته و تابلوهای تبلیغاتی این شرکت را از سطح شهر جمعآوری کرده است. وی دلیل این تصمیمات سامسونگ را تحریم و فشار آمریکا عنوان کرد و گفت بازار ایران سالها است که در اختیار کرهی جنوبی قرار دارد و این موضوع برای شرکتی مانند سامسونگ همراهبا منفعت بوده، به همین دلیل توقع میرود که حقوق کاربران ایرانی را نادیده نگیرد.
نرمافزارهای مورد نیاز کاربران را از بازارهای دیگر تأمین میکنیم
مدیرکل دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت تلاش میشود تا نرم افزارهایی که کاربران نیاز دارند از بازارهای دیگر اپلیکیشن، تهیه شده و در اختیار آنها قرار بگیرد. او گفت:
ضرر اصلی دراینزمینه به سامسونگ برمیگردد که بخشی از این بازار ۵۳ درصدی را از دست خواهد داد و در مورد آن تجدیدنظر خواهد شد. با این وجود رقبای سامسونگ وارد بازار میشوند و بازاریابی میکنند و چه بسا خدمات بهتری نیز ارائه کنند.
نعناکار اقداماتی که برای مقابله با سامسونگ در نظر گرفته شده را ۱۰۰ درصد عملیاتی و قابل انجام دانست. او گفت لغو روادید کارمندان کرهای سامسونگ در جلسهای که هر سهشنبه میان وزارتخانههای ارتباطات، کار، سازمان برنامه و بودجه و چند نهاد دیگر تشکیل میشود، ۱۰۰ درصد قابلیت اجرا دارد. همچنین میتوان بخشی از بازار را به رقبای سامسونگ داد و این کار نیز کاملا امکانپذیر است. بهگفتهی نعناکار، ممانعت در رجیستری بخشی از محصولات سامسونگ نیز قابل انجام است؛ حتی پیشنهاد این است که بخشی از تعاملات مالی سامسونگ در داخل کشور انجام نشود که البته در تمامی این موارد، سیاست نهایی باید در سطح وزارت ارتباطات اتخاذ شود.
نعناکار در پایان گفت یکی از مشکلات، نبود سیاستی مدون در توسعهی ساختارهای خط و زبان فارسی است. بهگفتهی او، پیش از این در شورای عالی اطلاعرسانی که هماکنون منحل شده است وظایفی مبنی بر توسعهی ساختارهای خط و زبان فارسی و تاریخ شمسی در فضای مجازی مطرح بود که اگر انجام میشد شرکتهای خارجی تولیدکنندهی موبایل میتوانستند از یک مارکت ایرانی بهصورت پیشفرض روی دستگاههایشان استفاده کنند، تقویم شمسی را در سیستمشان فعال کنند و کیبوردهای استاندارد فارسی را به گوشی اضافه کنند؛ اما این مشکل هماکنون وجود دارد.