سامسونگ امکان خرید اپلیکیشن یا محتوا برای کاربران ایرانی را حذف کرد
سامسونگ اخیرا ایمیلی برای کاربرانش ارسال کرده و در آن نوشته است فروشگاه گلکسی سامسونگ از ۲۵ فوریه، یعنی ۶ اسفند سال جاری، نمیتواند امکان خرید برنامه یا محتوای برنامهها را به کاربران ساکن در ایران ارائه دهد. در این اطلاعیه، همچنین نوشته شده است امکان دانلود برنامههای رایگان فراهم خواهد بود:
از ۲۵ فوریه ۲۰۲۰، فروشگاه گلکسی دیگر نمیتواند به مصرفکنندگان در ایران امکان خرید برنامه یا محتوای برنامهها را بدهد. لطفا توجه کنید مصرفکنندگان در ایران همچنان میتوانند برنامههای مجانی را دانلود کنند. از بابت هرگونه مزاحمت ایجادشده صمیمانه پوزش میطلبیم. از شما سپاسگزاریم.
درهمینزمینه، دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران به این موضوع واکنش نشان داد و نامهای به مدیرعامل شرکت سامسونگ ارسال کرد. در این نامه، به بازار بزرگ مصرفکنندگان ایرانی از محصولات و خدمات سامسونگ اشاره و از این شرکت کرهای درخواست شده است از اعمال تبعیض بین کاربران ایرانی و کاربران سایر ملل پرهیز شود. همچنین، ضمن ابراز تمایل به ادامهی همکاری با شرکت سامسونگ، از اجرای اقدامات قانونی سازمان فناوری اطلاعات ایران درصورت اعمال تبعیض دربارهی کاربران ایرانی هشدار داده شده است.
محمد جعفر نعناکار، مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران، دربارهی اقدامات متقابل ایران دربرابر محدودیتهای احتمالی شرکت سامسونگ گفت:
محدودسازی ورود کارکنان خارجی شرکت سامسونگ به ایران، محدودسازی در مناسابات پولی و مالی، محدودسازی در رجیستری گوشیهای سامسونگ، محدودسازی استفاده از امکانات نرمافزاری، محدودسازی توسعهی بازار، تجدیدنظر در تعرفههای گمرکی و اقدامات قضایی ملی و بینالمللی ازجمله گزینههای پیش روی ایران برای اقدام متقابل در برابر رویهی جدید و تبعیضآمیز شرکت سامسونگ هستند.درصورتیکه سامسونگ همچون سال گذشته درباره این مسئله مانند مسئلهی اصلاح ضمانتنامهها اقدامات مناسب حقوقی را انجام دهد، سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز برای همراهی و همفکری دربارهی مشکلات احتمالی بینالمللی ایجادشده با سامسونگ همکاری خواهد کرد.
این اولینباری نیست که فروشگاههای آنلاین اپلیکیشنهای ایرانی را حذف میکنند و پیش از گلکسی استور سامسونگ، اپاستور و گوگلپلی نیز برخی اپلیکیشنهای ایرانی را از فروشگاه آنلاین خود حذف کردند. بعد از این ماجرا، بسیاری از کسبوکارهای داخلی نیازمند به پرداخت، از انتشار اپلیکیشن در اپ استور بازماندند و بهسراغ انتشار اپلیکیشن ازطریق پروفایلهای شرکتی رفتند. بااینحال با افزایش نظارت اپل، آن دسته از پروفایلهای شرکتی مسدود شدند که اپلیکیشنهای مختلفی ارائه داده و خط قرمزهای اپل را رد کرده بودند.
بعد از این ماجرا شرکتها نسخهی جدیدی از اپلیکیشنهای خود را در اپ استور ثبت کردند؛ اما همهی آنها بعد از گذشت مدتی به سرنوشت مشابه دچار و بسته شدند. درنهایت، بسیاری از کسبوکارها ازجمله تاکسیهای اینترنتی و بانکها، نسخهی وباپلیکیشن خود را به کاربران معرفی کردند که عملکردی مشابه اپلیکیشن دارد و تاحدودی کار راهانداز است. در همین روزهای اخیر، اسنپ اپلیکیشن خود را با نام و ظاهری متفاوت (در قالب اپلیکیشن رادیویی) در اپاستور اپل ثبت و تلاش کرد باردیگر خدمات خود را ازطریق اپاستور به کاربران iOS ارائه دهد که تنها بعد از گذشت چند روز اپل متوجه این ماجرا شد و اپلیکیشن را حذف کرد.
حال بهنظر میرسد سرنوشت مشابهی در انتظار اپلیکیشنهای فروشگاه گلکسی سامسونگ است. با اینکه گفته شده است کاربران میتوانند از اپلیکیشنهای رایگان استفاده کنند، ممکن است این اپلیکیشنها نیز بعد از گذشت مدتی به فهرست تحریمها اضافه شوند. اگرچه سامسونگ شرکتی آمریکایی نیست، بعید نیست زیر فشارهای آمریکا و برای حفظ منافع خود دست به این اقدام بزند.