آذری جهرمی: اولین گام جدی برای بردن فضانورد ایرانی به فضا برداشته شده است

سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توضیح تصویر لباس فضانوردی که منتشر کرده بود گفت، سفارش داده‌ایم تا لباس فضانوردی مخصوص دانشمندان ایرانی را بسازند.
تبلیغات

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر امروز، سه‌شنبه ۱۵ بهمن‌ماه در گردهمایی فناوران فضایی و در جمع نخبگان و المپیادی‌های دانش‌آموزی و دانشگاهی حضور داشت. او توضیحاتی را در مورد توییت جنجالی خود در مورد لباس فضانوردان ارائه داد و همچنین بعد از شنیدن سخنان و دغدغه‌های نخبگان از آن‌ها خواست برای خود هدف داشته باشند، به هدف خود افتخار کرده و برای رسیدن به آن تلاش کنند. او گفت:

بسیاری از واقعیت‌های امروز، تحقق رویاهای گذشتگان است. دیگران رویاهای ما را ساختند و ما نیز باید تلاش کنیم رویاهای دیگران را بسازیم. اگر این کار را انجام ندهیم آیندگان تصور خوبی نسبت به ما نخواهند داشت.

او در مورد ساخت ماهواره‌های جدید بعد از پیام ۱ گفت:

بسیاری از افراد نسبت به اعلام خبر پرتاب ماهواره به دلیل شکست احتمالی انتقاد داشتند در صورتی که باید حقایق را به مردم بگوئیم چرا که مردم دروغ گفتن را نمی‌پذیرند، نه سخن گفتن از حقایق یا حتی شکست‌ها. ما از شکست ماهواره‌ی پیام ۱ درس گرفتیم و تلاش کردیم تا به رویاهای خود برسیم و حتما موفق می‌شویم.

وزیر ارتباطات در ادامه در مورد سازندگان ماهواره‌ی پیام ۲ که همان سازندگان ماهواره‌ی پیام ۱ هستند گفت:

این ماهواره با تکنولوژی روز جهان ساخته می‌شود. تمام فعالان این حوزه، رویای کوبیدن پرچم ایران در کره‌ی ماه را دارند.

آذری جهرمی در بخش دیگری از سخنان خود به رئیس سازمان فضایی کشور دستور داد امکان رصد پرتاب ماهواره‌ی ظفر برای نخبگان نجوم فراهم شده و اطلاعات دریافتی از ماهواره برای تحلیل و ارزیابی به آن‌ها ارائه شود.

وزیر ارتباطات در ادامه در مورد توییت جنجالی خود در مورد لباس فضانوردی که تصویر آن را ظهر امروز منتشر کرده بود توضیحاتی را ارائه داد؛ لباسی که گفته می‌شود نمونه‌ای از لباس‌های فضانوردی تزئینی است که لوگوهای اصلی روی آن کنده شده و لوگوی ایرانی چسبانده شده است. این تصویر واکنش‌های گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی به‌همراه داشت و حتی برخی رسانه‌های خارجی نیز این خبر را پوشش داده و در آستانه‌ی پرتاب ماهواره‌ی ایرانی به فضا از آن به‌عنوان اقدامی شرم‌آور یاد کردند. وزیر ارتباطات در مورد توییت خود با عنوان لباس فضانوردان در گردهمایی فناوران فضایی توضیح داد:

آن توییت مقدمه‌ی یک خبر خوب بود. لباس خیلی مهم نبود زیرا ما هنوز لباس فضایی ایران را نساختیم که البته در حال کار هستند تا لباس مخصوص دانشمندان ایرانی را بسازند. ما امروز به پژوهشگاه هوا فضای وزارت علوم سفارش داده‌ایم پنج کپسول فضایی حمل انسان به مدار ۱۹۰ کیلومتری را طی سه سال برای ما بسازد. این اولین گامی است که به‌صورت جدی برمی‌داریم تا فضانورد ایرانی را به فضا ببریم.
آذری جهرمی

وزیر ارتباطات در ادامه گفت هم‌اکنون ساخت پنج کاوشگر را برای ربات‌های تا مدار ۱۹۰ کیلومتری زمین و در وزن هزار و ۸۰۰ کیلو سفارش داده‌ایم که نمونه‌ی اولیه برای آمادگی اعزام انسان به مدار زمین خواهد بود؛  این پروژه با همکاری‌های بین‌المللی انجام می‌شود و تأثیر زیادی در پیشرفت دانش فضایی ایران در خصوص کاوش‌های فضایی خواهد داشت. آرزو و هدفگذاری ما این است که به حضور ایرانیان در ماورای جو و سایر مدارات آسمانی برسیم و طبیعتا اولین فاز این هدف‌گذاری، قرار دادن انسان در مدار زمین است. فرستادن فضانورد ایرانی به بالاتر از مدار ۱۹۰ کیلومتر نیز تا سال ۱۴۱۰ محقق خواهد شد. او گفت:

تحقیقاتی از قبل آغاز شده است و پژوهش‌هایی انجام شده که ما را امروز به این نتیجه رساند که پس از ۹ مرحله آزمون از ارسال سلول تا میمون به مدار زمین و تست قرار دادن موجود زنده بر مدار، آمادگی لازم برای اعزام انسان وجود دارد. ما امروز پنج کپسول زیستی فضایی را با اسم ایوان اس به پژوهشگاه هوافضا سفارش دادیم. این پنج کپسول قرار است طی سه سال آماده شوند که این موضوع پیش مقدمه‌ی قرار دادن انسان در مدار را با حمل ربات‌ها در مدار ۱۹۰ کیلومتری زمین آغاز می‌کند. اولین گام جدی ما برای حضور انسان در مدار زمین است که اقدام بسیار بزرگی محسوب می‌شود و یک جهش بزرگ در دانش فضایی کشور خواهد بود که به میمنت جشن روز ملی فناوری فضایی، این خبر را اعلام می‌کنیم.

جهرمی در مورد آموزش برای فضانوردان ایرانی گفت ما قرار نیست که به فضا توریست بفرستیم بلکه دانشمند ایرانی به فضا ارسال می‌کنیم. آموزش، جزئی از برنامه‌های ما است و قصد داریم فراخوان اعلام کرده و از دانشمندان فضایی که علاقه‌مند اعزام به فضا هستند ثبت‌نام کنیم. فضانورد دارای تابعیت ایرانی برای رفتن به ایستگاه فضایی مشکل دارد و نه رفتن به مدار ۱۹۰ کیلومتری؛ او تأکید کرد که این پروژه تازه آغاز شده و اعزام فضانورد ایرانی به مدار بالاتر از ۱۹۰ کیلومتر و تا ایستگاه فضایی از نظر فنی تا سال ۱۴۱۰ طول می کشد. تاریخی که او باور دارد مشکلات برای فضانوران تابع ایرانی تا آن زمان با جوامع بین‌الملل حل‌وفصل شده باشد.

ظفر پس از بررسی شرایط جوی ارسال می‌شود

وزیر ارتباطات در مورد زمان ارسال ماهواره ظفر اعلام کرد امروز متخصصان فضایی در سازمان هوافضا و نیز دانشگاه علم‌وصنعت در حال کار روی آماده‌سازی ماهواره‌ی ظفر هستند تا آن را به فضا ارسال کنیم و مراحل آخر آماده‌سازی این ماهواره در حال انجام است. خبر پرتاب را به‌زودی اعلام می‌کنیم و امیدواریم این پرتاب موفقیت‌آمیز باشد. او گفت:

تا آخر هفته‌ی جاری این ماهواره به فضا ارسال می‌شود و روز دقیق آن باتوجه به محاسبات جوی و شرایط فضا و نیز هماهنگی‌های پروازی مشخص خواهد شد. طبعا زمان آن را اعلام کرده و خبر آن را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات