پرتاب ماهواره ظفر به فضا ۸ دقیقه طول می‌کشد

پنج‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
ماهواره‌بر سیمرغ که ماهواره ظفر را به فضا پرتاب خواهد کرد، به پایگاه شهر سمنان منتقل شد.
تبلیغات

روز گذشته، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با انتشار توییتی در حساب توییتر خود از منتقل شدن ماهواره‌بر سیمرغ به سایت فنی پایگاه فضایی امام خمینی (ره) در سمنان خبر داد.

این هم از سیمرغ ایرانی💪🏻 که در سایت مستقر شد. بیش از ۸۰تن وزنشه، ظفر رو تا ۵۳۰کیلومتری زمین خواهد برد. از لحظه شروع تا پایان عملیاتش، ۸دقیقه طول میکشه، ۸دقیقه‌ی نفسگیری که امیدوارم در پایانش به مدد حضرت زهرا(س) بتونیم تصاویر ارسالی ظفر رو دریافت کنیم✨امیرحاتمی وهمکاران، خدا قوت pic.twitter.com/wRgpwQxtVB— MJ Azari Jahromi (@azarijahromi) January 29, 2020

جهرمی درباره‌ی ارزش تصاویر ارسالی این ماهواره نیز در پاسخ‌های زیر توییت خود گفت:

ارزش تصاویر ارسالی این ماهواره بیش از ۱۰ میلیون یورو است. یعنی اگر تصاویر را بخواهیم بخریم و به ما بدهند و تحریم را بهانه نیاورند باید این مبلغ را پرداخت کنیم.

پیشتر گفته شد که ماهواره ظفر تا پیش از پایان یافتن ایام دهه‌ی فجر به فضا پرتاب خواهد شد و احتمال موفقیت آن هم بالا است؛ بااین‌حال و به‌گفته‌ی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، همه‌ی کشورهای پرتاب‌کننده ماهواره عملیات‌های ناموفق را تجربه کرده‌اند و به‌ویژه در ۱۰ سال نخست به‌کارگیری این فناوری، احتمال موفقیت کمتر از ۴۰ درصد است.

مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران درارتباط‌با توسعه‌ی ایستگاه پرتاب‌های فضایی در کشور به‌جز پایگاه امام خمینی (ره) در توییتی اشاره کرد که چابهار، گام بعدی است.

سیمرغ

تصویر از لینک اصلی

وی در راستای توسعه‌ی زیرساخت‌های فضایی گفت:

مرکز فضایی ماهدشت و قشم توسعه داده شد. پس از دو سال مطالعات مکان‌یابی و بررسی‌ فنی، مناطق سلماس و چناران برای احداث ایستگاه کنترل و دریافت داده‌های ماهواره‌ای نهایی شد. #خبر_خوب : آغاز عملیات اجرایی احداث دو مرکز فضایی سلماس و چناران از هفته آینده

براری درباره‌ی ایستگاه‌هایی که برای رصد ماهواره ظفر مهیا شده است نیز اذعان کرد:

علاوه بر ایستگاه‌های زمینی، رصدخانه مرکز فضایی ماهدشت و بوشهر، چند تیم رصدی دیگر هم برای رصد و تعیین پارامترهای مداری (TLE) ماهواره ظفر آماده و در مناطق مختلف کشور مستقر شده‌اند. سال گذشته مراحل تزریق ماهواره پیام در مدار، برای اولین بار به روش اپتیکی رصد و تصویربرداری شد.#آینده_روشن pic.twitter.com/4oTizNTYJy— Morteza Barari - مرتضی براری (@barari_ir) January 29, 2020

احمد حسینی، سخنگوی گروه فضایی سازمان هوافضای وزارت دفاع درارتباط با آماده‌سازی ماهواره‌بر در پایگاه گفت:

مراحل اولیه آماده‌سازی ماهواره‌بر سیمرغ در سایت فنی پایگاه فضایی امام خمینی (ره) شروع شده و انشاء‌الله در آینده نزدیک به سایت پرتاب موجود در این پایگاه منتقل خواهد شد.با توجه به فرآیند پیچیده‌ی پرتاب ماهواره، هرگونه اطلاع‌رسانی از مراحل آماده‌سازی ماهواره‌بر سیمرغ و زمان پرتاب ماهواره ظفر، توسط گروه فضایی وزارت دفاع انجام خواهد شد.

فرایند آماده‌سازی و پرتاب ماهواره ظفر ازطریق صداوسیما پخش زنده خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات