راه‌اندازی کمپین کمک به سیل‌زندگان از طریق رمز‌ارز‌ها

چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
مطالعه 2 دقیقه
اعضای اکوسیستم رمزارز و بلاکچین ایران به‌صورت مستقل برای نخستین بار کمپینی را با عنوان «lranRescueBit» به راه انداخته‌اند.
تبلیغات

در فرودین ماه سال ۱۳۹۸ تقریبا ۷۰ درصد وسعت ایران در ۲۸ استان درگیر سیل شدند. ۲۶۹ شهر و ۵۱۴۸ روستا کمابیش تحت تأثیر سیلاب قرار گرفتند. تخریب جاده‌ها، پل‌ها و راه‌های مواصلاتی در شمال، غرب و جنوب ایران، گوشه‌ای از مشکلات ایجادشده به شمار می‌آید. تخریب گسترده‌ی زمین‌های زراعی و نابودی زیرساخت‌های کشور، قطع برق و آلوده شدن منابع آب آشامیدنی و بهداشتی بسیاری از مناطق سیل‌زده را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

از سوی دیگر با توجه به شرایط ایجادشده از تحریم بانک‌های داخلی، هلال احمر ایران امکان نقل و انتقالات بانکی بین‌المللی را ندارد؛ در نتیجه استفاده از کمک‌های مالی بین‌المللی به قربانیان سیل ایران متوقف شده است. 

اعضای اکوسیستم رمزارز و بلاک‌چین ایران کمپینی را با عنوان «lranRescueBit» به راه انداخته‌اند تا بتوانند از طریق رمزارزها برای قربانیان سیل‌های اخیر کمک مالی بین‌المللی جمع‌آوری کنند. این کمپین به‌صورت کاملا خودجوش و بدون حمایت مادی و معنوی نهادهای دولتی و شرکت‌های خصوصی شکل گرفته است. هر چند هماهنگی‌های لازم با سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و دیگر نهادهای قانونی و نظارتی در این زمینه صورت گرفته است.

استفاده از ارز‌های رمز‌نگاری شده همانند بیت‌ کوین این اجازه را به کسب‌وکار‌های مختلف می‌دهد تا بدون درگیری به مسائل بانکی بتوانند مبالغ مختلفی را جا‌به‌جا کنند. به زبان دیگر در دوران تحریم این نوع ارز می‌تواند بدون ایجاد مشکل زمینه‌ی انتقال پول را فراهم کند. این کمپین به‌صورت مستقیم تمامی واریزی‌هایی که شامل بیت‌کوین، لایت‌کوین و اتریوم می‌شود را در اختیار سازمان حلال احمر قرار خواهد داد.

حامد صالحی، مسئول برگزاری کمپین در این نشست گفت:

اکوسیستم بلاک‌چین و رمزارز ایران به این دلیل این کمپین را به راه انداخته که به‌گفته‌ی مسئولان دولتی، حساب‌های بانکی دولتی سازمان هلال احمر ایران به خاطر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بسته شده‌اند. تحریم‌های اقتصادی سنگین ایالات متحده که بعد از خروج یک‌جانبه این کشور از معاهده‌ی بین‌المللی برجام اعمال شدند، جریان کمک‌های مالی خارجی به قربانیان سیل ایرانی را متوقف کرده‌اند. این در حالی است که قوانین بین‌المللی اجازه‌ی تحریم اهداف بشردوستانه را نمی‌دهند.

در وب‌سایت IranRescueBit.com، اطلاعات جامع و کاملی در مورد سیل ایران و همچنین راهنمای جامعی در خصوص نحوه‌ی ارسال کمک‌های مالی وجود دارد. کاربرانی که قصد کمک دارند، بعد از رسیدن به مرحله پرداخت، می‌توانند رمزارز مورد نظر خود اعم از بیت کوین، اتریوم، لایت‌کوین را انتخاب کرده و هر مقدار که می‌خواهند را به آدرس تاییدشده کیف پولی دیجیتالی کمپین ارسال کنند. کاربران می‌توانند کاملا ناشناس و بدون فاش کردن هویت و ملیت خود این کار را انجام بدهند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات