از سرفیس پرو ۱۰ مایکروسافت چه انتظاراتی داریم؟

سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
سرفیس پرو ۹ ویندوز ۱۱
نسل دهم سرفیس پرو به‌زودی از راه می‌رسد؛ محصولی که شاید بتواند کامل‌ترین لپ‌تاپ مایکروسافت لقب بگیرد.
تبلیغات

در آستانه‌ی ۱۰ سالگی سرفیس پرو، مایکروسافت می‌خواهد با برگزاری مراسمی در ۲ فروردین ۱۴۰۳ نسل جدید این محصول را معرفی کند.

سرفیس پرو از زمان اولین معرفی‌اش تاکنون پیشرفت‌های زیادی به‌خود دیده است و انتظار می‌رود نسل جدید با قابلیت‌های هوش مصنوعی، پردازنده‌ی قوی‌تر و طراحی هیجان‌انگیزتر به یکی از بهترین لپ تاپ های مایکروسافت تبدیل شود.

هنگامی‌ که نسل اول سرفیس پرو معرفی شد، به حدی راضی‌کننده بود که تا مدت‌ها طراحی آن تغییر نکرد. پس از گذشت چند نسل و هم‌زمان با معرفی سرفیس پرو ۷، مایکروسافت محصولی مدرن‌تر از این خانواده به نام سرفیس پرو ایکس را در‌معرض نمایش قرار داد که از معماری آرم استفاده می‌کرد؛ اما در اجرای نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های x86 عملکرد بسیار ضعیفی داشت.

در سال ۲۰۲۴ به لطف‌ پردازنده‌ی جدید اسنپدراگون ایکس الیت معماری آرم بار دیگر به سرفیس پرو بازمی‌گردد. گفته می‌شود مدل اسنپدراگون چندماه دیرتر از مدل مجهز به پردازنده اینتل عرضه خواهد شد. مدل‌های اینتل کاربران تجاری را هدف قرار می‌دهند؛ در‌حالی‌که مدل‌های کوالکام مخصوص مصرف‌کنندگان عادی خواهند بود.

در مقاله‌ی پیش‌رو به اطلاعاتی که تاکنون از سرفیس پرو نسل ۱۰ فاش شده است و حدس‌وگما‌ن‌هایی که می‌توانند به واقعیت تبدیل شوند نگاهی می‌اندازیم.

طراحی و نمایشگر

سرفیس پرو ۹ روی میز با قلم

سرفیس پرو ۹ طراحی نسل قبل خود را حفظ کرد و صفحه‌نمایش ۱۳ اینچی IPS LCD (با نام تجاری PixelSense) با حاشیه‌های باریک در سمت چپ و راست داشت.

سرویس پرو ۱۰ ممکن است به نمایشگر اولد مجهز شود

انتظار تغییرات ظاهری چشمگیری در نمایشگر سرفیس پرو ۱۰ نداریم؛ اما ممکن است مایکروسافت محصول جدیدش را با گوشه‌های گرد، وب‌کم با زاویه‌ی دید عریض‌تر و رنگ‌بندی جدید عرضه کند.

نرخ نوسازی نمایشگر سرفیس‌ پرو ۹ به ۱۲۰ هرتز می‌رسد؛ البته می‌توان به‌صورت دستی آن را روی ۶۰ یا ۱۲۰ هرتز تنظیم یا تغییر خودکار بین این دو نرخ نوسازی را به خود دستگاه واگذار کرد. باوجوداین، اگر در نسل جدید شاهد نرخ نوسازی متغیر ۱۰ تا ۱۲۰ هرتزی باشیم،‌ عمر باتری بهبود خواهد یافت.

این احتمال وجود دارد که مایکروسافت از نمایشگر اولد با وضوح بالاتر و پشتیبانی از HDR در سرفیس پرو جدید استفاده کند.

نرم‌افزار

سرفیس پرو ۹ وب‌گردی

در بررسی سرفیس پرو ۹ اشاره کردیم که سیستم‌عامل ویندوز نمی‌تواند انتخابی ایدئال برای کاربری لمسی باشد. درواقع، با تمام بهبودهای حاصل‌شده در ویندوز ۱۱، باز‌هم از تعامل لمسی نرم و روان که معمولاً در گوشی اندروید و گوشی آیفون یا آیپد وجود دارد، خبری نیست.

ویندوز ۱۱ فعلاً توانایی اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اندروید را دارد و این ویژگی مهم می‌توانست تأثیر بسزایی روی آینده‌ی سرفیس پرو بگذارد؛ اما ظاهراً مایکروسافت قصد دارد سال آینده به پشتیبانی از ساب‌سیستم ویندوزیِ اندروید پایان دهد.

مایکروسافت با دستیار کوپایلت تمرکز ویژه‌ای روی قابلیت‌های هوش مصنوعی در ویندوز ۱۱ داشته است و شاید این قابلیت‌ها بتوانند روی تجربه‌ی کار با سرفیس پرو ۱۰ تأثیر مثبت بگذارند.

سخت‌افزار و مشخصات فنی

تایپ با سرفیس پرو ۹

سرفیس پرو ۱۰ احتمالاً از نسل اول پردازنده‌های سری Core Ultra اینتل بهره خواهد برد و در کانفیگ‌های مختلفی در دسترس خواهد بود. پردازنده‌های جدید اینتل مصرف انرژی کمتر و عملکرد بهتری دارند و به‌لطف واحد پردازش عصبی (NPU) می‌توانند برخی از پردازش‌های هوش مصنوعی را به‌صورت محلی اجرا کنند.

بزرگ‌ترین تغییر در بخش سخت‌افزاری سرفیس پرو جدید را شاید بتوان عرضه‌ی مدلی با پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت دانست؛ تراشه‌ای بر پایه‌ی معماری آرم که نتایج بنچمارک‌هایش تاکنون بسیار درخشان بوده است و شاید بتواند سرفیس پرو ۱۰ را به بهترین لپ‌تاپ مایکروسافت تبدیل کند.

اسنپدراگون ایکس الیت می‌تواند تجربه‌ی کار با سرفیس پرو ۱۰ را متحول کند

یکی از مشکلاتی که انتظار داریم در نسل دهم سرفیس پرو رفع شود، بهینه‌سازی بیشتر ویندوز برای تراشه‌های آرم است. هنوز برنامه‌ها و قابلیت‌های متعددی برای پردازنده‌های آرم بهینه نشده‌اند و همین مسئله می‌تواند عملکرد دستگاه را کند کند.

درحال‌حاضر تنها درگاه‌های USB-C و Surface Connect برای شارژ سرفیس پرو ۹ وجود دارند. این یعنی اکثر افراد به آداپتور یا هاب نیاز پیدا خواهند کرد. انتظار می‌رود مایکروسافت از درگاه USB-C با پشتیبانی از تاندربولت ۴ برای نسل دهم استفاده کند.

احتمالاً کیبورد همچنان به‌شکل جداگانه برای سرفیس پرو ۱۰ به‌فروش خواهد رسید. هنوز نمی‌دانیم این کیبورد در نسل جدید دست‌خوش تغییر خواهد شد یا خیر.

ظرفیت باتری لیتیوم‌-یونی سرفیس پرو ۹ برابر با ۴۷٫۷ وات‌ساعت است و درون جعبه‌‌ی آن آداپتور ۶۵ واتی قرار دارد. بعید به نظر می‌رسد که در این بخش شاهد ارتقای محسوسی باشیم.

اسپیکر‌های به‌کار‌رفته در سرفیس پرو ۹ دقیقاً همان اسپیکر‌های سرفیس پرو ۸ هستند و با وجود کیفیت خوب، صدای بلندی ندارند؛ شاید ردموندی‌ها بخواهند در این بخش تغییراتی اعمال کنند.

زمان عرضه

سرفیس پرو ۹ بکگراند

سرفیس پرو ۹ و سرفیس پرو ۸ به‌ترتیب در اکتبر ۲۰۲۲ (مهر و آبان ۱۴۰۱) و سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور و مهر ۱۴۰۰) عرضه شدند.

مایکروسافت زمان‌بندی خود را در سال ۲۰۲۴ تغییر داده است و نسخه‌ی تجاری سرفیس پرو ۱۰ و سرفیس لپ تاپ ۶ را در ۲ فروردین ۱۴۰۳ رونمایی خواهد کرد. اننتظار می‌رود این محصولات مدت کوتاهی پس از رونمایی راهی بازار شوند.

قیمت

سرفیس پرو ۹ کیک استند

درحال‌حاضر قیمت لپ تاپ مایکروسافت مدل سرفیس پرو ۹ مجهز به پردازنده‌ی اینتل از ۹۹۹ دلار آغاز می‌شود. قیمت لپ تاپ در مدل 5G به ۱٬۲۹۹ دلار می‌رسد. طبق روند افزایشی قیمت‌ سرفیس پرو در نسل‌های گذشته، می‌توانیم انتظار افزایش قیمت را در نسل جدید داشته باشیم.

غول ردموندی طی یک‌دهه‌ی گذشته تلاش کرده است تا با بهبودهای متنوع در هر نسل، نقاط ضعف سرفیس پرو را برطرف کند اما تاکنون نتوانستیم شاهد محصولی بی‌نقص و کامل باشیم که هم برای علاقه‌مندان به سیستم‌های دسکتاپ و هم برای دوستداران نمایشگر لمسی به یک اندازه کاربردی باشد. شاید سرفیس پرو ۱۰ در نهایت بتواند به کامل‌ترین سرفیس پرو مایکروسافت تبدیل شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات