مقایسه آیپد پرو 2020 با مک بوک ایر 2020 اپل

جمعه ۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
جدیدترین نسل از تبلت‌های رده‌بالای اپل در برابر جدیدترین نسل از لپ‌تاپ‌های سری مک‌بوک ایر، چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟ با مقایسه‌ی آیپد پرو و مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ زومیت را همراهی کنید.
تبلیغات

اپل در اتفاقی غیرمنتظره،‌ دو روز پیش از طریق انتشار چند بیانیه‌ی مطبوعاتی، به رونمایی محصولاتی جدید پرداخت. آیپد پرو ۲۰۲۰ (Apple iPad Pro 2020) و مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ (Apple MacBook Air 2020) محصولات جدیدی هستند که هر یک از سخت‌افزار قدرتمندی بهره می‌گیرند و بازار خاصی را هدف گرفته‌اند. تبلت آیپد پرو ۲۰۲۰ به‌لطف بهره‌مندی از کیبورد مجزای جدیدی به‌نام «مجیک کیبورد» می‌تواند در نقش لپ‌تاپ هم ظاهر شود. کیبورد موردبحث به‌ ترک‌پد نیز مجهز شده است و از مکانیزم سوئیچ قیچی بهره می‌گیرد. 

کیبورد جدید آیپد پرو، باعث می‌شود انتخاب بین این تبلت اپل و لپ ‌تاپ مک‌بوک ایر جدید کاری سخت باشد. درواقع با اتصال مجیک کیبورد به آیپد پرو، این دستگاه عملکردی همچون مک بوک پیدا می‌کند. آیپد پروی دارای مجیک کیبورد و مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ دو دستگاه تقریبا هم‌اندازه و قابل‌حمل هستند که از کیبورد و ترک‌پد بهره می‌برند. با همه‌ی این‌ها فراموش نکنید که اپل تأکید دارد آیپد پرو، رایانه نیست. این شرکت در شعار تبلیغاتی‌اش می‌گوید «رایانه‌ی بعدی شما، رایانه نیست».

Apple iPad Pro 12.9 2020 / اپل آیپد پرو

آیپد پرو ۲۰۲۰ اپل

نکته‌ی مهمی که باید در ذهن داشته باشید این است که یکی از دستگاه‌های قابل‌حمل موردبحث همچنان «تبلت» به‌شمار می‌آید و مبتنی‌بر سیستم‌عامل iPadOS است و دیگری در دسته‌ی «لپ‌تاپ» جای می‌گیرد و از macOS استفاده می‌کند. بنابراین هنوز هم تفاوت‌های عمده‌ای در بین آن‌ها دیده می‌شود. هر یک از محصولات موردبحث، در زمینه‌های خاصی عملکرد بهتری از دیگری دارند. iPadOS به‌عنوان سیستم‌عامل جدید اپل، سال گذشته‌ی میلادی معرفی و منتشر شد. به‌لطف این سیستم‌عامل، تبلت‌های اپل به قابلیت‌های بیشتری شبیه به آنچه رایانه‌ها انجام می‌دهند، مجهز شدند. در iPadOS اپلیکیشن Files بسیار پرکاربردتر است. در ضمن در iPadOS امکان بازکردن چند پنجره از یک اپلیکیشن فراهم می‌شود. افزون بر این موارد، در سیستم‌عامل موردبحث نسخه‌ی دسکتاپ وب‌سایت‌ها از طریق مرورگر سافاری به‌نمایش درمی‌آید.

با همه‌ی این موارد، اگر قصد دارید از آیپد پرو به‌عنوان رایانه‌ی اصلی خود استفاده کنید، باید مطمئن شوید که این دستگاه می‌تواند از پس کارهایی که به‌طور معمول با لپ‌تاپ یا رایانه‌ی رومیزی خود انجام می‌دهید، بربیاید. بسیاری از کاربران از طریق رایانه‌ی خود به استفاده از مرورگری نظیر گوگل کروم و اپلیکیشن‌هایی نظیر توئیتر، اسلک و موارد مشابه روی می‌آورند؛ این کاربران عمدتا نیاز دارند که بتوانند به‌راحتی در بین پنجره‌های مربوط به این اپلیکیشن‌ها جابه‌جا شوند. از طرفی شماری دیگر از کاربران ممکن است به اپلیکیشن‌های دیگری نیز برای ویرایش ویدئو و عکس یا برخی از اپلیکیشن‌های کاری نیاز پیدا کنند. ممکن است کار با بسیاری از این اپلیکیشن‌ها از طریق ماوس راحت‌تر باشد.

ترک‌پد موجود در مجیک کیبورد آیپد پرو ۲۰۲۰ احتمالا بتواند امکان انجام بسیاری از کارهایی را که با رایانه‌ی خود انجام می‌دهید، برای‌تان فراهم کند. اما در هر صورت این کیبورد هنگام عرضه به بازار، نمی‌تواند جواب‌گوی همه‌ی نیازها باشد. بااین‌حال بدون شک کارهایی نظیر ویرایش محتوا یا انتخاب کردن بخشی از متن، به‌لطف ترک‌پد مجیک کیبورد راحت‌تر خواهد شد.

بهره‌مندیِ آیپد پرو ۲۰۲۰ از مجیک کیبورد، انتخاب بین این دستگاه و مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ را سخت می‌کند

هیچ‌کس به جز کارمندان خود اپل، تاکنون از مجیک کیبورد استفاده نکرده‌ است. بنابراین بهتر است برای اظهارنظر دقیق درمورد ترک‌پد و ویژگی‌های کلی این کیبورد، تا زمان عرضه‌ی آن به بازار و بررسی توسط کارشناسان، منتظر بمانیم. فراموش نکنید که مجیک کیبورد تا ماه مه ۲۰۲۰ (اردیبهشت - خرداد ۱۳۹۹) روانه‌ی بازار نخواهد شد، این درحالی است که آیپد پرو ۲۰۲۰ در تاریخ ۲۵ مارس (۶ فروردین) در دسترس قرار خواهد گرفت. ناگفته نماند که سیستم‌عامل iPadOS 13.4 امکان استفاده‌ی کامل از ماوس و ترک‌پد را فراهم می‌کند؛ اما این سیستم‌عامل تا تاریخ ۲۴ مارس (۵ فروردین) منتشر نخواهد شد. بنابراین فعلا مشخص نیست که این سیستم‌عامل دقیقا چه عملکردی از خود در زمینه‌ی پشتیبانی از ماوس و ترک‌پد برجای می‌گذارد.

تمامی موارد گفته‌شده درمورد آیپد پرو درحالی مطرح می‌شوند که در طرف دیگر میدان، مک بوک ایر ۲۰۲۰ را داریم؛ دستگاهی که بهبودهای درخورتوجهی به‌خود دیده است و گزینه‌ای جذاب برای علاقه‌مندان به دنیای لپ‌تاپ به‌شمار می‌آید. به‌عقیده‌ی برخی از کارشناسان، مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ همان دستگاهی است که بسیاری از کاربران سال‌ها برای عرضه‌ی آن صبر کرده‌اند. محصول موردبحث به کیبوردی قابل‌اتکا با مکانیزم سوئیچ قیچی مجهز شده است، وظایف مختلف را از طریق پردازنده‌ی نسل دهمی قدرتمند سری آیس لیک (Ice Lake) اینتل پردازش می‌کند، پردازنده‌ی گرافیکی بهبودیافته‌ای دارد، به ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی پایه مجهز شده است و با قیمت ۹۹۹ دلار عرضه می‌شود. ناگفته نماند اپل سال‌ها است که مدل پایه‌ی لپ‌تاپ‌هایش را با حافظه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی همراه می‌کند. در ضمن قیمت لپ تاپ مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ مدل پایه‌ در مقایسه با نسل پیشین، ۱۰۰ دلار کمتر است. 

مک بوک ایر / MacBook Air

مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ اپل

اگر نمی‌دانید که کدام‌یک از دو محصول جدید اپل گزینه‌ای منطقی‌تر برای تهیه کردن است، می‌توانید نگاهی دقیق به مشخصات فنی آن‌ها در جدول انتهای مقاله بیاندازید. انجام این کار می‌تواند تا حد زیادی شما را برای انتخابی بهتر، یاری کند. با درنظرگرفتن همه‌ی این توضیحات، فراموش نکنید که تهیه‌ی آیپد پرو ۲۰۲۰ به‌جای مک‌بوک ایر، می‌تواند اندکی ریسکی باشد. کیبورد جدید این دستگاه هنوز توسط کارشناسان موردبررسی قرار نگرفته است و از عملکرد دقیق آن اطلاع نداریم. درضمن نسخه‌ی ۱۳/۴ سیستم‌عامل iPadOS نیز فعلا در دسترس قرار نگرفته و نمی‌دانیم در زمینه‌ی پشتیبانی از ماوس و ترک‌پد، چه عملکردی دارد. 

آیپد پرو با مجیک کیبورد، همچون دستگاهی بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد. بااین‌حال هنوز هم چیزهای زیادی هستند که درمورد این محصول و کیبوردش نمی‌دانیم. از طرفی مک‌بوک ایر دستگاهی است که شناخت کاملی از آن داریم و تهیه‌ی آن ریسک کمتری دارد. در هر صورت این لپ‌تاپ سیستم‌عامل شناخته‌شده‌ای دارد و مدت‌ها است با نمونه‌های پیشین آن کار کرده‌ایم. 

در جدول زیر می‌توانید نظاره‌گر مقایسه‌ی عمیق بین آیپد پرو ۲۰۲۰ و مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ باشید. اگر به چنین مقایسه‌هایی علاقه‌مند هستید، از شما دعوت می‌کنیم وارد بانک محصولات زومیت شوید. در این بخش از سایت، امکان مشاهده‌ی مشخصات فنی و تصاویر انواع محصولات و همچنین مقایسه‌ی آن‌ها با یکدیگر برای شما فراهم شده است.

مقایسه‌ی آیپد پرو ۲۰۲۰ با مک‌بوک ایر ۲۰۲۰

پارامتر / نام محصول

آیپد پرو ۱۱ اینچ ۲۰۲۰

آیپد پرو ۱۲/۹ اینچ ۲۰۲۰

مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ با پردازنده‌ی Core i3 و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی

مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ با پردازنده‌ی Core i5 و ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی

قیمت پایه

۷۹۹ دلار

۹۹۹ دلار

۹۹۹ دلار

۱٬۲۹۹ دلار

سیستم‌عامل

iPadOS 13.4

iPadOS 13.4

macOS Catalina 10.15.3

macOS Catalina 10.15.3

صفحه‌نمایش

رتینا ۱۱ اینچ با وضوح ۲٬۳۸۸ در ۱٬۶۶۸ پیکسل

رتینا ۱۲/۹ اینچ با وضوح ۲٬۷۳۲ در ۲٬۰۴۸ پیکسل

رتینا ۱۳/۳ اینچ با وضوح ۲٬۵۶۰ در ۱٬۶۰۰ پیکسل

رتینا ۱۳/۳ اینچ با وضوح ۲٬۵۶۰ در ۱٬۶۰۰ پیکسل

تراکم پیکسلی نمایشگر

۲۶۴ پیکسل در هر اینچ

۲۶۴ پیکسل در هر اینچ

۲۲۷ پیکسل در هر اینچ

۲۲۷ پیکسل در هر اینچ

نرخ نوسازی (رفرش ریت) نمایشگر

حداکثر ۱۲۰ هرتز

حداکثر ۱۲۰ هرتز

حداکثر ۶۰ هرتز

حداکثر ۶۰ هرتز

ابعاد

۲۴۷/۶ در ۱۷۸/۵ در ۵/۹ میلی‌متر

۲۸۰/۶ در ۲۱۴/۹ در ۵/۹ میلی‌متر

۲۱۲/۴ در ۳۰۴/۱ در ۱۶/۱ میلی‌متر

۲۱۲/۴ در ۳۰۴/۱ در ۱۶/۱ میلی‌متر

وزن

مدل وای‌فای: ۴۷۱ گرم / مدل وای‌فای + سلولار: ۴۷۳ گرم

مدل وای‌فای: ۶۴۱ گرم / مدل وای‌فای + سلولار: ۶۴۳ گرم

۱٬۲۹۰ گرم

۱٬۲۹۰ گرم

ظرفیت باتری

۲۸/۶۵ وات‌ساعت

۳۶/۷۱ وات‌ساعت

۴۹/۹ وات‌ساعت

۴۹/۹ وات‌ساعت

پردازنده‌ی مرکزی (CPU)

A12Z Bionic

A12Z Bionic

دو هسته‌ای Intel Core i3 با فرکانس ۱/۱ گیگاهرتز با امکان تغییر پردازنده به پردازنده‌ی چهار هسته‌ای 

 Intel Core i5 با فرکانس ۱/۱ گیگاهرتز یا Intel Core i7 چهار هسته‌ای با فرکانس ۱/۲ گیگاهرتز

چهار هسته‌ای 

Intel Core i5 با فرکانس ۱/۱ گیگاهرتز با امکان تغییر پردازنده به پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Intel Core i7 با فرکانس ۱/۲ گیگاهرتز

حافظه‌ی رم

نامشخص

نامشخص

۸ یا ۱۶ گیگابایت از نوع 

LPDDR4X با فرکانس پردازشی ۳٬۷۳۳ مگاهرتز

۸ یا ۱۶ گیگابایت از نوع LPDDR4X با فرکانس پردازشی ۳٬۷۳۳ مگاهرتز

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت

۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت

۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت، ۱ ترابایت یا ۲ ترابایت از نوع SSD 

PCIe

۵۱۲ گیگابایت، ۱ ترابایت یا ۲ ترابایت از نوع SSD PCIe

درگاه

USB-C (با تهیه‌ی مجیک کیبورد ۲۹۹ دلاری، یک درگاه USB-C دیگر به دستگاه اضافه می‌شود)

USB-C (با تهیه‌ی مجیک کیبورد ۳۴۹ دلاری، یک درگاه USB-C دیگر به دستگاه اضافه می‌شود)

دو درگاه تاندربولت ۳ 

USB-C

دو درگاه تاندربولت ۳ USB-C

دوربین پشتی

دوگانه با حسگرهای ۱۲ و ۱۰ مگاپیکسلی

دوگانه با حسگرهای ۱۲ و ۱۰ مگاپیکسلی

ندارد

ندارد

دوربین جلویی

۷ مگاپیکسل با توانایی ضبط ویدئو 1080p

۷ مگاپیکسل با توانایی ضبط ویدئو 1080p

با توانایی ضبط ویدئو 720p

با توانایی ضبط ویدئو 720p

اسکنر فراشکافت لیدار (LiDAR)

دارد

دارد

ندارد

ندارد

روش احراز هویت

فیس ID

فیس ID

تاچ ID

تاچ ID

روشنایی نمایشگر

۶۰۰ نیت

۶۰۰ نیت

نامشخص

نامشخص

پشتیبانی از شبکه‌ی LTE

بله (فقط در مدل وای‌فای + سلولار که ۱۵۰ دلار گران‌قیمت‌تر است)

بله (فقط در مدل وای‌فای + سلولار که ۱۵۰ دلار گران‌قیمت‌تر است)

خیر

خیر

آداپتور برق

۱۸ وات 

USB-C

۱۸ وات USB-C

۳۰ وات USB-C

۳۰ وات USB-C

رنگ‌بندی

نقره‌ای و خاکستری

نقره‌ای و خاکستری

نقره‌ای، خاکستری و طلایی

نقره‌ای، خاکستری و طلایی

پشتیبانی از وای‌فای ۶

بله

بله

خیر

خیر

بهره‌مندی از جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون

خیر

خیر

بله

بله

بهره‌مندی از کیبورد و ترک‌پد

بله (درصورت تهیه‌ی مجیک کیبورد ۲۹۹ دلاری)

بله (درصورت تهیه‌ی مجیک کیبورد، ۳۴۹ دلاری)

بله، به‌صورت پیش‌فرض

بله، به‌صورت پیش‌فرض

پشتیبانی از قلم لمسی

بله (درصورت تهیه‌ی اپل پنسلِ ۱۲۹ دلاری یا دیگر قلم‌های لمسی تحت‌پشتیبانی دستگاه)

بله (درصورت تهیه‌ی اپل پنسلِ ۱۲۹ دلاری یا دیگر قلم‌های لمسی تحت‌پشتیبانی دستگاه)

خیر

خیر

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی دراین‌زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات