بررسی تبلت هیبریدی Slate PC سری 7 سامسونگ

دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۷
مطالعه 10 دقیقه
اگر تمایل دارید در مورد اسلیت پی‌سی سامسونگ بیشتر بدانید بررسی کامل زومیت از محصول را از دست ندهید.
تبلیغات

بازار مملو از تبلت‌های اندرویدی و آیپد شده است و تا عرضه تبلت‌های ویندوز8 چندماهی زمان باقی مانده، اما اگر همین حالا هم بخواهید تبلتی خریداری کنید که با آن به انجام امور جدی بپردازید٬ سامسونگ یک محصول بسیار جذاب به نام Slate PC را به شما پیشنهاد می کند٬ که از نظر ابعاد و شکل و شمایل شبیه دیگر تبلت‌ها است اما در دل آن پردازنده قدرتمند Core i5 جای گرفته و سیستم عامل آن نیز ویندوز 7 است. مایکروسافت در کنفرانس اخیر خود که در آن اولین نسخه آزمایشی ویندوز 8 مخصوص مصرف کننده را معرفی کرد نیز از همین تبلت برای نمایش برخی از قابلیت‌های ویندوز 8 استفاده کرد.

Slate PC سامسونگ توسط هوردادرایان نماینده رسمی لپ‌تاپ های سامسونگ در ایران، برای بررسی در اختیار زومیت قرار داده شد.

Slate PC در واقع یک تبلت ویندوزی است که قابلیت تبدیل شدن به یک لپ‌تاپ واقعی را دارد، برخلاف تبلت‌های اندرویدی و یا آیپد، پردازنده این تبلت مبتنی بر معماری ARM نبوده و در عوض مجهز به پردازنده قدرتمند Core i5 اینتل است. در نگاه اول باور کردنی نیست که چنین سخت افزاری در یک تبلت به این باریکی و سبکی جای گرفته باشد. اسلیت پی‌سی مجهز به صفحه نمایش 11.6 اینچی، پردازنده Core i5، حافظه SSD با ظرفیت 64GB، حافظه RAM با ظرفیت 4GB، کی‌برد فیزیکی بلوتوث و یک داک جم و جور است که دارای پورت‌های USB و HDMI و شبکه است.

اما مهمترین مزیت این تبلت، سیستم‌عامل ویندوز 7 آن است که قابلیت بروز شدن به ویندوز 8 را نیز دارد. با این تبلت می‌توان امور جدی مانند ویرایش حرفه‌ای عکس با نرم افزارهایی همچون فوتوشاپ یا ایجاد و ویرایش فایل‌های آفیس مانند ساخت صفحه‌های گسترده اکسل و حتی اجرای بازی‌های نیمه سنگین PC را تجربه کرد.

شما حتما با تبلت‌های گلکسی سامسونگ آشنا هستید، Galaxy Tab های 7 تا 10.1 اینچ که جزء پرفروش ترین‌های اندروید به شمار می‌روند، اما جالب است بدانید که Slate PC سامسونگ توسط بخش مجزایی طراحی شده است، یعنی گروه موبایل سامسونگ این تبلت پی‌سی را تولید نکرده و در واقع همان بخشی که لپ‌تاپ های فوق العاده باریک سری 9 سامسونگ را طراحی می کند، این محصول را نیز طراحی کرده است.

نگاه اول / طراحی ظاهری Slate PC :

اسلیت پی‌سی بسته بندی شیک و مطمئنی دارد و کی‌برد و داک دارای جعبه جداگانه‌ایی هستند. در نگاه اول باورتان نمی‌شود که این تبلت ویندوزی با این ضخامت کم و طراحی زیبا مجهز به پردازنده قوی Core i5 اینتل باشد. پیش از این هم تبلت‌های مجهز به ویندوز 7 را مشاهده کرده بودیم اما اکثر آنها مجهز به پردازنده ضعیف Atom بودند و ویندوز 7 را با سرعت بسیار پایینی اجرا می‌کردند.

اسلیت پی‌سی مجهز به پورت‌های کامل یک کامپیوتر معمولی است و جنس بدنه آن نیز از آلومینویم و به رنگ خاکستری تیره است که حس یک کالای با ارزش و باکیفیت را به انسان القاء می کند. بدنه آلومینیومی پشت تبلت به حاشیه باریک مشکی براق در جلوی تبلت ختم می شود. البته مشخصات سخت افزاری قوی و نمایشگر 11.6 اینچی این تبلت باعث شده وزن آن سنگین‌تر از تبلت‌های مبتنی بر ARM باشد. Slate PC سامسونگ حدود 935 گرم وزن و 13 میلی‌متر ضخامت دارد که از تمام تبلت‌های بازار سنگین تر و ضخیم‌تر است.

در داخل جعبه Slate PC سامسونگ:

  • تبلت 11.6 اینچی
  • قلم دیجیتال
  • دفترچه راهنما، دیسک درایورها، برگه گارانتی
  • کی‌برد بلوتوث
  • داک با پورت‌های شبکه، USB و HDMI
  • پارچه مخصوص پاک کردن صفحه نمایش

همانطور که پیش‌تر گفتیم، Slate PC از نظر تعداد و تنوع پورت‌ها بسیار کامل می‌باشد. از طرفی سامسونگ در چیدمان پورت‌ها نهایت دقت خویش را به خرج داده است. در لبه چپ Slate PC سامسونگ از بالا به پایین پورت‌های: USB 2.0، جک 3.5 میلی‌متری هدفون/میکروفن، دکمه‌های کم و زیاد حجم صدا، خروجی HDMI و پورت ورودی AC یا آداپتور وجود دارد.

در لبه بالای تبلت یک اسلات Micro-SD برای افزایش حجم حافظه ذخیره سازی و 2 دریچه هدفون برای ضبط استریو صدا قرار داده شده است. در قسمت پشت داک تبلت، ورودی آداپتور به همراه پورت‌های Ethernet برای اتصال به شبکه، HDMI، USB و جک هدفون وجود دارد. اما در لبه راست تبلت دکمه پاور/قفل در کنار دکمه "قفل صفحه" قرار دارد.

اگر دکمه پاور را یک بار فشار دهید، تبلت قفل شده و صفحه نمایش خاموش می‌شود اما تبلت هنوز روشن و آماده کار است با فشار دادن مجدد همین دکمه بالافاصله تبلت در دسترس قرار خواهد گرفت اما اگر بخواهید اسلیت پی‌سی را وادار به خاموش شدن کنید باید این دکمه را چند ثانیه نگه دارید، قفل صفحه هم مانع تغییر حالت افقی و عمودی تصویر در زمان چرخاندن تبلت می شود. در لبه پایین تبلت نیز اسلات داک جای گرفته است.

Slate PC Side

اسلیت پی‌سی برخلاف تبلت‌های اندرویدی در حاشیه پایین نمایشگر یک دکمه فیزیکی دارد که برروی آن لوگوی ویندوز شکل گرفته است. با فشار دادن این دکمه رابط کاربری Samsung Touch اجرا می‌شود که برخلاف ویندوز 7 کاملا با صفحه نمایش لمسی تبلت‌ها سازگار می‌باشد و در آن چند نرم افزار کاربردی جذاب نیز وجود دارد که در صفحه‌های بعدی به بررسی آنها خواهیم پرداخت. در پشت این تبلت یک دوربین 3 مگاپیکسلی و در جلوی آن یک دوربین 2 مگاپیکسلی برای مکالمه ویدیوی قرار داده شده است.

مشخصات فنی و قیمت Slate PC سامسونگ :

  • پردازنده: Intel Core i5-2467M
  • نمایشگر: 11.6 اینچی لمسی با رزولوشن 1366x768 پیکسل و نسبت تصویر 16:9
  • حافظه RAM DDR3 4GB
  • حافظه ذخیره سازی SSD 64GB
  • وب کم 2 مگاپیکسلی در جلو و دوربین 3 مگاپیکسلی در پشت
  • ویندوز 7 نسخه Home Premium 64-bit قابل ارتقاء به ویندوز 8
  • قیمت لپ تاپ تبلت Slate PC حدود 2 میلیون تومان در ایران

نمایشگر، قلم دیجیتال و اسپیکرها

نمایشگر 11.6 اینچی Slate PC سامسونگ دارای رزولوشن 1366 در 768 پیکسل است. کیفیت تصاویر و دقت نمایش رنگ‌ها در این نمایشگر قابل قبول است. هرچند پنل نمایشگر این تبلت از نوع TN است اما زاویه دید آن بهتر از نمایشگر نوت‌بوک‌ها است. شدت روشنایی نمایشگر تبلت 400nit است که به همراه فناوری SuperBright سامسونگ موجبات خلق تصاویر روشن و زنده را میسر می کند.

این نمایشگر لمسی قادر به دریافت دستورات 10 انگشت بصورت همزمان است. سرعت پاسخ‌دهی صفحه لمسی بسیار خوب و سریع است و هنگام کار با آن متوجه هیچ تاخیری نشدیم. دقت صفحه لمسی نیز بسیار بالاست به عنوان مثال حتی زمانی که قصد انتخاب شکلک کوچک شبکه وایرلس در گوشه پایین ویندوز 7 را داشتیم٬ بازهم دچار مشکل نشدیم. هرچند ویندوز 7 پشتیبانی مناسبی از صفحه لمسی تبلت‌‌ها را ندارد اما وقتی با رابط کاربری Touch سامسونگ که برروی این تبلت نصب شده کار می کنید همه چیز روان، سریع و دوست داشتنی اجرا می شود.

قلم دیجیتال:

اسلیت پی‌سی به همراه یک قلم دیجیتال فوق العاده دقیق و دوست داشتنی ارائه می شود. این قلم دقت بسیار بالایی داشته و کار کردن با ویندوز 7 را فوق‌العاده ساده و جذاب می‌کند. زمانی که از قلم دیجیتالی استفاده می‌کنید دیگر نگران کلیک کردن برروی آیکان‌های کوچک ویندوز نخواهید بود و اگر اهل طراحی باشید از کارکردن با این قلم باریک لذت خواهید برد.

یک دکمه در بالای قلم دیجیتالی قرار داده شده که وظیفه کلیک راست را برعهده دارد. یعنی اگر دکمه روی قلم را فشار داده و سپس قلم را برروی صفحه ویندوز فشار دهید عمل راست کلیک ماوس شبیه سازی می‌شود. اگر اهل تایپ انگلسی باشید نرم افزارهای جانبی سامسونگ برای تبدیل دست نوشته به متن با دقت بالای 90 درصد متون دست نوشته شما را به سرعت و بلافاصه پس از برداشتن قلم از روی صفحه به متن تایپ شده تبدیل می‌کنند. البته همانطور که حدس زده‌اید این قابلیت از زبان فارسی پشتیبانی نمی کند.

اگر زمان نوشتن متوجه اشتباهی در آنچه نوشته‌اید٬ شوید٬ می توانید برروی آن یک خط بکشید تا بصورت خودکار پاک شود. البته در نظر داشته باشید که تمام نرم‌افزارهای ویندوز با قلم دیجیتال سازگار نیستند اما این قلم در نرم افزار Notes خود سامسونگ بسیار خوب کار می‌کند.

اسپیکرها:

اسلیت پی‌سی مجهز به دو بلندگوی استریو 1.5 وات است. همانطور که انتظار می‌رفت کیفیت صدای خروجی و حجم صدای تبلت خوب نیست و نمی‌توان از صدای خروجی برای گوش دادن موسیقی و یا صدای فیلم لذت برد.

لوازم جانبی: کی‌برد و داک

داک و کی‌برد اسلیت پی‌سی بصورت جداگانه با پرداخت 180 دلار فروخته می شوند. اما در ایران Slate PC به همراه کی‌برد و داک عرضه می شود. زمانی که تبلت را به داک وصل می کنیم یک پورت USB 2.0 و یک پورت تمام سایز HDMI و جک شبکه و هدفون به تبلت اضافه می‌شوند. داک طراحی بسیار شکیلی دارد و زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید به شکلی دوست داشتنی قابل جمع شدن است. قسمت پایین داک نیز جنس خاص و نرمی دارد که مانع حرکت تبلت و بروز حادثه‌های احتمالی به دلیل افتادن تبلت از روی میز به زمین می‌شود.

کی‌برد بلوتوث نیز مانند کی‌برد تبلت Transformer سایز مناسب و بزرگی دارد و کلیدهای اساسی مانند Enter, Shift و غیره ابعاد بزرگ و مناسبی دارند. اما فاصله کلیدها نسبت به یکدیگر خیلی زیاد و مناسب نیست. تغذیه کی‌برد از طریق دو باطری قلمی تامین می‌شود و همین دو باتری وزن کی‌برد را به اندازه کافی سنگین می‌کنند که بی‌دلیل حرکت نکند. در حقیقت کار کردن با کی‌برد فیزیکی Slate PC راحت است اما نه به راحتی کی‌برد لپ تاپ‌های امروزی.

نکته جالب توجه در رابطه با این کی‌برد بلوتوث در این است که می توانید آن را به کامپیوترهای دیگر نیز متصل کنید. از طرفی شما محدود به کی برد ارائه شده توسط سامسونگ نیستنید و می‌توانید کی‌برد مورد علاقه خود را از طریق پورت USB و یا از طریق بلوتوث به اسلیت پی‌سی متصل کنید. همانطور که مطمئنا متوجه شده اید امکان اتصال ماوس نیز به این تبلت پی‌سی وجود دارد.

در صفحه بعد بازده و قدرت Slate PC در امور مختلف ارزیابی می‌کنیم.

بازده و گرافیک

اسلیت پی‌سی مجهز به پردازنده قدرتمند Core i5-2467M با فرکانس 1.6GHz، حافظه RAM با ظرفیت 4GB، حافظه ذخیره سازی SSD با ظرفیت 64GB و گرافیک یکپارچه شده Intel HD 3000 است. این مشخصات سخت‌افزاری با آنچه در اولترابوک‌ مشاهده می‌کنیم تقریبا یکسان است.

اجرای نرم افزارهای اداری آفیس، ویرایش کننده‌های عکس مانند فوتوشاپ، پخش ویدیو 1080p و برخی از بازی‌های سبک کامپیوتری به خوبی برروی اسلیت پی‌سی ممکن است. اسلیت پی‌سی در آزمایش PC Mark Vantage امتیاز بسیار خوب 5126 را کسب کرد.

ویندوز 7 در کمتر از 18 ثانیه برروی Slate PC بوت می‌شود و این زمان از بسیاری از اولترابوک‌های فعلی بازار سریعتر است. به لطف SSD بکار رفته در این تبلت٬ سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات نسبت به ابزارهای مجهز به HDD بسیار بالاتر است. حداکثر سرعت خواندن اطلاعات در این تبلت ویندوزی 251MB/s و حداکثر سرعت نوشتن اطلاعات در آن 198MB/s است. در واقع سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در SSD اسلیت پی سی حدودا 3 تا 5 برابر سریعتر از HDD بکارگرفته شده در اولترابوک سری 3 سامسونگ است.

در صفحه بعد بررسی نرم افزار٬ وب کم و باتری Slate PC را مشاهده خواهید کرد.

نرم‌افزار

هرچند که Slate PC از ویندوز 8 پشتیبانی می‌کند اما از آنجایی که هنوز نسخه نهایی این سیستم‌عامل منتشر نشده، برروی این تبلت سیستم عامل Windows 7 Home Premium نصب شده است. اما سامسونگ برای جبران کمبودهای ویندوز 7 و پشتیبانی بهتر از صفحه لمسی تبلت، مجموعه‌ای از نرم افزارهای سازگار با تبلت‌ها را برروی Slate PC نصب کرده تا کاربر راحت‌تر بتواند از آن استفاده کند.

برای اجرای رابط کاربری اختصاصی سامسونگ نیز تنها کافی است، دکمه فیزیکی استارت در لبه پایین تبلت را فشار دهید تا به آیکون‌های بزرگ و نرم افزارهای همچون: دفترچه یادداشت، آب و هوا، ساعت، نقشه بینگ، RSS خوان، تقویم وYahoo Finance, Social Dashboard, Windows Journal, Twitter دسترسی یابید.

در قسمت راست رابط کاربری سامسونگ یک نوار شیشه‌ایی وجود دارد که از طریق آن می‌توانید به گزارش آب‌ وهوا، وضعیت باتری و موارد دیگر دسترسی داشته باشید.

سامسونگ یک نرم افزار جم و جور ولی بسیار کارمند نیز برای استفاده از میان‌برها طراحی کرده که کار با صفحه لمسی را بسیار ساده می کند:

Slate_PC_Screenshot_10

متاسفانه در Slate PC نرم افزار سازگار مخصوص ایمیل که با صفحه لمسی تبلت‌ها سازگار باشد٬ وجود ندارد.

دوربین

اسلیت پی‌سی دارای یک دوربین ۲ مگاپیکسلی در جلو برای مکالمه ویدیویی با کیفیت HD و یک دوربین ۳ مگاپیکسلی در پشت است. همانطور که پیش‌بینی می‌شود نمی‌توان انتظار عکس‌های باکیفیت و شفاف را با دوربین‌های این تبلت داشت.

طول عمر باتری

و این تنها دلیلی است که شاید تولید یک تبلت با پردازنده قدرتمند Core i5 را به چالش بکشد. مصرف بالای CPU اینتل Sandy Bridge اینتل باعث شده تا Slate PC نتواند در زمینه طول عمر باتری با رقبای اندرویدی و آیپد رقابت کند. Slate PC در شرایط انجام امور روزمره مانند گوش دادن به موسیقی٬ مرور صفحات وب٬ کارکردن با مجموعه نرم‌افزاری آفیس حدود ۳:۳۰ دقیقه دوام می آورد. این تبلت در آزمایش پخش ویدیو 1080p بصورت پشت سرهم تنها ۲:۳۷ دقیقه دوام آورد. در واقع Slate PC از نظر طول عمر باتری٬ قادر به رقابت با هیچ کدام از رقبای اندرویدی و یا آیپد نیست و تنها می‌توان آن را با نوت‌بوک‌های ویندوزی مقایسه کرد.

جمع بندی:

زمانی که اسلیت پی‌سی را برروی میز کار خود قرار می‌دهید جلوه فوق‌العاده زیبا و مدرنی به اتاق کار شما می‌دهد. طراحی ظاهری و ترکیب تبلت لمسی با کی‌برد بی‌سیم بسیار مدرن به نظر می‌رسد و بیشتر شبیه به آنچه در فیلم‌های عملی تخیلی دیده‌ایم٬ است. همچنین امکان بروز رسانی سیستم‌عامل این تبلت به ویندوز ۸ نیز وجود دارد. در مجموع این ابزار یکی از جذاب‌ترین محصولاتی است که زومیت تا به امروز بررسی کرده است. قدرت و سرعت بالا٬ طراحی زیبای ظاهری٬ سیستم عامل دوست داشتنی ویندوز و اجرای روان نرم افزارهای کاربردی ویندوز همگی دوست داشتنی هستند.

slate_pc_review

پیش از این هم شاهد تبلت‌های ویندوزی بودیم ولی همگی آنها مجهز به پردازنده فوق‌العاده ضعیف Atom اینتل بودند که برای انجام هر کاری جان آدم را به لب می‌رساندند. اما در عوض اسلیت‌پی‌سی به لطف پردازنده Core i5 اش بسیار سریع عمل می کند. قلم دیجیتالی آن نیز که در برخی از تبلت‌های اندرویدی شاهد آن بودیم بسیار دقیق٬ سریع و کارآمد است.

در مجموع با توجه به لوازم جانبی٬ نرم افزارهای اداری و قیمت Slate PC مطمئنا این تبلت ویندوزی٬ مدیران شرکت‌ها و افراد اهل کسب و کار را هدف قرار داده است.

اما در کنار این‌همه قابلیت خوب و دوست داشتنی طول عمر باتری کم٬ گرمای نسبتا زیاد در زمان انجام امور سنگین٬ دوربین ضعیف و از همه مهم‌تر قیمت ۲ میلیون تومانی آن ناراحت کننده هستند.

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا٬ بدنه آلومینومی
  • نمایشگر لمسی دقیق و با کیفیت
  • سرعت٬ قدرت و کارایی بالا
  • قابلیت حمل آسان
  • قلم دیجیتال فوق العاده دقیق

نقاط ضعف:

  • قیمت گران
  • وزن و ضخامت بالا در مقایسه با تبلت های دیگر بازار
  • طول عمر باتری کوتاه
  • دوربین ضعیف

تهیه شده توسط زومیت

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات