بررسی اولترابوک ۱۲.۵ اینچ سامسونگ سری ۳ مدل 350U2A

دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۴
مطالعه 11 دقیقه
لپ تاپ 350U2A سامسونگ بسیاری از استانداردهای اولترابوک ها را داراست اما آیا توان رقابت با مک بوک ایر اپل را دارد؟
تبلیغات

از حدود یک سال پیش که اینتل٬ استاندارد جدیدی را با نام اولترابوک  برای لپ تاپ های باریک و سبک تعریف کرد٬ اکثر تولید کنندگان برای رقابت با مک بوک ایر اپل نسبت به ساخت محصولات باریک و سبک و قدرتمند اقدام کردند. لپ تاپ 350U2A سامسونگ نیز بسیاری از استانداردهای اولترابوک ها را داراست. این لپ تاپ علاوه بر طراحی و ظاهر زیبا٬ وزن و ضخامت بسیار کمی نیز دارد. در ادامه بررسی اختصاصی زومیت از این اولترابوک دوست داشتنی را مشاهده خواهید کرد.

هرچند هنوز تمرکز بازار برروی لپ تاپ های ۱۵ اینچ است. اما افرادی نیز پیدا می شوند که بدنبال قابلیت حمل آسان و وزن و ضخامت کم نوت بوک  باشند. به هر حال اگر قصد دارید هر روز لپ تاپ خود را همراه داشته باشید و از آن در سفر استفاده کنید٬ بدون شک لپ تاپ های سنگین وزن ۱۵ اینچ شما را ماٌیوس خواهند کرد. اولترابوک ها برخلاف نت بوک ها قدرت بازده نسبتا بالایی داشته ولی در عین حال وزن و ضخامت بسیار کمی دارند. قدرت٬ ظرافت و سبکی اولترابوک‌ها باعث شده تا این دسته از لپ تاپ ها را به یکی از بهترین انتخاب های ویندوزی تبدیل نموده و نظر افرادی که همانند من همیشه و هر جا لپ تاپ خود را همراه دارند٬ جلب کند.

لپ تاپ سری ۳ سامسونگ توسط هوردادرایان نماینده رسمی نوت بوک های سامسونگ در ایران در اختیار زومیت قرار داده شد.

نگاه اول: ظاهر و طراحی اولترابوک 530U2A سامسونگ

بسته بندی و جعبه سری ۳ سامسونگ تفاوت های زیادی نسبت به سری های ۷ و ۹ این شرکت می کند. بسته بندی محصول شباهت زیادی به برندهای موجود در بازار دارد و این در حالی است که بسته بندی سری ۷ و ۹ سامسونگ شبیه به مک بوک های اپل است. اما نحوه بسته بندی به شکلی است که سلامت لپ تاپ در مقابل ضربه های احتمالی حفظ می شود. لپ تاپ سامسونگ 350U2A در دو رنگ مشکی و صورتی تولید و روانه بازار کرده است.

نمونه صورتی رنگ این لپ تاپ برای آزمایش و بررسی بدست زومیت رسید. بلافاصله پس از خارج کردن لپ تاپ از جعبه متوجه وزن فوق العاده سبک و دوست داشتنی آن خواهید شد.

لپ تاپ سامسونگ 350U2A تنها ۱.۳۵ کیلوگرم وزن و ۲۰.۶ میلی متر ضخامت دارد. یعنی این لپ تاپ حدود ۱ کیلوگرم از نوت بوک ۱۴ اینچ من سبک تر است٬ اگر شما هم مثل من هر روز لپ تاپ خود را حمل می کنید حتما می دانید که ۱۰۰ گرم هم در وزن نوت بوک کاملا محسوس است.

در داخل جعبه لپ تاپ سری ۳ سامسونگ:

  • اولترابوک ۱۲.۵ اینچ
  • کابل برق + آداپتور
  • تبدیل DisplayPort به VGA
  • دفترچه راهنما + کارت گارانتی
  • DVD درایور نرم افزاری

هرچند من به شخصه رنگ مشکی را به صورتی ترجیح می دهم ولی بدون شک رنگ صورتی و جذاب این محصول٬ مورد پسند خانم ها قرار خواهد گرفت. 35U2A طراحی ظریف و زیبای دارد و در ساخت بدنه آن از ترکیب پلاستیک و آلومینیوم استفاده شده است. بدنه بیرونی لپ تاپ مستحکم و مقاوم به نظر می رسد و سامسونگ ادعا می کند که بدنه آن ضد خش است و به راحتی آسیب نمی بیند.

نمایشگر لپ تاپ سامسونگ 350U2A از نوع مات و حاشیه دور نمایشگر نیز بسیار باریک است. این لپ تاپِ کوچک ۱۲.۵ اینچی٬ مجهز به کی برد از نوع Chiclet است. فاصله کلیدهای کی برد نیز نسبت به یکدیگر مناسب به نظر می رسند. خوشبختانه اندازه تاچ پد نیز خیلی بزرگ و یا کوچک نیست. در صفحه های بعدی به بررسی کامل نمایشگر و کی برد و تاچ پد خواهیم پرداخت.

لپ تاپ

ابعاد (cm)

ضخامت (cm)

وزن (kg)

Samsung 350U2A

29.89 در 19.78

2.06

1.35

Asus K53SV

37.8 در 25.3

3.5

2.60

Samsung Series 7

36.32 در 23.87

2.38

2.29

Apple MacBook Pro - 15-inch

36.57 در 24.89

2.41

2.54

در لبه راست 350U2A یک پورت mini-VGA (برای تبدیل آن به پورت VGA یک کابل درون جعبه وجود دارد)٬ یک پورت USB 2.0 ٬ اسلات کارت خوان حافظه و جک هدفون وجود دارد. در لبه چپ نیز ورودی DC پاور٬ شبکه Ethernet و یک پورت HDMI و USB 2.0 جای گرفته اند. در لبه جلو و عقب لپ تاپ هیچ پورتی وجود ندارد. اما دریچه های تخلیه هوای گرم  در قسمت پشت لپ تاپ تعبیه شده اند.

img-Princeton-06

محل میکروفن داخلی این اولترابوک برخلاف سری ۷ سامسونگ٬ در جای مناسبی تعبیه شده است. میکروفن 350U2A در قسمت راست و پایین صفحه کلید جای گرفته است. به این ترتیب هنگام تایپ کردن دست انسان باعث پوشاندن دریچه و اختلال در ضبط صدا نمی شود. همچنین یک وب کم HD نیز در وسط لبه بالای نمایشگر وجود دارد.

350U2A مجهز به پردازنده نسبتا قوی Core i3 اینتل٬ کارت گرافیک نسبتا ضعیف Intel HD Mobile و دیسک سخت ۳۲۰ گیگابایتی است. خبری از درایو نوری CD/DVD ROM نیز در این لپ تاپ نیست. من خودم به شخصه واقعا آخرین باری که از DVD ROM لپ تاپ خود استفاده کردم را به خاطر نمی آورم ولی اگر با این لپ تاپ قصد خواندن اطلاعات موجود در دیسک DVD را داشته باشید٬ مجبور به خرید یک DVD Drive خارجی و اتصال آن از طریق پورت USB خواهید بود.

مشخصات فنی و قیمت اولترابوک 350U2A-A02 سری ۳ سامسونگ:

  • CPU اینتل دو هسته ای: Intel® Core™ i3 Processor 2357M (1.3GHz), 3MB L3 Cache
  • تراشه اصلی مادربرد: Intel HM65
  • پردازنده گرافیکی: Intel® HD Graphics 3000 integrated graphics processor
  • حافظه: یک اسلات DDR3 4GB
  • حافظه ذخیره سازی: HDD 320GB 5400RPM
  • درایو نوری: ندارد
  • سیستم عامل: Windows 7 Home Premium
  • قیمت با گارانتی هوردادرایان: 1,150,000 تومان

بررسی تاچ پد و کی برد 350U2A

کیبورد لپ تاپ 350U2A همانند بسیاری از لپ تاپ های امروزی از نوع Chicklet است و به همین دلیل خوشبختانه گرد و غبار و مایعات به راحتی به داخل آن نفوذ نمی کنند. سامسونگ در طراحی کلیدهای این لپ تاپ نهایت دقت را به خرج داده است.

چون هم اندازه کلیدها مناسب است و هم فاصله بین آنها به اندازه کافی در نظر گرفته شده تا در هنگامِ تایپ کردن دچار اشتباه نشوید. در کل کی برد 350U2A برای یک لپ تاپ ۱۲.۵ اینچی واقعا مناسب و کار کردن با آن خوشایند است. متاسفانه همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید برروی کلیدها حروف عربی به جای فارسی حک شده است٬ که کار را برای کاربران ایرانی مشکل می کند.

معمولا در نوت بوک های کوچک٬ اندازه کلید Shift سمت چپ٬ کوچک در نظر گرفته می شود اما در 350U2A اندازه کلیدهای Shift چپ و راست بزرگ و مناسب هستند.

کاربر برای کنترل برخی از امکانات سیستم مانند کم و زیاد کردن صدا٬ قطع و وصل کردن شبکه های بی سیم و تنظیم نور نمایشگر می تواند از کلید های ترکیبی Fn و شماره های بالای صفحه کلید استفاده کند.

اندازه صفحه لمسی یا تاچ پد که در پایین کی برد جای گرفته نیز مناسبت است. کارکرد آن نیز برخلاف تاچ پد سری ۷ سامسونگ بسیار دقیق و روان است. دو دکمه بهم چسبیده نیز در قسمت پایین تاچ قرار دارد که عملکرد کلیک راست و چپ ماوس را برعهده دارند. همانند تمام تاچ پدهای موجود در بازار٬ کاربر می تواند لبه های راست و پایین آن برای اسکرول افقی و عمودی استفاده نماید. ترک پد از اسکرول با دو انگشت نیز پشتیبانی می کند.

در کل ما تاچ پدهایی که ابعاده کوچک اینچنینی دارند را به تاچ پدهای بزرگ بکار رفته در سری ۷ سامسونگ یا Macbook های اپل ترجیح می دهیم چون هم کار کردن با آنها برای ما راحت تر است و هم هنگام تایپ کردن دستمان به ترک پد برخورد نمی کند.

درکل اگر حروف عربی را در نظر نگیریم٬ تجربه استفاده از کی برد و تاچ پد این نوت بوک بسیار خوب و قابل قبول بود.

بررسی نمایشگر و اسپیکرهای 530U2A

نمایشگر ۱۲.۵ اینچ لپ تاپ سامسونگ 530U2A دارای وضوح تصویر ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل است. این نمایشگر از نوع مات می باشد و نور محیط را منعکس نمی کند. به این ترتیب٬ کار کردن با آن در محیط خارجی آزاردهنده نیست. روشنایی تصویر و کنتراست آن نیز قابل قبول است. عمق رنگ مشکی نیز هر چند خیلی عمیق نیست اما قابل تحمل است. در این نمایشگر ۱۲.۵ اینچی٬ متون بصورت کاملا خوانا و تصاویر نیز با کیفیت مطلوب نمایش داده می شوند. حاشیه باریک دور نمایشگر نیز باعث جذاب تر شدن ظاهر این اولترابوک شده است.

پنل نمایشگر 530U2A همانند بسیاری از لپ تاپ های موجود در بازار از نوع TN است و به همین دلیل نمی توان انتظار زاویه دید وسیع از آن داشت. از طرفی به دلیل زاویه دید عمودی بسیار محدود زمانی که از بالا یا پایین به نمایشگر نگاه می کنید تصاویر٬ تیره و تار می شوند و رنگ ها نیز کاملا تغییر می کنند. از آنجایی که طراحی لولای این نوت بوک نیز مانند اکثر لپ تاپ های سامسونگ به نحوی است که حداکثر زاویه باز شدن نمایشگر نسبت به بدنه حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ درجه است اگر بخواهید بصورت ایستاده با لپ تاپ خود کار کنید و یا اگر قصد داشته باشید به شخصی که در کنار شما ایستاده تصویر خاصی را نمایش دهید کمی دچار مشکل خواهید شد. هیچ کدام از مشکلات مربوط به زاویه دید در حالت عادی و زمانی که از روبروی به نمایشگر نگاه می کنید وجود ندارد.

تصویر نمایشگر سری ۳ سامسونگ تقریبا هم رده سری ۷ این شرکت است اما در مقایسه با Macbook Air 13.3 رزولوشن و شدت روشنایی پایین تری دارد.

کیفیت صدای اسپیکرهای 530U2A متناسب ابعاد و اندازه آن است. یعنی حجم صدا پایین ولی کیفیت آن نسبتا خوب است. 530U2A کلا دو اسپیکر ۱.۵ واتی دارد که در مجموع ۳ وات خروجی صدا را تولید می کند.

یک وب کم 1.3 مگاپیکسلی در قسمت وسط لبه بالای نمایشگر و یک میکروفن در قسمت راست بدنه پایینی وجود دارد.

بررسی بازده و قدرت گرافیکی اولترابوک 530U2A

از آنجایی که 350U2A در دسته اولترابوک ها به شمار می رود نباید بازده و قدرت آن را با نوت بوک های سنگین وزن و ضخیم مقایسه کرد. اما پردازنده نسبتا قوی Core i3 و حافظه ۴ گیگابایتی آن برای انجام سریع امور روزمره کاملا کافی است. پردازنده ۲ هسته ای به راحتی از پس اجرای نرم افزارهای اداری مانند مجموعه نرم افزاری آفیس٬ پخش ویدیو با کیفیت ٬1080p وب گردی و ویرایش عکس و تصویر برمی‌آید. اما نمی توان از کارت گرافیک اینتل یکپارچه شده با این پردازنده Sandy Bridge انتظار اجرای بازی های امروزی یا امور سنگین گرافیکی را داشت.

اولترابوک 530U2A فاقد درایو نوری است. پس برای استفاده از دیسک های CD / DVD می بایست از درایو اکسترنال استفاده کنید و یا حافظه های ذخیره سازی خارجی مانند HDD یا فلش مموری ها را برای انتقال اطلاعات به کار گیرید.

اگر استفاده از دیسک سخت HDD کم سرعت را فاکتور بگیریم٬ اولترابوک 530U2A تمام استانداردهای اینتل برای اولترابوک ها را داراست. این اولترابوک سبک، باریک و  جذاب است.

نتایج آزمایشات مختلف برروی 530U2A سامسونگ و مقایسه آن با لپ تاپ های دیگر بررسی شده توسط زومیت را در ادامه مشاهده می کنید:

لپ تاپ

3D Mark 2006

3D Mark Vantage

PC Mark 2007

Win 7 Score

Samsung 530U2A

3,061

3,582

1,491

-

Asus K53SV

9,348

8,495

2,282

5.5

15.6 - Samsung Series 7

9,720

7,592

2,282

5.7

Apple MacBook Pro - 17

8,971

7,669

-

5.9

Samsung RV-509

3,857

4,959

-

5

همانطور که انتظار می رفت در آزمایش 3D Mark که تاکید آن بر قدرت پردازنده گرافیکی GPU است٬ اولترابوک سری ۳ سامسونگ امتیاز نسبتا پایینی را بدست آورد. GPU این اولترابوک اصلا مناسب بازی های کامپیوتری امروزی و یا برنامه های سنگین گرافیکی نیست. حتی اگر در فوتوشاپ نیز بخواهید از GPU برای حرکت روان تر روی تصویر بهره مند شوید، باز هم پردازنده گرافیکی Intel Mobile HD 3000 شما را مایوس خواهد کرد. البته درکل اولترابوک ها برای انجام امور سنگین گرافیکی و اجرای بازی های کامپیوتری ساخته نشده اند و تمرکز آنها برروی قدرت در کنار قابلیت حمل آسان است.

امتیازهای بدست آمده در PC Mark 2007 و PC Mark Vantage که بیشتر برروی قدرت کلی سیستم و پردازنده اصلی آن متکی است٬ قابل قبول است. قیاس بین اولترابوک با لپ تاپ های معمولی کار درستی نیست چون دسته بندی آنها با یکدیگر متفاوت است. اما به هر حال نتیجه آزمایش و مقایسه آن با دیگر محصولات بررسی شده توسط زومیت را در جدول بالا مشاهده می کنید.

زومیت برای آزمایش سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات برروی دیسک سخت از نرم افزارهای CrystalDiskMark و HD Tuner Pro استفاده می کند. براساس این آزمایشات حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در دیسک سخت ۳۲۰ گیگابایتی 530U2A برابر با 87.4MB/s (مگابایت در ثانیه)، حداقل سرعت انتقال اطلاعات در آن برابر 33.2MB/s و میانگین سرعت انتقال اطلاعات نیز 66.4MB/s می باشد.

 نرم افزار

برروی اولترابوک 350U2A سیستم عامل ویندوز ۷ نسخه Home Premimum نصب شده است. نرم افزارهای همیشگی سامسونگ مانند برنامه تهیه پشتیبان از اطلاعات کاربر و Control Center برای کنترل شبکه های بی سیم، شدت روشنایی و کنتراست نمایشگر٬ تنظیمات مربوط به مصرف انرژی و باتری و خروجی صدا وجود دارد.

easy_setting

اگر قصد استفاده از نسخه های دیگر ویندوز ۷ مانند نسخه Ultimate Edition را داشته باشید بازهم مشکلی وجود نخواهد داشت. چون سامسونگ کلیه درایورهای لپ تاپ را در یک دیسک جداگانه به همراه آن ارائه می کند.

یکی از ابزارهای نرم افزاری که سامسونگ همچون بسیاری از تولید کنندگان دیگر برروی اولترابوک 350U2A ارائه کرده است، Samsung Recovery Solution نام دارد که امکان بازگرداندن سیستم به حالت کارخانه را در اختیار کاربر قرار می دهد. این عملیات که کمتر از ۱۰ دقیقه طول می کشد، باعث پاک شدن کلیه اطلاعات کاربر می شود، اما سیستم عامل را مانند روز اول بدون هیچ گونه مشکلی در اختیارتان قرار می دهد.

ما پس از نصب نرم افزارهای مختلف و تغییرات جزئی و کلی برروی سیستم عامل، از این قابلیت استفاده کردیم تا هم آن را آزمایش کرده باشیم و هم اثری از تغییرات و اطلاعات ذخیره شده برروی لپ تاپ باقی نماند. این ابزار برای زمانی که سیستم عامل دچار مشکلات اساسی شده باشد و یا مورد حمله دسته‌ جمعی ویروس ها قرار گرفته باشد، بسیار کارآمد و دوست داشتنی است.

طول عمر باتری اولترابوک سری ۳ سامسونگ 530U2A

در آزمایش پخش ویدیو 1080p بصورت پیوسته و پشت سر هم و در حالتی که شدت روشنایی نمایشگر روی ۵۰ درصد تنظیم شده بود٬ باتری اولترابوک 530U2A حدود 4:04 دقیقه دوام آورد. یعنی با 350U2A می توان دو فیلم کامل Full HD تماشا کرد و کمی هم زمان برای کارهای دیگر داشت. در آزمایش امور روزمره مانند تایپ کردن همین مقاله و پخش موسیقی بصورت همزمان و باز کردن صفحات وب٬ باتری 530U2A حدود ۵ ساعت دوام می آورد. این مدت زمان برای یک لپ تاپ، مناسب و دوست داشتنی است.

لپ تاپ / طول عمر باتری

Battery Eater

پخش متناوب فیلم Full HD

استفاده روزمره

Samsung Ultrabook 530U2A

2:00

4:04

5:00

Asus K53SV

1:34

3:07

4:00

15.6 - Samsung Series 7

2:58

4:56

5:30

در واقع اولترابوک سامسونگ از نظر طول عمر باتری بین نت بوک ها و لپ تاپ های قدرتمند امروزی جای می گیرد. البته همانطور که در جدول فوق مشاهده می کنید طول عمر باتری 530U2A از لپ تاپ قدرتمند سری ۷ سامسونگ کمی کمتر است.

جمع بندی اولترابوک سامسونگ سری ۳

اولترابوک ها تازه در شروع راه هستند و هنوز آنطور که باید و شاید نتوانسته اند به هدف خود که قدرت و بازده به همراه سبکی و باریکی است، دست یابند. اولترابوک 350U2A قدرت و کارایی نسبتا بالای دارد و در عین حال دارای وزن و ضخامت کمی است. اما قیمت یک میلیون و دویست هزار تومانی آن خیلی جذاب نیست. از طرفی انتظار می رود، اولترابوک را با حافظه ذخیره سازی فوق العاده سریع SSD تجربه کرد نه حافظه های HDD لاک پشتی.

در مجموع به نظر زومیت کی برد٬ تاچ پد و طراحی ظاهری 530U2A جزء موارد دوست داشتی این اولترابوک به حساب می آیند. نمایشگر آن نیز کیفیت و دقت خوبی در نمایش رنگ ها دارد و رزولوشن 1366x768 پیکسلی آن نیز برای یک صفحه نمایش ۱۲.۵ اینچی قابل قبول است. طول عمر باتری اولترابوک سری 3 سامسونگ برای یک ابزار سبک ۱.۳۵ کیلوگرمی مناسب است.

در کل اگر بدنبال یک لپ تاپ با قابلیت حمل آسان و کارایی نسبتا خوب هستید تا در همه جا همراه شما باشد و از آن در امور روزمره مانند: گشت و گذار در اینترنت٬ کار با اسناد و فایل های صفحه گسترده٬ تماشای فیلم٬ گوش دادن به موسیقی٬ ویرایش عکس استفاده کنید٬ می توانید اولترابوک 530U2A را نیز مد نظر قرار دهید.

نکات قوت:

  • طراحی شکیل٬ بدنه ضد خش
  • وزن سبک و ضخامت باریک
  • تاچ پد و کی برد دوست داشتنی
  • صفحه نمایش مات با تصویر واضح و روشن

نکات ضعف:

  • عدم پشتیبانی از USB 3.0
  • زاویه دید محدود نمایشگر
  • عدم وجود نور پس زمینه کی برد
  • قیمت لپ تاپ گران است
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات