اطلاعات محرمانه را با DNA تا ۱۵۰ سال ذخیره کنید!

دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۶
مطالعه 2 دقیقه
کارت ذخیره DNA یک کیلوبایتی Biomemory
کارت حافظه‌ی جدید Biomemory از DNA برای ذخیره‌ی داده‌های شما استفاده می‌کند.
تبلیغات

SSD-ها و کارت‌های حافظه با بهترین کیفیت برای ذخیره‌ی داده‌های محاسباتی شما کافی هستند، اما انواع فضاهای ذخیره‌سازی دوام کم تا متوسط دارند.

استارتاپ فرانسوی بایومموری با توسعه‌ی یک کارت حافظه که از DNA برای ذخیره‌ی داده‌های دیجیتال استفاده می‌کند، پایداری کارت‌های حافظه را افزایش داده است.

بایومموری می‌گوید راه ذخیره‌سازی DNA این استارتاپ می‌تواند داده‌ها را برای حداقل ۱۵۰ سال ذخیره کند و در بین تمام انواع فضای ذخیره‌سازی موجود، مانند مغناطیسی، نوری یا فلاش، بادوام‌ترین است.

مزیت دیگر فناوری ذخیره‌سازی DNA این است که می‌تواند داده‌های زیادی را در حداقل فضا ذخیره کند. یک گرم DNA می‌تواند ۲۱۵ پتابایت (۲۱۵ میلیون گیگابایت) داده در خود جای دهد.

تصویری که نشان می‌دهد چگونه سیستم ذخیره‌سازی DNA داده‌های دوتایی را به جفت‌های باز نوکلئوتیدی ترجمه می‌کند
سیستم ذخیره‌سازی DNA؛ داده‌های دوتایی به جفت‌ بازهای نوکلئوتیدی ترجمه می‌شوند.

ذخیره‌سازی با DNA پرهزینه است. در این روش برای ذخیره‌ی یک کیلوبایت داده باید ۱٬۰۰۰ یورو (حدود ۱٬۱۰۰ دلار) هزینه شود.

نکته‌ی منفی دیگر، سرعت خواندن و نوشتن بسیار پایین است که می‌تواند روزها طول بکشد؛ بنابراین برای افراد عادی کاربرد ندارد. در عوض، کارت‌های ذخیره‌سازی DNA می‌توانند برای سازمان‌ها یا هر کسی که می‌خواهد اطلاعات مهم را برای مدت طولانی بایگانی کند، مفید باشند.

طرز کار سیستم ذخیره‌سازی DNA با دیگر فناوری‌های ذخیره‌سازی تفاوت دارد. نحوه‌ی کار آن، رمزگذاری داده‌های دیجیتال به شکل جفت‌ بازهای نوکلئوتیدی است.

نوکلئوتیدها، اجزای سازنده‌ی DNA هستند و از بازهای آدنین (A)، گوانین (G)، تیمین (T) و سیتوزین (C) تشکیل شده‌اند. داده‌های دوتایی به نوکلئوتید تبدیل می‌شوند و سپس به‌عنوان دنباله‌ای از جفت باز ذخیره می‌شوند.

برای مشاهده‌ی نحوه عملکرد سیستم جدید، می‌توانید به صفحه‌ی محصول Biomemory بروید و متن خود را وارد و آن را به دنباله‌ای از جفت باز‌های نوکلئوتیدی تبدیل کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات