هنگام خرید حافظه‌ی ذخیره‌سازی مراقب محصولات دست دوم باشید

سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
با افت قیمت رمزارز چیا بسیاری از ماینرها دیگر نیازی به حافظه‌های SSD و هارددیسک‌‌های خود ندارند و آن‌ها را با عنوان محصولی کاملاً نو در بازار‌های آنلاین برای فروش قرار داده‌اند.
تبلیغات

اگر هنگام خرید حافظه‌ی SSD و هارد به‌صورت اتفاقی به محصولی زیر قیمت برخورد کردید، کمی شک کنید.

به گزارش wccftech، ماینرهایی که روی ارز دیجیتال چیا سرمایه‌گذاری کرده بودند، بعد از افت ادامه‌دار ارزش آن، برای جبران خسارت تصمیم گرفتند سخت‌افزاری که برای ماین رمزارز XCH استفاده می‌کردند، به فروش برسانند و شانس خود را با ارزهای دیجیتال دیگر امتحان کنند.

ارز دیجیتال چیا در ابتدا با هدف ایجاد سرمایه‌گذاری سودآور و جایگزینی برای رمزارزهای دیگر معرفی شد.

تنها سخت‌افزار مورد نیاز برای استخراج رمزارز چیا حافظه‌ SSD و هارددیسک‌‌ هستند و توسعه‌دهندگان چیا مدعی بودند که این سخت‌افزارها نسبت به سخت‌افزار‌های سنتی ASIC یا GPU انرژی کمتری مصرف می‌کنند و تأثیرات مخرب زیست‌محیطی استخراج آن در مقایسه با استخراج رمزارزهای دیگر کمتر خواهد بود.

رمزارزچیا

ارزش رمزارز چیا در ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) تا ۱۶۱۴ دلار بالا رفت؛ اما بعد از آن رشدی نزولی داشت و قیمت آن در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۵ شهریور ۱۴۰۰) به ۲۸۲٫۱۹ دلار رسید.

این افت قیمت باعث دلسردی ماینرها از این ارز دیجیتال شد و آن‌ها را به سمت سرمایه‌گذاری روی رمزارزهای دیگر سوق داد.

حافظه‌های SSD و هارددیسک‌‌ها دیگر برای این ماینرها کاربردی نداشتند؛ به‌همین‌دلیل، این افراد برای فراهم کردن سرمایه‌ای اولیه و سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال دیگر، این سخت‌افزارها را در وب‌سایت‌های فروش وسایل دست دوم و کارکرده قرار دادند. در این میان برخی افراد سودجو این محصولات کارکرده را با عنوان محصولی نو برای فروش آگهی کرده‌اند.

یکی از ادمین‌های گروه فیسبوک Chia Coin با پنج هزار عضو ماینر، اعلام کرد که تعداد زیادی حافظهی SSD و هارددیسک‌‌ کارکرده با عنوان محصولات نو برای فروش آگهی شده‌اند؛ یکی از این ماینرها مشاهدات خود در‌باره این موضوع را این‌گونه بیان می‌کند:

کوآنگ توآن، یکی از ماینرهای ایالات جنوبی دانگ نای، سه ماه پیش سخت‌افزار خود را زیر قیمت فروخت و ضرر کرد. این فرد هم‌زمان با رشد قیمت چیا وارد بازار ارزهای دیجیتال شده بود.

اگر به خاطر داشته باشید، جهش قیمتی رمزارز چیا باعث کمیاب شدن حافظه‌های SSD و هارددیسک‌‌ها در بازارهای آسیا و اقیانوسیه شده بود و حالا تمام کسانی که با خرید این سخت‌افزارها باعث افزایش قیمت و کمیاب شدن آن‌ها شده بودند، تصمیم به فروش این محصولات گرفته‌اند.

این افراد تنها راه جبران خسارت را آگهی‌های تقلبی می‌دانند.

استخراج ارز دیجیتال چیا با حافظه‌ی SSD و هارددیسک‌‌ فشار زیادی به این سخت‌افزار وارد می‌کند و نه‌تنها باعث باطل شدن گارانتی آن‌ها می‌شود، بلکه کارایی آن‌ها را نیز به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.

این فشار روی حافظه‌های SSD و هارددیسک‌ها اگر کارایی این سخت‌افزارها را به‌طور کامل از بین نبرد، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آن‌ها وارد می‌کند و ممکن است منجر به از بین رفتن دائمی اطلاعات آن‌ها شود.

برای مثال، یک هارددیسک استاندارد ۱ ترابایتی با استفاده معمولی، تا ۱۰ سال عمر می‌کند؛ اما اگر از همین سخت‌افزار برای استخراج چیا استفاده شود، تنها ۸۰ روز عمر خواهد کرد.

بیشتر حافظه‌های SSD و HDD در اوج قیمتی رمزارز چیا خریداری شده‌اند و دوره ۸۰ روزه خود را طی کرده‌اند

همیشه جستجو در بازار برای پیدا کردن بهترین قیمت کاری عاقلانه است؛ اما اگر این روزها هنگام مراجعه به بازار برای خرید حافظه‌های SSD و هارددیسک‌‌های نو با قیمت‌هایی بسیار پایین مواجه شدید،‌ برای خرید آن محصول سریع تصمیم نگیرید و محصول مورد نظر خود را با دقت بیشتری بررسی کنید.

شما از قیمت حافظه‌ی SSD و هارددیسک‌‌ در بازار خبری دارید؟ تا به حال هنگام خرید محصولی نو، با آگهی‌های تقلبی برخوردی داشته‌اید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات