اسپیکر JBL Xtreme 3

بررسی اسپیکر JBL Xtreme 3؛ همسایه‌ها هم دعوتند!

دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
مطالعه 11 دقیقه
اسپیکر JBL Xtreme 3 با حجم صدا و کیفیت عالی، همراه مطمئنی برای مهمانی و طبیعت‌گردی است؛ اما آیا این اسپیکر حدوداً ۳۰۰ دلاری ارزش خرید دارد؟
تبلیغات

جی‌بی‌ال در دنیای اسپیکرها برند شناخته‌شده و محبوبی است؛ از اسپیکرهای بلوتوثی کوچک خانواده‌ی Flip و Clip بگیر تا ایرفون‌های تمام‌بی‌سیم تا اسپیکرهای قدرتمند و بزرگ‌ از سری PartyBox، تقریبا تمام مدل‌های این برند انتظار شما را از یک اسپیکر باکیفیت، چه از نظر کیفیت ساخت چه از نظر کیفیت صدا، برآورده می‌کنند.

اولین اسپیکر سری Xtreme سال ۲۰۱۵ عرضه شد؛ خانواده‌ای که در عین داشتن ابعاد بزرگ و وزن نسبتا سنگین، کماکان قابل‌حمل به‌شمار می‌روند و حجم صدای فوق‌العاده‌شان آن‌ها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای مهمانی‌ها و طبیعت‌گردی تبدیل کرده است.

نسل سوم اسپیکر JBL Xtreme که سال ۲۰۲۰ عرضه شد، در برخی موارد بهتر از نسل پیش ظاهر می‌شود؛ وزن کمتر، آداپتور شارژ USB-C به‌جای آداپتور اختصاصی، پشتیبانی از تنظیمات اکولایزر و استاندارد IP67 برای مقاومت دربرابر آب و گردوخاک؛ اما از سوی دیگر، در برخی موارد پس‌رفت داشته است؛ مثلا حذف پشتیبانی از دستیار صوتی و برد بلوتوث کمتر.

با بررسی JBL Xtreme 3 همراه ما باشید تا ببینیم آیا این اسپیکر لوکس ۳۰۰ دلاری ارزش خرید دارد یا خیر.

طراحی و کیفیت ساخت JBL Xtreme 3

JBL Xtreme 3 اسپیکری استوانه‌ای شکل در ابعاد ۲۹٫۸ × ۱۳٫۶ × ۱۳٫۴ سانتی‌متر و وزن نسبتا سنگین حدود ۲ کیلوگرمی است که در وسط آن، چهار درایور و در هر دو انتهای آن رادیاتورهای پسیو برای بهبود پوشش‌دهی پاسخ فرکانسی پایین یا همان بازه‌ی بیس قرار دارد.

اسپیکر بلوتوثی JBL درمقایسه با استاندارد IPX7 نسل پیش، دارای گواهی IP67، بالاترین درجه‌ی مقاومت برای محصولات مصرفی است که آن را هم در برابر آب و هم دربرابر گردوغبار مقاوم می‌کند؛ به‌همین خاطر می‌توانید با خیال راحت آن را با خود به ساحل، کویر، حمام و طبیعت ببرید. حواستان باشد این اسپیکر روی آب شناور نمی‌ماند؛ اما می‌تواند تا ۳۰ دقیقه زیر آب دوام بیاورد.

طراحی اسپیکر JBL Xtreme 3

اکستریم ۳ عنوان قابل‌حمل را با خود یدک می‌کشد و اتفاقا بند مقاومی هم دارد که بتوانید آن را روی شانه‌یتان بیندازید؛ اما احتمالا وزن حدودا ۲ کیلوگرمی آن برای بسیاری از افراد سنگین باشد و اگر قرار است مسافت زیادی را پیاده‌روی یا کوه‌نوردی کنید، فشار بند روی شانه آزاردهنده خواهد شد. در انتهای بند هم دربازکنی وجود دارد تا حداقل دغدغه‌ی اینکه چطور در بطری نوشیدنی‌هایتان را باز کنید، نداشته باشید!

بخش زیرین اسپیکر دارای حاشیه‌های برجسته‌ای است که از روی سطوح صاف لیز نخورد. بامپرهای پلاستیکی در هر دو انتها هم اجازه می‌دهد در صورتی که اسپیکر از سمت پسیو رادیاتورها به زمین افتاد، از آسیب‌ به آن جلوگیری کند.

رادیاتورهای JBL Xtreme 3
پورت‌های JBL Xtreme 3

در پشت اسپیکر و زیر بخش پلاستیکی کوچکی، دو پورت USB از نوع C و A وجود دارد که از پورت USB-C می‌توان برای شارژ دستگاه‌های دیگر استفاده کرد. کنار این دو، جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری برای پخش موسیقی از طریق اتصال کابلی وجود دارد، هرچند خود کابل در جعبه گذاشته نشده است.

دکمه‌های کنترل JBL Xtreme 3 در بخش بالایی اسپیکر قرار دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازم. این اسپیکر در سه رنگ مشکی، آبی تیره و طرح لباس استتار نظامی موجود است که رنگ آبی برای بررسی در اختیار زومیت بود.

کنترل و اپلیکیشن JBL Xtreme 3

دکمه‌های JBL Xtreme 3 مانند بسیاری از اسپیکرهای این برند در بخش بالایی قرار گرفته‌اند؛ دکمه‌های کنترل حجم صدا، دکمه‌ی اختصاصی PartyBoost برای اتصال دو یا چند اسپیکر مجهز به PartyBoost به هم، دکمه‌ی پخش/توقف/اسکیپ آهنگ (البته فقط برای آهنگ بعدی)، دکمه‌ی پاور و دکمه‌ی بلوتوث برای جفت کردن اسپیکر با گوشی. دکمه‌ی پاور و بلوتوث برخلاف دکمه‌های دیگر برجسته نیستند، اما نور LED دارند. زیر لوگوی مینیمالیست و بزرگ JBL هم نشان‌گر میزان شارژ قرار گرفته است.

دکمه‌های اسپیکر JBL Xtreme 3
دکمه‌های اسپیکر JBL Xtreme 3

اسپیکر JBL Xtreme 3 اپلیکیشن همراهی به نام JBL Portable دارد که هم برای اندروید و هم برای iOS در دسترس است. از طریق این اپلیکیشن می‌توانید به‌روزرسانی‌های فرم‌ور را دریافت کنید، راهنمای استفاده از اسپیکر را بخوانید یا صدایی را که هنگام روشن شدن اسپیکر پخش می‌شود، قطع کنید. همچنین می‌توانید به‌جای استفاده از دکمه‌ی فیزیکی، از گزینه‌ی PartyBoost برای اتصال چند اسپیکر سازگار استفاده کنید.

اگر دنبال ایجاد حالت استریو هستید، باید دو اسپیکر Xtreme 3 را به هم متصل کنید، اما هر اسپیکر JBL که از حالت PartyBoost پشتیبانی کند می‌تواند به هم متصل شود تا یک آهنگ مشابه از چندین اسپیکر به‌طور همزمان پخش شود.

اپلیکیشن اسپیکر JBL Xtreme 3

مهم‌تر از این‌ها، اپلیکیشن همراه اسپیکر تنظیمات اکولایزری ارائه می‌دهد که در عین سادگی، کارآمد هستند و می‌توانید تاثیر تغییرات آن‌ها را در بازه‌های فرکانسی مختلف احساس کنید.

کیفیت صدا JBL Xtreme 3

اسپیکر JBL Xtreme 3 از بلوتوث 5.1 با برد ۵۸ متر و کدک‌ استاندارد SBC پشتیبانی می‌کند و از اتصال وای‌فای برای پخش محتوای صوتی با وضوح بالا بی‌بهره است؛ اما برخلاف بسیاری از اسپیکرهای قابل‌حمل و البته مشابه نسل پیش، از درگاه AUX (جک ۳٫۵ میلی‌متری) استفاده می‌کند تا با اتصال سیمی بتوانید محدودیت‌ کیفیت پخش بلوتوثی را دور بزنید؛ هرچند از خود کابل در جعبه‌ی محصول خبری نیست. میزان تاخیر اتصال بلوتوثی این اسپیکر در iOS و اندروید اندک و به‌همین‌دلیل برای تماشای فیلم هم گزینه‌ی مناسبی به‌شمار می‌شود.

اسپیکر Xtreme 3 همچنین از اتصال بلوتوثی همزمان دو دستگاه، موسوم به قابلیت «multipoint»، پشتیبانی می‌کند، به‌طوری که می‌توانید به‌طور دستی پخش موسیقی را از یک دستگاه متوقف کنید و بلافاصله از دستگاه دوم از سر بگیرید.

اسپیکر JBL Xtreme 3 روی شانه

اکستریم ۳ از چهار درایور، متشکل از دو ووفر ۷۰ میلیمتری با توان آمپلی‌فایر ۲۵ وات برای پوشش ضعف پردازش فرکانس‌های پایین و دو درایور توییتر ۲۰ میلی‌متری با توان ۲۵ وات برای تولید و اجرای صداهای صوتی با فرکانس بالا بهره می‌برد؛ به‌همین‌خاطر هم حجم صدای فوق‌العاده بالایی دارد و هم تفکیک رضایت‌بخشی از صدای خواننده و سازها ارائه می‌دهد.

حجم صدای اکستریم ۳ فوق‌العاده است

اسپیکر Xtreme 3 بازه‌ی فرکانسی ۵۳٫۵ هرتز تا ۲۰ هزار هرتز را پوشش می‌دهد. با اتصال سیمی می‌توانید از پخش محتوای صوتی بی‌اتلاف لذت ببرید، اما نباید انتظار عملکردی در حدواندازه‌ی هدفون‌های دورگوشی لوکسی مثل XM5 سونی یا ایرپادز مکس اپل را داشته باشید.

اول از هر چیز اجازه بدهید خیالتان را از بابت حجم صدای اسپیکر راحت کنم؛ من Xtreme 3 را در استودیوی عایق صدای زومیت تست کردم و حجم صدا به‌قدری زیاد بود که راستش را بخواهید، برای گوش دادن به آهنگ‌های تست اصلا احساس راحتی نمی‌کردم! برخی از همکاران هم که در استودیوی دیگر مشغول ضبط بودند، همچنان می‌توانستند صدای اسپیکر را از پشت دیوارهای عایق صدا و حتی با حجم صدای متوسط بشنوند! خلاصه اینکه اگر می‌خواهید اسپیکر را با خود به ساحل، پارک یا دامن طبیعت ببرید، حسابی حواستان باشد که با صدای زیاد، مزاحم افراد دوروبرتان نشوید!

اسپیکر JBL Xtreme 3 در محیط بیرون

به‌طور کلی، پروفایل صدای JBL Xtreme 3 شبیه همان چیزی است که از اسپیکرهای JBL انتظار دارید؛ تقریبا خنثی، با توجه ویژه به بازه‌ی میانی، کمی تاکید بیشتر بر بیس و ضعف در پوشش بازه‌ی تربل.

از آنجایی که JBL Xtreme 3 به‌عنوان اسپیکر مخصوص مهمانی و طبیعت‌گردی به فروش می‌رسد، برای تست کیفیت صدا اول سراغ آهنگ‌های دنس و الکترونیک رفتم.

آهنگ Unfinished Sympathy از گروه تریپ‌هاپ Massive Attack در عین سادگی ظاهری‌اش، میکس پیچیده‌ای دارد و هر سیستم پخشی نمی‌تواند از پس جزییات ریزودرشت آهنگ برآید. بااین‌حال، Xtreme 3 برخلاف انتظاری که از اسپیکرهای مخصوص مهمانی و فضای بیرون داشتم، توانست پیچیدگی‌های صدای خواننده و درامز را به‌خوبی بازسازی کند؛ هرچند ساب‌بیس آهنگ به‌سختی شنیده می‌شد.

پروفایل صدای JBL Xtreme 3: توجه ویژه به بازه میانی، تاکید بر بیس و ضعف بازه‌ی تربل

آهنگ دنس/الکترونیک Ageispolis از Aphex Twin هم تجربه‌ی لذت‌بخشی را با Xtreme 3 رقم زد و میدبیس کوبنده و رسا بود؛ هرچند ساب‌بیس و صدای سنج خفیف‌تر از حدانتظار به گوش می‌رسید که خب باتوجه به اندازه‌ی کوچک اسپیکر، نمی‌توان انتظار بیشتری از آن داشت.

تجربه‌ی آهنگ‌های پاور بالاد (Power Ballad) مثل آهنگ خاطره‌انگیز We Are the Champions از Queen با این اسپیکر فوق‌العاده است؛ صدای قدرتمند فردی مرکوری، بک‌وکالز، درامز کوبنده و گریت صدای الکتریک گیتار همگی به زیباترین شکل ممکن به‌ گوش می‌رسند.

خوبی JBL Xtreme 3 این است که فقط مخصوص مهمانی و فضای بیرون نیست؛ بلکه عملکرد بسیار خوبی در تفکیک صدای سازها و بیرون کشیدن جزییات از دل آهنگ‌ها نیز دارد. پوشش فوق‌العاده و تقریبا خنثی بازه‌ی میانی، یعنی جایی که صدای خواننده و اکثر سازهایی که می‌شنوید، قرار دارد، اسپیکر را به گزینه‌ی مطلوبی برای گوش‌دادن به آهنگ‌های آکوستیک، پاپ، کلاسیک و ارکسترال تبدیل می‌کند.

تست ضدآب بودن JBL Xtreme 3

برای مثال، آهنگ First Regret / 3 Years Older از استیون ویلسون تا دلتان بخواهد پر است از سازهای مختلف که به نوبت به آهنگ اضافه می‌شوند، جایی در هم می‌آمیزند و جایی هم برخی از سازها محو می‌شوند. عملکرد اکستریم ۳ در پخش این آهنگ بی‌نظیر بود؛ صدای کوبنده‌ی درامز و الکتریک گیتار، صدای گوش‌نواز پیانو و صد البته وکالز و حتی صدای باران و بچه‌ها در پس‌زمینه.

من حتی با اسپیکر Xtreme 3 پادکست و کتاب‌های صوتی نیز گوش دادم و باید اعتراف کنم تجربه‌ی شنیدن پادکست داستانی The Magnus Archives با آن فضاسازی مخوف و دلهره‌آور، تاحدی ترسناک بود. حتی شبیه‌سازی صدای درحال پخش از نوارکاست با چنان کیفیتی از اسپیکر پخش شد که گاهی فراموش می‌کردم این صدا درواقع دارد از داخل اسپیکر بیرون می‌آید و نه از رادیوضبط‌های قدیمی سونی.

تفکیک صدای فراتر از انتظار

تا اینجا همه چیز رضایت‌بخش بود؛ اما ضعف JBL Xtreme 3 خود را بیشتر در بازه‌ی بالایی نشان می‌دهد؛ یعنی جایی که سطوح تربل کم‌رنگ‌تر از حالت طبیعی به گوش می‌رسند. همین موضوع باعث شده شنیدن آهنگ‌هایی که روی سازهایی چون هارمونیکا و سنج و دیگر صداهای ریز و زنگ‌دار ازجمله سوپرانو مانور زیادی داده‌اند، کمی بی‌حس‌وحال به گوش برسد.

مثلا آهنگ Sentient Oona از گروه سایکدلیک پانک Thee Oh Sees که صدای لید گیتار آن از دقیقه‌ی ۱:۳۳ به‌طور‌عادی زنگ‌دار و کوبنده است، هنگام پخش از Xtreme 3 تقریبا تمام آن زنگ گاها‌ آزاردهنده را از دست می‌دهد و بی‌روح به گوش می‌رسد.

گفتنی است JBL در اپلیکیشن همراه اسپیکر، تنظیمات اکولایزری را در نظر گرفته که با دست‌کاری آن‌ می‌توانید پاسخ فرکانسی بازه‌‌های مختلف را تغییر و پوشش بیس و تربل را افزایش دهید. این تنظیمات اگرچه ساده هستند و برای هر بازه، تنها چهار درجه تغییرات وجود دارد، به‌اندازه‌ای که بخواهید شدت سطوح بیس و تربل را کم و زیاد کنید، کارراه‌انداز خواهد بود.

افت کیفیت با افزایش حجم صدا

مشکل دیگر Xtreme 3 این است که اگر آهنگ را با حجم صدای بسیار زیاد گوش دهید، متوجه خواهید شد که از کیفیت صدا کم می‌شود. علاوه‌براین، اکستریم ۳ در آهنگ‌های بسیار شلوغ مانند آهنگ ملودیک دث متال The Wonders at Your Feet از گروه Dark Tranquillity یا آهنگ هوی متال Deceiver, Deceiver از گروه Arch Enemy، آن شفافیت و تفکیک صدایی را که با هدفون‌های لوکس روگوشی تجربه می‌کنید، ندارد.

در بحث سانداستیج عملکرد Xtreme 3 می‌توانست بهتر باشد، به‌ویژه اگر بخواهید از این اسپیکر در مهمانی استفاده کنید. اگرچه تفکیک کانال چپ و راست اسپیکر عالی انجام می‌شود و مثلا در آهنگ متال‌ Far Beyond the Days of Grace از گروه The Sorrow، به‌وضوح می‌توانید جریان صدا را از کانالی به کانال دیگر متوجه شوید؛ اما احساس می‌کنید صدا فقط از یک سمت به سمت شما در جریان است، نه از تمام جهات. برای همین، آن حس عجیبی که انگار وسط سالن کنسرت نشسته‌اید یا دارید مراحل ضبط آهنگ را در خود استودیو تماشا می‌کنید، به شما دست نخواهد داد.

عمر باتری JBL Xtreme 3

جی‌بی‌ال مدعی است که باتری ۱۰ هزار میلی‌آمپرساعتی Xtreme 3 می‌تواند تا ۱۵ ساعت شارژدهی داشته باشد. راستش من این اسپیکر را چند هفته‌ای برای بررسی در اختیار داشتم و حتی یک بار هم لازم نشد شارژش کنم. خلاصه اینکه خیالتان راحت؛ از نظر عمر باتری هیچ دغدغه‌ای با اسپیکر نخواهید داشت. درضمن، اگر ۲۰ دقیقه از اسپیکر استفاده نکنید، به‌طور خودکار خاموش خواهد شد تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود.

تست ضدآب بودن JBL Xtreme 3

شارژ باتری غول‌پیکر Xtreme 3 هم به انرژی زیادی نیاز دارد که با آداپتور USB-C داخل جعبه انجام و حدود ۲ ساعت طول می‌کشد.

یک نکته‌ی جالب درباره‌ی اسپیکر Xtreme 3 اینکه دو درگاه USB دارد؛ یکی از نوع C و دیگری از نوع A. بدین‌ترتیب، می‌توانید در همان حال که دارید به موسیقی گوش می‌دهید، گوشی یا هر دستگاه دیگری را با اسپیکر شارژ کنید. حتی می‌توانید درحالی که دارید از پورت USB-C، خود اسپیکر را شارژ می‌کنید و به آهنگ گوش می‌دهید، همزمان از پورت USB Type-A، گوشی‌تان را شارژ کنید.

جمع‌بندی: آیا JBL Xtreme 3 ارزش خرید دارد؟

JBL Xtreme 3 اسپیکر فوق‌العاده‌ای است؛ کیفیت و حجم صدای عالی، عمر باتری رضایت‌بخش و مقاوم در برابر نفوذ آب و گردوخاک؛ اما قیمت بسیار بالایی دارد و درمقایسه با نسل پیش، پیشرفت چندانی را تجربه نمی‌کند.

اگر بتوانید در بازار اکستریم ۲ را پیدا کنید، احتمالا چند میلیون تومان ارزان‌تر از نسل جدید به‌فروش برسد، درحالی‌که پروفایل صدای تقریبا مشابهی دارد. این اسپیکر برخلاف Xtreme 3، از دستیار صوتی گوگل اسیستنت و سیری پشتیبانی می‌کند و می‌توان با میکروفون آن به تماس پاسخ داد، اما برای شارژ به‌جای پورت رایج USB-C از آداپتور اختصاصی استفاده می‌کند که در صورت خراب شدن، دردسرساز می‌شود. درضمن، ۴۰ گرم از Xtreme 3 سنگین‌تر است و دربرابر گردوخاک مقاوم نیست.

اسپیکر JBL Xtreme 3 در محیط بیرون

اگر می‌خواهید نصف اکستریم ۳ برای اسپیکر قابل‌حمل هزینه کنید و در عین حال از کیفیت صدای رضایت‌بخش، استاندارد ضدآب IP67 و چند ساعت شارژدهی بیشتر لذت ببرید، JBL Charge 5 گزینه‌ی خوبی به‌شمار می‌رود؛ تنها بدی‌اش این است که برخلاف Xtreme 3، قادر نیست محتوای استریو پخش کند.

اگر هم دغدغه‌ی بودجه ندارید و حاضرید چند میلیون بیشتر از اکستریم ۳ هزینه کنید، می‌توانید JBL Boombox 3 را هم در نظر بگیرید. این اسپیکر پوشش بیس بهتری دارد و افزایش حجم صدا، کیفیت صدا را پایین نمی‌آورد.

اسپیکر SRS-XB43 سونی هم کیفیت صدای تقریبا مشابهی با Xtreme 3 دارد و قیمتش به‌مراتب ارزان‌تر است. ازسوی دیگر، از دستیار صوتی پشتیبانی می‌کند و از میکروفون آن می‌توان برای برقراری تماس استفاده کرد. شاید تنها مشکلش این باشد که از اکستریم ۳ یک کیلوگرم سنگین‌تر است و البته سانداستیج ضعیف‌تری دارد.

عکاس: هادی غنی‌زادگان

نکات مثبت

  • پوشش فوق‌العاده بازه میانی
  • تفکیک صدا عالی
  • عمر باتری عالی
  • حجم صدای فوق‌العاده
  • پخش موسیقی به صورت استریو
  • مقاوم دربرابر آب و گردوخاک
  • اتصال کابل برای افزایش کیفیت صدا

نکات منفی

  • ضعف در پوشش تربل
  • از دست رفتن کیفیت با افزایش حجم صدا
  • نبود میکروفون و دستیار صوتی
  • سانداستیج ضعیف
  • نسبتا سنگین
  • قیمت زیاد
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات