بهترین اسپیکر کامپیوتر برای موسیقی، بازی و تماشای فیلم

شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 16 دقیقه
در این مقاله، با بهترین اسپیکرهای بازار ایران برای کاربری‌های مختلف مانند تماشای فیلم و بازی و لذت از موسیقی آشنا خواهید شد.
تبلیغات

پخش باکیفیت و دقیق صدا یکی از مؤلفه‌های مهم لذت از محتوای چندرسانه‌ای به‌شمار می‌رود. در همین زمینه نیز اسپیکرها یکی از لوازم جانبی اصلی هنگام خرید کامپیوتر محسوب می‌شوند. شاید خرید هدفونی توانمند گزینه‌ی بهتری از خرید یک اسپیکر معمولی (با قیمت یکسان با هدفون) باشد؛ اما کمی هزینه‌ی بیشتر و تجربه‌ی موسیقی از اسپیکر‌ها تجربه‌ای قطعا لذت‌بخش‌تر درمقایسه‌با هدفون‌‌ها است. فراموش نکنید حتی نمونه‌های معمولی و رده‌پایین نیز توانایی به‌مراتب بیشتری از اسپیکر‌های کوچک و کم‌مصرف درون لپ‌تاپ‌ها دارند.

سیستم‌های صوتی با تنوع گسترده و قابلیت مختلف می‌توانند لذت موسیقی و بازی‌ و تماشای فیلم را دوچندان کنند و در انجام امور حرفه‌ای ساخت محتوای ویدئویی و موسیقی نیز نقشی حیاتی دارند. به‌همین‌دلیل پیش از خرید اسپیکر، مانند تمامی محصولات حوزه‌ی فناوری، پس از آشنایی با این دسته محصولات و مشخصه‌های آن‌ها، باید نیاز‌های خود و بودجه و فضای دردسترس را بررسی و سپس خرید کنید تا نیاز‌های خود را به بهترین نحو برطرف کنید.

نکاتی درباره‌ی محصولات پیشنهادشده

  • در این مقاله، در ابتدا بهترین گزینه‌های موجود در بازار کشورمان معرفی شده‌اند و سپس درادامه نکاتی بیشتر برای آشنایی با اسپیکر و سیستم‌های صوتی مخصوص کامپیوتر مطرح شده‌ است که می‌توانید با مطالعه‌ی آن‌ها، نیاز‌های خود را بهتر بشناسید و با انواع دسته‌های اسپیکر و قابلیت‌های هریک آشنا شوید.
  • لینک محصولاتی که در دیجی‌کالا موجود هستند، در بخش پایینی هریک قرار گرفته است تا صرفا بتوانید با محصول بیشتر آشنا شوید و این موضوع به‌معنی توصیه‌ی خرید از این فروشگاه نیست.
  • محصولات مختلفی با کاربری عمومی، پخش صدای فراگیر مخصوص تماشای فیلم یا بازی، طراحی خاص یا پخش صدای دقیق مخصوص موسیقی انتخاب شده‌اند و در توضیحات هر انتخاب کاربری و قابلیت‌های محصول ذکر شده است.
  • این محصولات صرفا برای کاربران عادی و نیمه‌حرفه‌ای مناسب هستند و درصورتی‌که قصد دارید محصولات حرفه‌ای مانیتورینگ و ساخت موسیقی بخرید، پیشنهاد می‌کنیم بسته به نیاز و بودجه خود، جداگانه اسپیکر، DAC و امپلی‌فایر تهیه کنید.
  • در بازار کشورمان می‌توان به‌ترتیب لاجیتک و ادیفایر (با اولویت بیشتر)، کریتیو و تراست را بهترین برند‌های اسپیکر دانست که محصولات باکیفیت را به‌همراه گارانتی و خدمات مناسب دراختیار کاربران قرار می‌دهند.

بهترین اسپیکر‌های کامپیوتر

لاجیتک Z906

حدود قیمت: ۱۳ میلیون تومان

لاجیتک Z906

لاجیتیک را می‌توان مطرح‌ترین سازنده‌ی تجهیزات جانبی کامپیوتر در جهان دانست که خوشبختانه فعالیت پررنگی نیز در بازار کشورمان دارد و انواع محصولات آن به‌سادگی یافت می‌شود. اگر بدون محدودیت مالی به‌دنبال توانمند‌ترین سیستم صوتی کامپیوتر هستید، لاجیتک Z906 بهترین گزینه است. این محصول با برچسب قیمت ۴۰۰ دلاری، در این زمینه درکنار سیستم‌های صوتی و سینمای خانگی قرار می‌گیرد. البته این موضوع به‌معنای ارزش کمتری خرید Z906 نیست؛ زیرا این محصول با چیدمان ۵.۱، پشتیبانی از کدک‌های صدای فراگیر DTS و Dolby Digital درکنار گواهی THX، در پخش دقیق صدای فیلم‌های سینمایی بسیار توانمند است. ۵۰۰ وات مجموع توان خروجی RMS و پشتیبانی از انواع و اقسام اتصالات و ورودی‌های مختلف، لاجیتک Z906 را به محصولی منحصربه‌فرد درمقایسه‌با رقبای خود تبدیل کرده است.

لاجیتک سیستم صوتی Z906 را محصولی همه‌کاره برای استفاده با کامپیوتر یا به‌عنوان سینمای خانگی در کار تلویزیون معرفی می‌کند؛ اما پیشنهاد می‌کنیم این دستگاه را صرفا برای اتاق کار فضای شخصی خود بخرید و آن را به‌عنوان گزینه‌ای برای استفاده در فضای نشیمن و درکنار تلویزیون مدنظر قرار ندهید. سیستم‌های صوتی به‌مراتب جذاب‌تری (به‌خصوص ازلحاظ بصری) وجود دارند که گزینه‌ی بهتری برای کاربری سینمای خانگی به‌شمار می‌روند.

هارمن کاردن Soundsticks 4

حدود قیمت: ۱۰ میلیون تومان

هارمن کاردن Soundstucks4

هارمن کاردن از نام‌های شناخته‌شده‌ در حوزه‌ی صدا و تجهیزات آن است. محصولات این برند به کیفیت ساخت درخورتوجه، طراحی جذاب و خروجی دقیق و بسیار باکیفیت صدا شناخته می‌شوند. Soundsticks 4 ازلحاظ بصری متفاوت‌ترین محصول این فهرست است که قطعا خود در اتاق کار شما به کانون توجهات تبدیل خواهد کرد. طراحی شفاف این محصول سری آئورا استودیو را نیز یادآوری می‌کند و جایزه‌ی معتبر Red Dot را نیز از آن خود کرده است؛ اما طراحی و زیبایی تنها ویژگی‌های مهم Soundsticks 4 نیست؛ زیرا چهار درایور در هر اسپیکر درکنار ووفر با توان مجموع ۱۴۰ وات، صدایی شفاف و رسا را به‌ارمغان می‌آورند. اگر بودجه‌‌تان نامحدود است و زیبایی بصری نیز از اولویت‌های خریدتان به‌شمار می‌رود، هارمن کاردن Soundsticks 4 نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب خواهد کرد.

لاجیتک G560

حدود قیمت: ۷ میلیون تومان

لاجیتک G560

اگر بازی بخش عمده‌ای از کاربری شما را تشکیل می‌دهد، G560 را به‌عنوان یکی از گزینه‌های برتر مدنظر قرار دهید. این مجموعه با ۱۲ وات توان خروجی مجموع و حداکثر حساسیت ۸۴ دسیبل درکنار پشتیبانی از فناوری پخش فراگیر ۷.۱ (به‌صورت مجازی) DTS:X، به‌خوبی صدایی باکیفیت و جذاب را می‌تواند پخش کند؛ اما نکته‌ای که G560 لاجیتک را در نوع خود منحصربه‌فرد می‌کند، فناوری LIGHTSYNC RGB است. به‌لطف این فناوری، اسپیکر با درک تصویر و رنگ غالب در حال پخش در بخش‌های خاصی مانیتور، به‌کمک LED‌های تعبیه‌شده پشت دو اسپیکر محیط و دیوار پشت مانیتور را می‌تواند نورپردازی و فضایی جذاب ایجاد کند. البته فراموش نکنید درواقع برچسب قیمت ۷ میلیون تومانی این سیستم‌صوتی به‌دلیل تجهیز به این فناوری است و اگر کیفیت خروجی صدا در اولویت کاربری‌تان قرار دارد، با هزینه‌ی کمتر می‌توانید عملکردی مشابه تجربه کنید.

با عبور از گزینه‌های فانتزی و مناسب کاربران خاص، درادامه با محصولاتی آشنا می‌شویم که عملکردی رضایت‌بخش درکنار قیمت مناسب را به‌همراه دارند.

ادیفایر C3X

حدود قیمت: ۴/۵ میلیون تومان

ادیفایر C3x

به‌جرئت می‌توان C3X ادیفایر را یکی از اسپیکر‌های برتر حال حاضر جهان دانست. البته فراموش نکنید محصولات سری S ادیفایر با قیمت بیش از ۹ میلیون تومان، انواع به‌مراتب حرفه‌ای و توانمند‌تری به‌شمار می‌روند؛ اما آن بازه‌ی قیمتی، دریچه‌ی ورود به دنیای تجهیزات حرفه‌ای صدا است که قطعا با حضور محصولات نامدار و تخصصی حوزه‌ی صدا، دیگر نمی‌توان با خیالی آسوده پرچم‌داران ادیفایر را توصیه کرد.

مهندسان ادیفایر برای بهبود کیفیت پخش C3X بسیار تلاش کرده‌اند. استفاده از توییتر و درایور مخصوص فرکانس‌های میانی در هر بلندگو، درکنار ساب‌ووفری با کابینت چوبی به ایجاد ترکیبی ۶۵ واتی منجر شده که در پخش تمامی بازه‌های فرکانسی توانمند است. کیفیت چشمگیر بدنه‌ و درایور‌ها باعث شده است درصورت افزایش حجم صدا نیز با نویز یا اعوجاجی مواجه نشوید. ادیفایر C3X به امکانات خوبی نیز مجهز شده است. یونیت کنترلی دستگاه از درگاه USB و کارت حافظه بهره می‌برد تا بدون نیاز به اتصال به پخش‌کننده از روی حافظه‌ی فلش بتواند موسیقی پخش کند. 

لاجیتک Z607

حدود قیمت: ۴ میلیون تومان

لاجیتک Z607

اگر به‌دنبال جایگزین ارزان‌تری برای Z906 هستید، لاجیتیک Z607 (یا Z606) با برچسب قیمت ۴ میلیون تومانی گزینه‌ی مناسبی به‌شمار می‌رود. مجموعه‌ی ۵ اسپیکر ۱۱ واتی درکنار ساب‌ووفر ۲۵ واتی، توان مجموع ۸۰ وات را به‌ارمغان می‌آورد تا صدایی رسا و فراگیر در تمامی بازه‌های فرکانس را تجربه کنید. تجهیز به ریموت کنترل و بلوتوث نیز از دیگر قابلیت‌های Z607 لاجیتک محسوب می‌شود. البته فراموش نکنید Z607 برخلاف برادر گران‌تر خود از گواهی THX بهره نمی‌برد و از کدک‌های فراگیر نیز پشتیبانی نمی‌کند و وظیفه‌ی دیکودکردن صوت برعهده‌ی کامپیوتر یا پخش‌کننده‌ خواهد بود. به‌دلیل کاربری این سیستم صوتی، درصورت استفاده با کامپیوتر باید از تبدیل جک ۳/۵ میلی‌متری به RCA استفاده کنید. همچنین، به پشتیبانی از حافظه‌های USB و کارت حافظه باید اشاره کرد که امکان پخش موسیقی بدون استفاده از منبع پخش خاصی را فراهم می‌کند.

لاجیتیک Z337

حدود قیمت: ۳/۵ میلیون تومان

لاجیتک Z337

لاجیتک Z337 محصولی زیبا و توانمند و بسیار باکیفیت است. دو اسپیکر ۸ واتی درکنار ساب‌ووفر ۲۴ واتی توان کلی ۴۰ وات (RMS) را برای این مجموعه به‌ارمغان آورده است. واحد کنترل زیبایی نیز دردسترس خواهد بود که امکان تغییر حجم صدا، اتصال هدفون، روشن و خاموش کردن سیستم صوتی و همچنین فعال‌کردن بلوتوث را فراهم می‌کند. طراحی ساده و شیک Z337 نیز آن را به گزینه‌ی مناسبی برای هر محیط کاربری تبدیل می‌کند. 

تراست GXT 658 Tytan 5.1

حدود قیمت: ۳/۲ میلیون تومان

تراست GXT 658

اگر پخش صدای فراگیر اولویت اصلی‌تان است؛ ولی بودجه‌ی محدودی دراختیار دارید، تراست GXT 658 Tytan 5.1 بهترین گزینه‌ی دردسترس خواهد بود. این سیستم صوتی که به انواع پخش‌کننده، کامپیوتر، تلویزیون و کنسول‌های بازی می‌تواند متصل شود، به‌واسطه‌ی صدای هیجانی‌اش به‌خصوص برای گیمر‌ها گزینه‌ی مطلوبی به‌حساب می‌آید. درصورتی‌که به صدای فراگیر نیازی ندارید یا لذت از موسیقی اولویت اصلی‌تان است، محصولات بهتری با قیمت برابر یا ارزان‌تر وجود دارند که نه‌تنها صدایی شفاف و دقیق‌تر تولید می‌کنند؛ بلکه قابلیت‌های بیشتری مانند پشتیبانی از بلوتوث به‌همراه دارند.

ادیفایر M3200-BT

حدود قیمت: ۳ میلیون تومان

ادیفایر M3200

ادیفایر M3200 از دیگر محصولات این فهرست است که از طراحی متفاوت و جذابی بهره می‌برد و زیبایی محیط کاربری‌تان را می‌تواند به‌طور محسوسی بهبود بخشد. هر ستلایت این سیستم صوتی از دو بلندگو (فرکانس‌های بالا و میانی) بهره می‌برد و پخش فرکانس‌های زیر نیز برعهده ساب‌ووفر مجموع با کابینت چوبی خواهد بود. یونیت کنترلی مجموعه نیز به نمونه‌ی Z337 لاجیتک بسیار شبیه است و کنترل سیستم صوتی را بسیار تسهیل می‌بخشد و ویژگی مهمی است. این محصول دو نسخه‌ی متفاوت دارد که پشتیبانی از اتصال بلوتوث تفاوت اصلی آن‌ها است. پیشنهاد می‌کنیم به‌دنبال مدل مجهز به بلوتوث باشید.

ادیفایر R1280DB

حدود قیمت: ۲/۵ میلیون تومان

ادیفایر R1280

سری R ادیفایر را اسپیکر‌هایی با طراحی کتابخانه‌ای (Bookshelf)، اما مناسب با کاربران عادی تشکیل می‌دهند. این سیستم‌های صوتی مختص کاربرانی است که به دور از صدای هیجانی، به‌دنبال صدایی دقیق و شفاف‌تر هستند و گزینه‌ی ایدئالی برای عاشقان موسیقی، به‌خصوص سبک کلاسیک یا راک به‌شمار می‌روند. مدل‌های دیگری از سری R ادیفایر در بازار کشورمان وجود دارد؛ اما ترکیب توانایی‌ها و قیمت R1280DB آن را به گزینه‌ی بسیار مناسبی تبدیل کرده است. طراحی کلاسیک و ساده، قابلیت بسیار خوب در پخش صدا، ورودی‌های متنوع، ریموت کنترل و ولوم‌های تغییر حجم صدا روی بدنه‌ی دستگاه، ادیفایر R1280DB را به بسته‌ای پرطرفدار تبدیل کرده است.

ادیفایر Prisma E3350

حدود قیمت: ۱/۸ میلیون تومان

ادیفایر پریسما E3350

پریسما E3350 از دیگر محصولات ادیفایر است که طراحی زیبا و منحصربه‌فردی دارد و علاوه‌بر کیفیت راضی‌کننده‌ی صدای خروجی، جذابیت بصری محسوسی به محیط کاری می‌افزاید. البته با وجود طراحی هرم‌شکل و جلوه‌ی متفاوتی این سیستم صوتی، کیفیت ساخت آن کاملا معمولی است و توقع محصولی پرچم‌دار با کابینت‌هایی از جنس چوب یا پلاستیک باکیفیت نداشته باشید. بااین‌حال با درنظرگرفتن قیمت، E3350 ادیفایر دستگاهی قابل محسوب می‌شود. هریک از بلندگوها از دو درایور بهره می‌برند که درمجموع، ۱۸ وات (هر بلندگو ۹ وات) توان خروجی دارد که با درنظرگرفتن ساب‌ووفر، این مشخصه به ۵۰ وات (RMS) می‌رسد. کیفیت خروجی صدا نیز در حد مطلوبی قرار دارد؛ البته ضعف در فرکانس‌های بالا را می‌‌توان اصلی‌ترین ضعف دستگاه به‌ویژه درمقایسه‌با برادران گران‌تر و سری R ادیفایر عنوان کرد. بلوتوث و یونیت کنترل حجم صدا از دیگر قابلیت‌های پریسما E3350 است.

کریتیو SBS E2800

حدود قیمت: ۱ میلیون تومان

کریتیو E2800

در بازه‌ی قیمت حدود یک میلیون تومان، E2800 کریتیو گزینه‌ی بسیار مناسبی است. این دستگاه به‌لطف امکانات متعدد خود یک سروگردن بالاتر از رقبا قرار می‌گیرد. قابلیت استفاده از حافظه‌ی فلش USB، شیار کارت حافظه‌ی SD، ریموت کنترل و رادیو ویژگی‌های کاربردی مهم E2800 است. فقدان بلوتوث را شاید بتوان تنها ضعف این محصول دانست. در بخش توانایی و کیفیت پخش صدا، E2800 به‌صورت کلی خروجی بم و هیجانی را به‌لطف بلندگو‌ها و ساب‌ووفر خود با توان خروجی ۵۰ وات را تولید می‌کند. اگر صدایی دقیق و شفاف اولویتتان است، چاره‌ای جز پرداخت هزینه‌ی بیشتر برای خرید اسپیکر‌های حرفه‌ای‌تر یا سفارشی‌سازی اکولایزر در محیط ویندوز ندارید.

ادیفایر R19U

حدود قیمت: ۶۵۰ هزار تومان

ادیفایر R19u

ادیفایر R19U ارزان‌ترین سیستم صوتی این فهرست است که تنها برای پخش صدا و کاربری عمومی مناسب است و به‌هیچ‌وجه در تأمین نیاز‌های کاربری خاص مانند تماشای فیلم، بازی یا موسیقی چندان قدرتمند نیست. البته این موضوع به‌معنای بی‌ارزش‌بودن دستگاه نیست و درایور‌های ۷ سانتی‌متری R19U درمقایسه‌با جثه‌ی خود و رقبای هم‌قیمت، در پخش صدا در حد خود توانمند هستند و می‌‌توانند پاسخ‌گوی کاربری عادی باشند.

درصورتی‌که بودجه‌ی کمتری برای خرید اسپیکر مخصوص کامپیوتر در نظر گرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم از برند‌های میکرولب، کیسونلی، جنیوس یا تسکو نمونه‌ی متناسب با بودجه‌‌تان را بخرید. در نظر داشته باشید محصولات این بازه‌ی قیمتی، همگی تنها از قابلیت‌های پایه‌ای برای پخش صدا بهره می‌برند و عموما توان مجموع کمتر از ۱۰ وات دارند و فاقد درایور‌های خاص پخش فرکانس‌های بالا و پایین هستند. به‌همین‌دلیل، نمی‌توان انتظار خروجی صدای باکیفیت و خوبی را برای لذت از موسیقی یا فیلم داشت. 

درصورتی‌که در نظر دارید با سیستم‌های صوتی مخصوص کامپیوتر، مشخصه‌های فنی و انواع آن‌ها بیشتر آشنا شوید، به‌شدت توصیه می‌کنیم ادامه‌ی مقاله را مطالعه کنید.

راهنمای خرید اسپیکر کامپیوتر

درادامه به‌صورت بسیار مختصر نکاتی مهم مطرح شده است که پیش از خرید اسپیکر و سیستم‌ صوتی باید مدنظر داشته باشید؛ اما برای آشنایی بیشتر با سیستم‌های صوتی، مشخصه‌های فنی و قابلیت‌های هریک پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی زیر را مطالعه کنید تا پس از آشنایی با نیاز‌های خود و درک بهتر محصولات موجود در بازار، بهترین گزینه را بتوانید انتخاب کنید.

استریو یا فراگیر (۲.۱ یا ۵.۱)؟

اولین قدم برای انتخاب بهترین اسپیکر متناسب با نیاز‌های خود، تعیین شرایط چیدمان و تعداد اسپیکر‌ها است. این موضوع به عوامل مختلفی وابسته است؛ از کاربری تا فضای موردنیاز. به‌صورت خلاصه اگر عمده‌ی فعالیتتان را بازی یا تماشای فیلم تشکیل می‌دهد، چیدمان‌های فراگیر به تولید صدای سه‌بعدی و جذابی منجر می‌شود. این قابلیت شاید برای تماشای فیلم مؤلفه‌ای مثبت باشد؛ اما برای گیمر‌ها الزامی است. البته فراموش نکنید پیش از خرید این دسته از سیستم‌های صوتی حتما پشتیبانی کامپیوترتان از آن‌ها را بررسی کنید؛ زیرا برخی از انواع قدیمی‌تر، تنها از اسپیکر‌های استریو پشتیبانی می‌کنند؛ ازاین‌رو، چاره‌ای جز خرید کارت صدا نخواهید داشت.

اگر عموما از اسپیکر‌ها برای لذت از موسیقی یا ساخت محتوای ویدئویی و صوتی استفاده می‌کنید، چیدمان استریو گزینه‌ی بهتری خواهد بود؛ زیرا می‌توانید با هزینه‌ای مشابه با چیدمان‌های ۵.۱، از اسپیکر‌های باکیفیت‌تری بهره ببرید که برای ساخت موسیقی بسیار حیاتی است. همچنین درصورتی‌که بودجه‌‌تان محدود است، خرید اسپیکر استریو باکیفیت درمقایسه‌با نمونه‌های فراگیر معمولی توصیه می‌شود.

عدد ۱ در این چیدمان‌ها به‌معنای ساب‌ووفر جداگانه است که تأثیر شگرفی بر کیفیت خروجی فرکانس‌های پایین (صدای بم) خواهد گذاشت.

وات بیشتر به‌معنای کیفیت بهتر

مشخصه‌ی وات نشان‌دهنده‌ی توانایی حداکثری مجموعه‌ی اسپیکر‌ها در پخش صدا است؛ اما این موضوع به‌هیچ‌وجه به‌معنای خروجی باکیفیت صدا نیست. همچنین، در نظر داشته باشید به‌دلیل ماهیت سیستم‌های صوتی کامپیوتر و محل قرارگیری آن‌ها (اتاق کار) درمقایسه‌با سیستم‌های صوتی خانگی (تعبیه‌ در نشیمن خانه و فضایی بزرگ‌تر)، به قابلیت پخش صدا با حجم زیاد نیازی ندارند. 

راهنمای خرید ساندبار و سینمای خانگی

مهم‌ترین مؤلفه هنگام خرید سیستم صوتی، توانایی پخش موسیقی یا فرکانس‌های کاربری و مدنظرتان است؛ به‌همین‌دلیل، بهترین راه انتخاب چند قطعه موسیقی دلخواه است که پیش‌تر به‌لطف هدفون‌های باکیفیت و پرچم‌دار با آن‌ها به‌خوبی آشنا شده‌اید. آزمایش سیستم‌های صوتی با موسیقی‌های دلخواه در فروشگاه‌ها بهترین راه برای آشنایی با رفتار محصولات مختلف است. به‌هیچ‌وجه گول صدای بلند یا باس قوی بلند‌گو‌ها را نخورید. این روشی است که بسیاری از فروشندگان برای نمایش توانایی سیستم‌های صوتی به آن متوسل می‌شوند. به‌جای آن به پخش دقیق فرکانس‌های مختلف موسیقی بسیار توجه کنید.

بی‌سیم یا سیمی؟

اسپیکر‌های بی‌سیم به دو دسته تقسیم می‌شوند: انواع قابل‌حمل که با فناوری بلوتوث به منبع صدا (گوشی یا لپ‌تاپ) متصل می‌شوند و به‌دلیل ماهیتشان عموما در پخش صدای باکیفیت چندان قدرتمند نیست. هدف از مطرح‌کردن این مشخصه در این مقاله، نوع دیگر کاربرد بی‌سیم در سیستم‌های صوتی است؛ جایی که اسپیکر‌ها به‌صورت بی‌سیم به بخش اصلی یا کنترلی (عموما ساب‌ووفر) متصل می‌شوند. این موضوع کمک زیادی به چیدمان مؤثر اسپیکر‌ها می‌کند تا کاربر بدون مواجهه با مشکل مخفی‌کردن سیم‌ها و بسته به نیاز خود اسپیکر‌ها را در مکانی مناسب قرار دهد. اتصال بی‌سیم به‌ویژه برای سیستم‌های صوتی ۵.۱ کانال می‌تواند بسیار کاربردی باشد. البته در نظر داشته باشید که قیمت این دسته از محصولات نیز گران‌تر از نمونه‌های عادی و سیم‌دار است. پس تنها زمانی‌که سیم‌های اسپیکر را معضلی بزرگ برای چیدمان محیط کارتان می‌دانید، به‌سراغ انواع بی‌سیم بروید.

بلندگوهایی با منبع تغذیه USB کاربردی است؟

سیستم‌های صوتی برای تأمین توان خود به دو دسته تقسیم می‌شوند: یا مستقیم به برق متصل می‌شوند یا توان مدنظرشان را ازطریق اتصال به درگاه USB کامپیوتر تأمین می‌‌کنند و عموما دیگر به اتصال جک ۳.۵ میلی‌متری نیازندارند. دسته‌ی دوم را معمولا دستگاه‌های کوچک‌تر و ارزان‌تر یا با قابلیت حمل (Portable) تشکیل می‌دهند؛ زیرا شدت جریان محدود خروجی USB انرژی جابه‌جایی دیافراگم‌های بزرگ را نمی‌توانند تأمین کنند. درصورتی‌که توان خروجی صدا برایتان اهمیت چندانی ندارد و صرفا به دستگاهی برای پخش صدا نیاز دارید، این دسته از اسپیکر‌ها گزینه‌ی مناسبی به‌شمار می‌روند.

به کارت صدا یا DAC یا آمپلی‌فایر نیاز است؟

ابتدا به‌صورت بسیار مختصر با کاربرد هریک از این دستگاه‌ها باید آشنا شویم. کارت صدا و DAC وظیفه‌ی تبدیل سیگنال‌های دیجیتالی به امواج آنالوگ را دارند تا اسپیکر‌ یا هدفون‌ها بتوانند آن‌ها را پخش کنند. این وظیفه‌ در حالت عادی برعهده‌‌ی چیپ‌های مخصوص پردازش صدا روی مادربرد یا درون لپ‌تاپ‌ها است. دراین‌میان، دو نکته خرید کارت صدای‌ حرفه‌ای (قرارگیری درون کیس) یا DAC خارجی (عموما با کابل USB به کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل می‌شوند) را توجیه می‌کند:

  • اگر عموما از فرمت‌های غیرفشرده و Lossless صوتی مانند FLAC و ALAC بهره می‌برید، استفاده از مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ توانمند‌ می‌تواند بر تجربه‌ی موسیقی تأثیر محسوسی بگذارد.
  • خروجی صدا شامل نویز است. دلایل زیادی مانند کیفیت پایین مادربرد یا قطعات جانبی به ایجاد نویز روی امواج صوتی منجر می‌شوند.
dac

فراموش نکنید استفاده از DAC‌های توانمند تنها درصورتی کاربردی خواهد بود که سیستم صوتی یا هدفون بسیار باکیفیتی برای پخش دقیق صدا داشته باشید؛ وگرنه استفاده از DAC تأثیری در پخش موسیقی نخواهد داشت. همچنین، اگر از هدفون‌های مانیتورینگ گران‌قیمت بسیار مقاوم یا اسپیکر‌های Passive‌ بهره می‌برید، باید به‌دنبال آمپلی‌فایر باشید تا سیستم صوتی شما بتواند صدا را پخش کند. نیاز به آمپلی‌فایر عموما در مشخصه‌های فنی این دسته از بلندگوها ذکر شده است. 

اسپیکر‌های Bookshelf (کتابخانه‌ای)

اسپیکر‌های کتابخانه‌ای در معنای لغتی به انواعی گفته می‌شود که به‌راحتی در قفسه‌ها قرار گیرند؛ اما این مؤلفه در دنیای تجهیزات صوتی معنای دیگری دارد. اسپیکر‌های بوک‌شلف به محصولاتی گفته می‌شود که عموما Passive هستند. این موضوع بدین‌معنی است که برخلاف اسپیکر‌های معمولی و فعال (Active) فاقد آمپلی‌فایر داخلی هستند و برای فعالیت به آمپلی‌فایر نیاز دارند. این موضوع به‌معنای پرداخت هزینه‌ای بیشتر برای خرید آمپلی‌فایر و نیاز به فضای بیشتری برای قراردادن سیستم صوتی است؛ اما فراموش نکنید خروجی صدا به‌لطف این اسپیکر‌ها بسیار دقیق و شفاف خواهد بود.

تمامی بلندگو‌های کتابخانه‌ای پسیو (Passive) نیستند و نمونه‌هایی نیز به امپلی‌فایر داخلی مجهز هستند که برای کاربران نیمه‌حرفه‌ای و عاشقان صدا طراحی شده‌اند. بااین‌حال، عموما این دسته از بلندگو‌ها گران‌تر از سایر سیستم‌های صوتی هستند و کاربران حرفه‌ای باتوجه‌به نیاز‌های خود آن‌ها را سفارشی‌سازی می‌کنند. این یعنی تعداد اسپیکر مورد‌نیاز برای ساخت صدای استریو یا فراگیر، آمپلی‌فایر و درصورت نیاز ووفر جداگانه را هریک مجزا می‌خرند و سپس اجزا را به یکدیگر متصل می‌کنند و سیستم صوتی منحصر به خودشان را می‌سازند‌. این در حالی است که عموم سیستم‌های صوتی کامپیوتر در بسته‌ای شامل تمام اجزا و به‌صورت یکجا فروخته می‌شوند.

قابلیت‌های کاربردی

سیستم‌های صوتی خانگی به قابلیت‌های مختلفی مجهز هستند که می‌‌تواند کاربردی باشد. بلوتوث، رادیو، درگاه کارت حافظه (برای پخش محتوا به‌صورت مستقیم از روی کارت‌های حافظه)، درگاه USB (برای اتصال مستقیم حافظه‌ی فلش)، خروجی جک هدفون برای اتصال ساده‌ی هدفون به کامپیوتر و بخش مجزای کنترل صدا (یا ریموت کنترل) برای دسترسی راحت‌تر فاقد از نحوه‌ی چیدمان اسپیکر‌ها، برخی از این قابلیت‌ها هستند که می‌توانند بسیار کاربردی باشند و هنگام خرید باید باتوجه‌به نیاز‌های خود آن‌ها را مدنظر قرار دهید. البته فراموش نکنید عموما قابلیت پخش مستقیم از روی حافظه‌ی USB یا کارت حافظه‌ در این دسته از سیستم‌های صوتی به‌دلیل پشتیبانی‌نکردن از نمایش پوشه‌ها (نمایش تمامی قطعه‌ها پشت‌سرهم) چندان کاربردی نیست.

دیدگاه شما درباره‌ی محصولات معرفی‌شده در این مقاله چیست؟ شما چه گزینه‌هایی برای استفاده در اتاق شخصی و همراه‌با کامپیوتر معرفی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات