استارشیپ موفق شد؛ موشک نسل بعدی اسپیس ایکس سرانجام به مدار زمین رسید

پنج‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
مطالعه 4 دقیقه
پرواز آزمایشی یکپارچه سوم استارشیپ
اسپیس ایکس سرانجام موفق شد موشک غول‌پیکر استارشیپ را در پرواز آزمایشی سومش به مدار برساند؛ اما موشک حین ورود دوباره به جو زمین از دست رفت.
تبلیغات

استارشیپ، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین موشک جهان امروز پنجشنبه در سومین پرواز آزمایشی تاریخی خود از استاربیس، تاسیسات اسپیس ایکس در جنوب تگزاس از روی زمین برخاست و برای اولین‌بار به سرعت مداری رسید. این موفقیت در روزی به‌دست می‌آید که اسپیس ایکس تولد ۲۲ سالگی‌اش را جشن می‌گیرد.

صدها گردشگر، دنبال‌کنندگان پرتاب‌های موشکی و طرفداران اسپیس ایکس در امتداد ساحل جنوبی جزیره پادره جنوبی و مناطق اطراف آن جمع شدند تا شاهد سومین پرواز آزمایشی یکپارچه‌ی بزرگ‌ترین موشک ساخته‌شده تاکنون باشند. موشک عظیم استارشیپ پس از چندین تاخیر چند دقیقه‌ای، در فاصله‌ی تقریبا ۸ کیلومتری از جمعیت در ساعت ۹:۲۵ به وقت محلی (۱۶:۵۵ به وقت ایران) از روی سکوی پرتاب خود بلند شد.

پرتاب موفقیت‌آمیز!

ایلان ماسک، بنیان‌گذار اسپیس ایکس پس از پرتاب در ایکس اعلام کرد: «استارشیپ به سرعت مداری رسید. تبریک به تیم اسپیس ایکس!» هر دو موشک استارشیپ و بوستر سوپر هوی تا پایان پرواز دوام نیاوردند و نتوانستند روی دریا فرود آیند. بااین‌حال، مقام‌های اسپیس ایکس گفتند این پرواز آزمایشی به چندین هدف اصلی خود در طول پرواز دست یافت.

موفقیت استارشیپ در روزی به‌دست می‌آید که اسپیس ایکس تولد ۲۲ سالگی‌اش را جشن می‌گیرد.

وقتی آسمان نیمه‌تاریک صبح‌هنگام جنوب تگزاس با احتراق ۳۳ موتور رپتور مرحله‌ی اول استارشیپ روشن شد، تقریبا کل موشک به سرعت در احاطه‌ی توده‌ای از گردوغبار و دود قرار گرفت. صدای تشویق از جمعیت حاضر در پادره جنوبی بلند شد و چند ثانیه بعد، موشک ۱۲۲ متری از میان توده‌ی دود برخاست و به سرعت شروع به صعود در آسمان کرد.

پرتاب امروز با نام آزمایش پرواز یکپارچه ۳ (IFT-3)، سومین ماموریت آزمایشی برای استارشیپ و سوپر هوی محسوب می‌شد. اولین و دومین پرتاب استارشیپ به‌ترتیب ۳۱ فروردین و ۲۷ آبان امسال انجام شدند؛ اما هر دو موشک پیش از تکمیل اهداف ماموریت خود با انفجار در آسمان به پروازشان خاتمه دادند. بااین‌حال، داده‌های جمع‌آوری‌شده در اولین پروازها به مهندسان اسپیس ایکس کمک کرد تا استارشیپ را برای موفقیت در آینده آماده کنند.

بهبودهایی که بین پرواز آزمایشی اول و دوم انجام شد، شامل پیاده‌سازی تکنیکی به نام «مرحله‌بندی داغ بود». در این روش جداسازی مراحل، موتورهای مرحله‌ی فوقانی موشک پیش از جداشدن کامل از سوپر هوی یا مرحله‌ی اول، سوزش خود را آغاز می‌کنند. مانور مرحله‌بندی داغ امروز مانند پرواز دوم با موفقیت اجرا شد.

با اجرای موفق تکنیک مرحله‌بندی داغ، مراحل اول و دوم استارشیپ از یکدیگر جدا شدند.

برفراز آسمان، دو مرحله‌ی استارشیپ تقریبا ۲ دقیقه و ۴۵ ثانیه پس از برخاست از یکدیگر جدا شدند. سپس، فضاپیمای ۵۰ متری مرحله‌ی فوقانی به سمت ارتفاعات بالاتر رفت؛ درحالی‌که سوپر هوی برای سوزش «بوست‌بک» و بازگشت به زمین آماده شد. سوپر هوی با سوزشِ پس از جداسازی از سرعت خود کاست و قرار بود دقایقی بعد سوزش فرود را برفراز خلیج مزیک انجام دهد. بااین‌حال، ظاهرا موتورهای سوپر هوی طبق برنامه‌ریزی دوباره روشن نشدند و بوستر از دست رفت.

دن هیوات، گزارشگر اسپیس ایکس در پخش زنده گفت: «تمام موتورهای بوستر طبق انتظار روشن نشدند و بوستر را از دست دادیم. باید داده‌ها را بررسی کنیم تا دریابیم دقیقا چه اتفاقی افتاده است.»

استارشیپ به گونه‌ای طراحی شده است که به‌طور کامل چندبارمصرف باشد و اسپیس ایکس قصد دارد بوسترهای سوپر هوی را مانند بوسترهای فالکون ۹ پس از پرتاب بازیابی و دوباره پرتاب کند. در آینده، دو بازوی «چاپ‌استیک» روی برج پرتاب استارشیپ، بوستر سوپر هوی را هنگام بازگشت به زمین برای فرود می‌گیرند؛ اما در پرواز امروز قرار بود بوستر در خلیج مکزیک فرود آید.

استارشیپ به‌مدت تقریبا ۶۰ دقیقه در موقعیت زیرمداری برفراز زمین شناور ماند.

در سوی دیگر، استارشیپ به‌عنوان مرحله‌ی فوقانی به پروازش ادامه داد؛ اما تلاشی برای ورود به مدار کامل انجام نداد. درعوض، موشک درحالی‌که برفراز زمین اوج می‌گرفت، بدون اعمال نیرو در فضای زیرمداری شناور شد. درطول این وضعیت، اسپیس ایکس امیدوار بود که دو وظیفه‌ی مهم استارشیپ، شامل روشن‌سازی دوباره‌ی موتورهای رپتور و انتقال سوخت فوق‌سرد بین مخازن را آزمایش کند. پس از اتمام این وظایف، انتظار می‌رفت که فضاپیما تقریبا ۶۵ دقیقه پس از برخاست روی اقیانوس هند فرود آید؛ اما اسپیس ایکس در هنگام ورود استارشیپ به جو زمین، ارتباط خود با آن را از دست داد.

اسپیس ایکس در هنگام ورود استارشیپ به جو زمین، ارتباط خود با آن را از دست داد

هیوات در پخش زنده گفت ظاهرا با توجه به قطع داده‌های دورمتری به مدت طولانی، استارشیپ از دست رفته است. او گفت: «ما تا این لحظه خبری از استارشیپ نداریم و درنتیجه تیم اعلام کرد که موشک از دست رفته است.»

ورود دوباره‌ی استارشیپ به جو زمین. در این مرحله، سپر حرارتی موشک قرار بود از آن دربرابر حرارت سوزان ایجادشده محافظت کند.

استارشیپ که در مسیر مهم ماموریت آرتمیس ۳ قرار دارد، به‌شدت به پیشرفت سریع نیاز دارد. آرتمیس ۳ قصد دارد اولین انسان‌ها را پس از پایان برنامه آپولو در اوایل دهه‌ی ۱۹۷۰ به ماه بازگرداند. این ماموریت درحال‌حاضر برای سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است؛ درنتیجه اسپیس ایکس تقریبا دو سال فرصت دارد تا صلاحیت فضاپیمایش را برای فرود فضانوردان روی سطح ماه اثبات کند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات