موشک استارشیپ در نخستین پرتاب مداری با ناکامی مواجه شد

پنج‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
برخاست استارشیپ و سوپرهوی از روی سکوی پرتاب
موشک استارشیپ اسپیس ایکس با وجود پرتاب موفق نتوانست مرحله‌ی جداسازی از بوستر سوپر هوی را با موفقیت پشت سر بگذارد. هردو موشک در آسمان منفجر شدند.
تبلیغات

به‌روزرسانی (۱۷:۳۰): موشک استارشیپ و بوستر سوپر هوی امروز اندکی پس از ساعت ۱۷ به وقت ایران با موفقیت از روی سکوی پرتاب برخاستند و منظره‌ای خیره‌کننده را در آسمان تگزاس جنوبی خلق کردند. بااین‌حال مرحله‌ی جداسازی مراحل از یکدیگر طبق برنامه پیش نرفت و موشک و بوستر در آسمان منفجر شدند.

تصاویر پرتاب استارشیپ و سوپر هوی

استارشیپ و سوپر هوی در میانه آسمان
استارشیپ و سوپر هوی در میانه آسمان

خبر اصلی: اسپیس ایکس درحال شمارش معکوس برای نخستین پرتاب بزرگ‌ترین موشک جهان به فضا تا دقایقی دیگر است؛ اما اینکه موشک دقیقا چه زمانی پرواز خواهد کرد، به عوامل مختلفی بستگی دارد.

پس از لغو نخستین تلاش در روز دوشنبه به دلیل نقص فنی، اسپیس ایکس امروز پنجشنبه در ساعت ۹:۲۸ صبح به وقت محلی (۱۶:۵۸ به وقت ایران) برای دومین مرتبه تلاش خواهد کرد تا استارشیپ و سوپرهوی را از تاسیسات خود در بوکاچیکا تگزاس برای نخستین‌بار پرتاب کند.

ایلان ماسک روز سه‌شنبه در توییتر اعلام کرد که تیم اسپیس ایکس به‌صورت شبانه‌روزی درحال کار روی مشکلات بسیار است؛ شاید ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) شاهد پرتاب باشیم، شاید نه. درنتیجه اینکه آیا پرتاب واقعا در طول پنجره امروز اتفاق می‌افتد یا اسپیس ایکس دوباره مجبور می‌شود تا پنجره بعدی منتظر بماند، هنوز مشخص نیست.

در آزمایش امروز، استارشیپ و سوپرهوی برای نخستین‌بار به‌همراه یکدیگر پرواز خواهند کرد. این دو موشک با ارتفاع کلی ۱۲۰ متر، قرار است به‌عنوان سامانه‌ی پرتابی کاملا چندبارمصرف برای ماموریت‌های قمری و مریخی به‌کار روند. ناسا استارشیپ را به‌عنوان ماه‌نشین برنامه آرتمیس انتخاب کرده است و از این فضاپیما برای فرود فضانوردان روی ماه در ماموریت آرتمیس ۳ استفاده خواهد کرد. اما پیش از این اتفاق، اسپیس ایکس باید طراحی استارشیپ را تکمیل کند و پرواز آزمایشی امروز به انجام این کار کمک خواهد کرد.

طبق برنامه اسپیس ایکس، استارشیپ و سوپر هوی پنجره‌ی پرتابی ۶۲ دقیقه‌ای برای برخاستن از استاربیس دارند. این موجب می‌شود که تلاش برای پرتاب در هر زمانی بین ساعت ۹:۲۸ صبح تا ۱۰:۳۰ به وقت محلی (۱۶:۵۸ تا ۱۸ به وقت ایران) انجام شود.

اینکه اسپیس ایکس دقیقا چه زمانی در این پنجره‌ی تقریبا یک ساعته اقدام به پرتاب خواهد کرد، به آمادگی استارشیپ و سوپر هوی، شرایط آب‌وهوا در محل پرتاب و خالی‌بودن منطقه‌ی ممنوعه از کشتی‌ها به‌عنوان اقدامی احتیاطی بستگی دارد.

اسپیس ایکس تقریبا ۴۵ دقیقه پیش از پرتاب، یعنی در ساعت ۱۶:۱۵ به وقت ایران پخش زنده اینترنتی خود را آغاز می‌کند و شما مخاطبان زومیت می‌توانید آن را در همین صفحه تماشا کنید.

نخستین پرواز استارشیپ چقدر طول می‌کشد؟

پروفایل نخستین پرواز مداری استارشیپ و سوپرهوی
نموداری که روند نخستین پرتاب مداری استارشیپ را نشان می‌دهد.

از زمان پرتاب تا فرود آبی، نخستین پرواز آزمایشی استارشیپ تقریبا ۹۰ دقیقه طول خواهد کشید. انتظار می‌رود استارشیپ در این ماموریت به ارتفاع نزدیک به ۲۳۴ کیلومتری از سطح زمین برسد و با چرخش به دور سیاره، در فاصله‌ی تقریبا ۲۲۵ کیلومتری از ساحل اوآهو در هاوایی فرود آید. درهمین‌حال، سوپر هوی پس از رساندن استارشیپ به فضا، به زمین بازمی‌گردد و در خلیج مکزیک، در فاصله‌ی تقریبا ۳۲ کیلومتری از ساحل بوکاچیکا فرود می‌آید.

اسپیس ایکس در ماموریت امروز تلاشی برای بازیابی استارشیپ و سوپرهوی انجام نخواهد داد. این شرکت امیدوار است که بتواند با شناور نگه‌داشتن سوپرهوی روی اقیانوس پیش از افتادن در آب، فرود نرم آن را به نمایش بگذارد. اسپیس ایکس پیش‌تر درطول آزمایش‌های فالکون ۹، فرودهای نرم مشابهی را با این بوستر کوچک‌تر انجام داده بود.

تلاش اولیه در روز دوشنبه برای پرتاب استارشیپ و سوپرهوی به دلیل یخ‌زدگی یکی از شیرهای فشار در مرحله‌ی اول موشک لغو شد. گزارشگران اسپیس ایکس در پخش زنده پرتاب اعلام کردند که آن تلاش به‌عنوان یک تمرین آماده‌سازی خیس تلقی خواهد شد و آن‌ها کمتر از ۴۸ ساعت برای پرتاب بعدی منتظر خواهند ماند. هنوز معلوم نیست اگر تلاش امروز نیز با ناکامی مواجه شود، برای سومین تلاش چقدر باید صبر کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات