اولین ماه‌نشین آمریکا پس از نیم‌قرن، در مسیر شکست قرار دارد

سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
پرتاب موشک ولکان ULA
ماه‌نشین خصوصی پرگرین که روز دوشنبه برفراز موشک ولکان پرتاب شد، دچار نشتی شدید سوخت شده است و در آستانه‌ی شکست ماموریت قرار دارد.
تبلیغات

صبح روز دوشنبه در ساعت ۱۰:۴۸ به وقت ایران، موشک جدید ولکان، متعلق به ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی (ULA) پس از مدت‌ها انتظار سرانجام برای اولین‌بار از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب شد. پس از ۵۰ دقیقه پرواز بی‌نقص، مرحله‌ی فوقانی موشک، محموله‌ی اصلی خود را که ماه‌نشین پرگرین بود، در مسیر رسیدن به ماه قرار داد.

پرگرین، متعلق به شرکت خصوصی استروباتیک تکنالوژیز، قرار است اولین ماه‌نشین خصوصی آمریکایی باشد که در بیش از ۵۰ سال گذشته، فرود نرم روی ماه انجام می‌دهد. بااین‌حال، چند ساعت پس از پرتاب، پرگرین با مشکلی جدی مواجه شد. طبق اعلام استروباتیک، ماه‌نشین که هنوز در مدار زمین به‌سر می‌برد، ظاهرا دچار نشت سوخت شده و ممکن است هرگز به مقصد خود نرسد.

نمایندگان استروباتیک در بیانیه‌ای نوشتند: «متاسفانه، به‌نظر می‌آید خرابی در سامانه‌ی پیش‌رانش موجب ازدست‌دادن بیش از حد سوخت شده است. تیم در تلاش است تا از نشت سوخت جلوگیری کند؛ اما با توجه به شرایط، اولویت ما به حداکثر رساندن بار علمی و داده‌های جمع‌آوری‌شده در ماموریت است.»

ماه‌نشین پرگرین روی موشک ولکان پیش از پرتاب
ماه‌نشین پرگرین روی موشک ولکان پیش از پرتاب.

ناکامی پرگرین در انجام ماموریت خود بدین معنی است که اولین تلاش آمریکا برای بازگشت به سطح ماه از سال ۱۹۷۲ و همچنین اولین تلاش بخش خصوصی برای فرود روی ماه، با شکست مواجه شده است. علاوه‌براین، شکست ماموریت موجب می‌شود که محموله‌های درون ماه‌نشین ازجمله بقایای چند تن از بازیگران مجموعه‌ی پیشتازان فضا و دی‌ان‌ای روسای جمهور سابق آمریکا، برای همیشه در فضا گم شود.

ماه‌نشین ۱٫۲ تنی پرگرین برای فرود روی ماه باید حین نزول جهت موتور خود را تغییر و سوزش‌های کنترل‌شده انجام بدهد. پرگرین قرار بود مسیری حلقوی را برای رسیدن به سمت نقطه‌ی فرود نهایی بپیماید و در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) اقدام به نشستن روی سطح ماه کند. این ماه‌نشین پنج محموله از ناسا و ۱۵ محموله‌ی آزمایشی را حمل می‌کند.

پرگرین مجهز به چندین ابزار ازجمله دستگاه‌هایی برای اندازه‌گیری سطوح تابش‌ها، یخ‌های سطحی و میدان‌های مغناطیسی است تا در مورد منابع ماه و خطرات احتمالی برای سکونت انسان در آنجا، داده‌های ارزشمند جمع‌آوری کند.

جنبه‌ی بحث‌برانگیز ماموریت اولین ماه‌نشین خصوصی آمریکا، حمل بقایای انسانی درون فضاپیما است: ازجمله بقایای آرتور سی کلارک، نویسنده‌ی مشهور علمی تخیلی، جین رادنبری، خالق مجموعه‌ی پیشتازان فضا (استار تریک)، همسر و پسر رودنبری و نیچل نیکولز، جیمز دوهان و دی‌فارست کلی که به ترتیب نقش نیوتا اوهورا، مونتگومری اسکات و دکتر لئونارد مک‌کوی را در این اثر علمی تخیلی بازی کردند. در کنار این بقایا، نمونه‌هایی از DNA روسای جمهوری ایالات متحده شامل جورج واشنگتن، دوایت آیزنهاور، جان اف کندی و رونالد ریگان نگهداری می‌شود.

بااین‌حال، با وجود باقی‌ماندن فقط ۴۰ ساعت سوخت در فضاپیما، هدف جدید استروباتیک این است که فضاپیما را تا حد امکان به ماه نزدیک کند. نمایندگان این شرکت ساعاتی پیش گفتند: «در حال‌حاضر، هدف این است که پرگرین را تا پیش از آنکه توانایی حفظ موقعیتش به سمت خورشید و متعاقب آن نیروی خود را از دست بدهد، تا جایی که می‌توانیم، به ماه نزدیک کنیم.»

اولین تصویر ارسالی ماه‌نشین پرگرین، اختلال در لایه عایق فضاپیما را نشان می‌دهد
اولین عکس ارسالی از ماه‌نشین پرگرین، نشان‌دهنده‌ی اختلال در لایه عایق فضاپیما است.

استروباتیک اولین شرکت از بین سه شرکت آمریکایی است که در سال جدید فضاپیمای ماه‌نشین به فضا می‌فرستد. استروباتیک به همراه ۱۳ شرکت دیگر ازجمله اینتوئتیو ماشینز و فایرفلای ارواسپیس، در همکاری با ناسا قصد دارد ابزارهای علمی این سازمان را به سطح ماه برساند. هدف این مشارکت که «خدمات باربری قمری تجاری» (CLPS) نام دارد، به پرواز درآوردن ماموریت‌های رباتیک پیش از فرود فضانوردان بر سطح ماه در برنامه آرتمیس است.

سی‌ال‌پی‌اس مانند «برنامه خدمه تجاری» که اسپیس ایکس و بوئینگ در‌ آن مشارکت دارند، ناسا را در جایگاه مشتری شرکت‌های خصوصی قرار می‌دهد تا بدین ترتیب آژانس فضایی بتواند از هزینه‌هایش بکاهد، سرعت پیشرفت را افزایش دهد و ترویج‌دهنده‌ی نوآوری باشد. ناسا پیش‌تر گفته بود که می‌تواند برخی از ناکامی‌ها را در برنامه CLPS تحمل کند، اما شکست ماموریت پرگرین اتفاقی چشمگیر خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات