شبیه‌سازی اولین تماس؛ دانشمندان سیگنال فرازمینی آزمایشی از مریخ به زمین ارسال کردند

شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
مطالعه 3 دقیقه
تصویرسازی هنری از مدارگرد ردیاب گاز برفراز سیاره مریخ
مؤسسه جست‌وجو برای هوش فرازمینی پیامی رمزگذاری‌شده را از مریخ به زمین ارسال کرده است تا به ما کمک کند برای دریافت سیگنال احتمالی بیگانگان آماده شویم.
تبلیغات

جودی فاستر در فیلم سینمایی «تماس» محصول سال ۱۹۹۷، نقش اخترشناسی به‌نام الی ارووِی را بازی می‌کند که سیگنال رادیویی بیگانگان را از فضا تشخیص می‌دهد. در نهایت، دکتر آرووی خیالی به سفری در فضای فراسه‌بعدی می‌رود تا با بیگانه‌ای که در قالب پدر درگذشته‌اش ظاهر می‌شود، ارتباط برقرار کند.

اکنون زمینی‌ها این فرصت را پیدا کرده‌اند که جودی فاستر باشند. در اقدامی که بخشی از هنر اجرامحور (پرفورمنس آرت) و قسمتی از تمرین آماده‌سازی برای رویدادی است که اخترشناسان امیدوارند روزی رخ دهد، چهارشنبه‌ی گذشته (سوم خرداد) یک پیام رادیویی رمزگذاری‌شده از مریخ برای تلسکوپ‌های رادیویی روی زمین ارسال شد.

اما این اقدام فقط یک آزمایش است. مؤسسه‌ی جست‌وجو برای هوش فرازمینی (SETI) که تلاش می‌کند عمدتاً در قالب سیگنال‌های رادیویی میان‌ستاره‌ای، به‌دنبال شواهد از هوش فرازمینی بگردد، رویداد مورد بحث را سازماندهی کرده است. به‌نقل از نیویورک‌تایمز، اخترشناسان ستی می‌گویند هدف از ارسال سیگنال آزمایشی، برانگیختن علاقه‌ی بین‌المللی برای رمزبرداری و رمزگشایی است.

اخترشناسان رادیویی در نیم‌قرن تلاش برای گوش‌دادن مشتاقانه، هنوز نتوانسته‌اند سیگنال‌های بیگانه‌ای را بشنوند که عمداً یا سهواً از تمدن‌های دیگر ارسال شده باشند. بااین‌حال آن‌ها می‌گویند فقط نزدیک به ۲۰۰ میلیارد ستاره در کهکشان راه شیری برای جست‌وجوی حیات بیگانه وجود دارد.

پیامی که در آزمایش روز چهارشنبه استفاده شد، از سوی تیمی به رهبری دانیلا دی پائولیس، هنرمند و رقصنده‌ی معاصر سابق و همچنین اپراتور رادیویی آماتور طراحی شده است. دی پائولیس به‌عنوان هنرمند در موسسه‌ی ستی و رصدخانه‌ی گرین بنک حضور دارد. گرین بنگ محل استقرار آنتن عظیمی است که از سوی رصدخانه ملی رادیویی آمریکا در شهر گرین بنک ایالت ویرجینیای غربی اداره می‌شود. تا وقتی کسی پیام دی پائولیس را رمزگشایی نکند، هیچ‌کس از محتوای آن باخبر نخواهد شد. البته اگر کسی بتواند!

در سال ۱۹۷۴، فرانک دریک، پدر جست‌وجو برای هوش فرازمینی، پیامی را طراحی کرد تا به‌وسیله‌ی آنتن رادیویی آرسیبو که اکنون ازکار افتاده است، به فضا ارسال شود. این پیام از ۱۶۷۹ صفر و یک تشکیل شده بود و وقتی در ردیف‌ها و ستون‌ها چیده شد، تصاویری از پیکره‌ی انسان، مارپیچ DNA، اعداد و چیزهای دیگر را تشکیل داد. هیچ‌یک از همکاران دکتر دریک در دانشگاه کرنل، ازجمله کارل سیگن فقید، مبلغ مشهور حیات فرازمینی، نتوانستند آن را به‌طور کامل رمزگشایی کنند.

رویداد چهارشنبه با مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس، کاوشگری رباتیک که از سوی آژانس فضایی اروپا برفراز مریخ کار می‌کند، آغاز شد. این فضاپیما پیام رمزگذاری‌شده را در ساعت سه بعد‌ازظهر به وقت منطقه‌ی زمانی شرقی (۲۲:۳۰ به وقت ایران) ارسال کرد. یک‌ ربع بعد، سیگنال به زمین رسید و سه تلسکوپ زمینی مؤسسه ستی به نام‌های آرایه تلسکوپی الن در کالیفرنیای شمالی، تلسکوپ رابرت سی برد گرین بنک در ویرجینیای غربی و رصدخانه رادیویی مدیسینا در بولونیای ایتالیا به آن گوش دادند.

تیم‌های هر رصدخانه سیگنال را پردازش می‌کنند و سپس آن را در وب‌سایت «پیامی در فضا» به اشتراک می‌گذارند. آنگاه تمام زمینی‌ها می‌توانند به پیام بیگانه دسترسی داشته باشند و برای رمزگشایی از آن تلاش کنند.

تلسکوپ رابرت سی برد گرین بنگ برفراز انبوه درختان
تلسکوپ رابرت سی برد گرین بنگ در ویرجینیای غربی، یکی از سه رصدخانه‌ی زمینی است که سیگنال مخابره‌شده از جهان دیگر را دریافت کرد.

خانم دی پائولیس در بیانیه‌ای خبری از مؤسسه ستی گفت: «در طول تاریخ، بشر به‌دنبال معنا در پدیده‌های قدرتمند و دگرگون‌کننده بود. دریافت پیام از تمدنی فرازمینی، تجربه‌ای عمیقاً متحول‌کننده برای تمام بشریت خواهد بود.»

باید منتظر باشیم تا ببینیم آیا آزمایش خانم دی پائولیس، به همان اندازه متحول‌کننده خواهد بود یا نه. اما این پیام آزمایشی، تنها فعالیت در روزهای اخیر نیست که به فضای فراتر از زمین اختصاص دارد.

پس از انتشار اخبار متعدد در سال‌های اخیر مبنی بر اینکه پنتاگون گزارش‌های مربوط به اجسام پرنده ناشناس را بررسی کرده است، ناسا کمیته‌ای را برای ارائه‌ی استانداردهای علمی به‌منظور مطالعه‌ی آنچه دولت آمریکا ترجیح می‌دهد پدیده‌های ناهنجار ناشناس یا UAP بنامد، منصوب کرد.

آژانس فضایی آمریکا قصد دارد ۳۱ می (۱۰ خرداد) نشستی عمومی برای بحث در مورد نتایج به‌دست‌آمده تا به اینجا برگزار کند. امیدواریم هفته‌ی فرااین‌دنیایی خوبی داشته باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات