مأموریت اکسیوم ۲؛ اسپیس ایکس دو شهروند عربستان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام کرد

دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پرتاب ماموریت اکسیوم ۲ برفراز موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس
مأموریت اکسیوم ۲ با حضور اولین زن فضانورد عربستان و سه فضانورد خصوصی دیگر، بامداد روز دوشنبه به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد.
تبلیغات

موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس امروز در ساعت ۰۱:۰۷ بامداد به وقت ایران از سکوی پرتاب تاریخی 39A در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا از روی زمین برخاست و مأموریت چهارنفره‌ی اکسیوم ۲ را به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی آغاز کرد. در این مأموریت برای نخستین‌بار، دو شهروند از عربستان سعودی در مأموریتی خصوصی به آزمایشگاه مداری اعزام شدند.

پس از برخاست موشک و جداسازی مراحل از یکدیگر، بوستر مرحله‌ی اول فالکون ۹ مانور بازگشت به زمین را انجام داد و تقریباً ۷ دقیقه و ۴۵ ثانیه پس از پرتاب، با موفقیت در لندینگ زون ۱، سکوی واقع در نزدیکی محل پرتاب فرود آمد. این نخستین‌بار بود که بوستر مرحله‌ی اول موشک فالکون ۹ پس از پرتاب مأموریتی سرنشین‌دار، روی خشکی بازیابی می‌شد.

فضاپیمای کرو دراگون اکسیوم ۲ با نام فریدوم تقریباً ۱۲ دقیقه پس از برخاست، طبق برنامه‌ریزی از مرحله‌ی فوقانی فالکون ۹ جدا شد و شادی و تشویق فضانوردان مأموریت و تیم پرتاب را برانگیخت. بیل گرستن‌مایر، مهندس ارشد اسپیس ایکس پس از آن لحظه‌ی مهم به خدمه اکسیوم ۲ گفت: «از اعتمادتان به تیم فالکون ۹ متشکریم. امیدوارم از سفر به فضا لذت برده و سفر خوبی در دراگون داشته باشید.»

کپسول فریدوم نیم‌روز اخیر را در تعقیب ایستگاه فضایی بین‌المللی گذراند و در ساعت ۱۶:۴۲ به وقت ایران به آن متصل شد. فضانوردان تا چند ساعت آینده با گشوده‌شدن دریچه‌ها وارد ایستگاه فضایی خواهند شد.

کپسول فریدوم پیش‌تر در مأموریت کرو ۴، فضانوردان ناسا را به ایستگاه فضایی رساند و اکنون با اکسیوم ۲، دومین پرواز فضایی‌اش را انجام می‌دهد. مراحل اول فالکون ۹ معمولاً بوسترهایی مصرف‌شده هستند؛ اما بوستر به‌کاررفته برای مأموریت امروز، نخستین پروازش را تجربه می‌کرد.

اکسیوم ۲ دومین پرتاب سرنشین‌دار خصوصی شرکت اکسیوم اسپیس به ایستگاه فضایی بین‌المللی است و اولین‌های زیادی به همراه دارد. پگی ویتسون، فضانورد سابق ناسا، فرمانده مأموریت و مدیر پروازهای فضایی انسانی اکسیوم، اولین زنی است که فرماندهی مأموریتی خصوصی به فضا را برعهده می‌گیرد. وی همچنین اولی زنی بود که به عنوان فرمانده در ایستگاه فضایی بین‌المللی خدمت کرد.

دو نفر از اعضای خدمه‌ی اکسیوم ۲ از اولین کلاس فضانوردان عربستان سعودی انتخاب شده‌اند. علی القرنی و ریحانه برناوی اولین فضانوردان سعودی هستند که از ایستگاه فضایی بین‌المللی بازدید می‌کنند و برناوی اولین زن عربستانی است که تجربه‌ی سفر به فضا را پیدا می‌کند.

جان شافنر، تاجر و طرفدار آموزش علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی (STEM)، به عنوان مشتری پولی در پرواز حضور دارد و خلبانی مأموریت را برعهده گرفته است. شافنر اهل آلاسکا و اولین فردی است که از این ایالت به فضا می‌رود و رؤیای دیرینه‌اش را تحقق می‌بخشد.

خدمه‌ی اکسیوم ۲ در طول هشت روز اقامت خود در ایستگاه فضایی، در کنار هفت فضانورد ساکن آزمایشگاه مداری زندگی و کار خواهند کرد؛ اما پژوهش‌های مستقل خودشان را انجام خواهند داد. یکی از آزمایش‌های اکسیوم ۲ که از سوی مؤسسه تحقیقات کاربردی‌سازی سلامت فضایی (TRISH) سازماندهی شده، شامل مجموعه‌ای از آزمایش‌ها و سنجش‌ها از بدن فضانوردان است.

خدمه ماموریت اکسیوم ۲
خدمه مأموریت اکسیوم ۲، از چپ به راست: ریحانه برناوی، پگی ویتسون، جان شافنر و علی القرنی.

با وجود صدور مجوز جامع برای پرتاب، یکی از چیزهایی که خدمه‌ی پروازهای فضایی خصوصی اغلب فاقد آن هستند، آموزش گسترده و دقیقی است که فضانوردان ناسا پشت سر گذاشته‌اند. هدف تریش این است که درک بهتری از واکنش فضانوردان بی‌تجربه هنگام قرارگیری در وضعیت ریزگرانش به‌دست آورد و از این داده‌ها برای به‌ حداکثر رساندن بهره‌وری خدمه در طول سفرهای کوتاه به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده کند.

خدمه اکسیوم ۲ درطول حضور خود در فضا علاوه‌بر آزمایش تریش، برای بیش از ۲۰ پروژه پژوهش انجام خواهند داد. دامنه‌ی فعالیت آن‌ها گسترده است و از پژوهش‌های DNA و سرطان گرفته تا بارورسازی ابرهای باران‌زا و ترویج آموزش STEM در سرتاسر جهان را دربرمی‌گیرد.

اکسیوم اسپیس برنامه‌هایی فراتر از سازماندهی پروازهای فضایی خصوصی دارد. این شرکت درحال‌حاضر روی ایستگاهی فضایی کار می‌کند که قرار است با ماژول‌های متصل‌شده به ایستگاه فضایی بین‌المللی در آینده، کار خود را آغاز کند. پس از اتصال تعداد کافی از این ماژول‌ها، ایستگاه اکسیوم از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا و به پایگاهی مستقل در مدار نزدیک زمین تبدیل خواهد شد.

اکسیوم همچنین برای ساخت لباس‌های فضانوردی مخصوص پوشیدن در سطح ماه که در مأموریت آرتمیس ۳ به‌کار خواهند رفت، با ناسا قرارداد بسته است. این مأموریت احتمالاً تا اواخر دهه‌ی جاری پرتاب خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات