سازمان‌های محیط‌زیستی به‌خاطر پرتاب استارشیپ از اداره هوانوردی فدرال آمریکا شکایت کردند

جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
پرواز استارشیپ و سوپرهوی برفراز توده‌ای عظیم از دود
پرواز استارشیپ موجب پراکنده‌شدن گردوخاک و سیمان تا محدوده وسیعی دورتر از سکو شد. طرفداران محیط زیست می‌گویند اسپیس ایکس نباید اجازه پرتاب پیدا می‌کرد.
تبلیغات

چندین گروه محیط‌زیستی روز دوشنبه با طرح شکایت از اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) اعلام کردند که این سازمان به‌اندازه‌ی کافی بر پرتاب موشک استارشیپ اسپیس ایکس از تگزاس جنوبی نظارت نکرده است.

به‌گزارش ارز تکنیکا، طرفداران محیط‌زیست در شکایتی که در دادگاه فدرال آمریکا در واشنگتن دی‌سی تنظیم شده است، می‌گویند اداره هوانوردی فدرال در گزارش‌دادن آسیب‌های ناشی از آزمایش و پرتاب موشک استارشیپ که به گرما، سروصدا و نور شدیدا اثرگذار بر زیستگاه‌ها و سکونتگاه‌های انسانی منجر شده، ناکام مانده است. مناطق تحت تاثیر پرتاب استارشیپ، شامل زیستگاه‌های مهم تعیین‌شده برای گونه‌های حفاظت‌شده‌ی فدرال و همچنین پناهگاه حیات وحش ملی و زمین‌های پارک ایالتی است.

سازمان‌های محیط‌زیستی می‌گویند درجریان نخستین پرتاب استارشیپ که ۳۱ فروردین انجام شد، آوار و خاکستر بر فراز منطقه‌ای بزرگ، ازجمله زمین‌های مجاور سایت پرتاب که زیستگاه گونه‌های درمعرض خطر انقراض است. پراکنده شد.

شکایت اخیر از سوی مرکز تنوع زیستی، انجمن حفاظت از پرندگان آمریکایی، بنیاد سرف‌رایدر، بنیاد نجات ریو گرانده ولی و نهاد حمایت از میراث فرهنگی کومکرودو تنظیم شده است. این سازمان‌ها در مخالفت با توسعه‌ی کارخانه‌ی موشک‌سازی و سایت پرتاب اسپیس ایکس در منطقه‌ی توسعه‌نیافته‌ی تگزاس جنوبی در نزدیکی ساحل بوکاچیکا در مجاورت رودخانه‌ی ریو گرانده و خلیج مکزیک فعال هستند. اداره هوانوردی فدرال تاکنون به شکایت سازمان‌های محیط‌زیستی واکنشی نشان نداده است.

در بطن شکایت طرفداران محیط‌زیست، این ادعا وجود دارد که اداره هوانوردی فدرال نباید بدون بررسی بسیار دقیق‌تر سند کامل تاثیرات زیست‌محیطی، به فعالیت‌های مربوط به پرتاب استارشیپ تاییدیه می‌داد. این سند، گزارشی است که براساس الزام قانون سیاست‌های ملی زیست‌محیطی آمریکا مصوب سال ۱۹۶۹ باید برای برخی اقداماتی که بر کیفیت محیط زیست انسانی تاثیر درخورتوجه می‌گذارند، تهیه شود.

سکوی پرتاب آسیب‌دیده موشک استارشیپ اسپیس ایکس
سکوی پرتاب آسیب‌دیده استارشیپ
بقایای سیمان و سنگ روی زمین پس از پرتاب استارشیپ
بقایای سنگ و سیمان پراکنده‌شده روی زمین پس از پرتاب استارشیپ
تکه فلز بزرگی روی زمین در فاصله‌ تقریبا یک کیلومتر دورتر از سکوی پرتاب استارشیپ
تکه فلزی بزرگ در فاصله تقریبا یک کیلومتری از سکوی پرتاب استارشیپ
گردوخاک و دود شدید پس از پرتاب استارشیپ و سوپرهوی
گردوخاک و دود هنگام برخاستن استارشیپ از روی زمین

در ژوئن ۲۰۲۲، اداره هوانوردی فدرال ارزیابی نهایی محیط‌زیستی را برای موشک‌های استارشیپ و سوپرهوی صادر کرد و از اسپیس ایکس خواست تا برخی اقدامات اصلاحی را برای کاهش تاثیر فعالیت‌های پرتاب خود انجام دهد. بااین‌حال با صدور این گزارش، FAA اجازه داد که فرایند رسمی صدور مجوزش بدون نیاز به سند جامع تاثیرات زیست‌محیطی که ممکن بود سال‌ها به طول انجامد، تداوم یابد. شکایت اخیر می‌گوید FAA باید ملزم به تکمیل فرایند سند اثرات زیست‌محیطی باشد.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا مسئول حفاظت از سلامت و ایمنی افراد روی زمین درطول پرتاب‌های فضایی است. این سازمان برای انتشار ارزیابی محیط‌زیستی خود در سال گذشته با نهادهای مختلف ازجمله خدمات ماهی و حیات وحش ایالات متحده همکاری کرد تا از محافظت از تنوع زیستی در اطراف سایت پرتاب تگزاس جنوبی که اسپیس ایکس آن را استاربیس می‌نامد، اطمینان حاصل کند.

پس از پرتاب ۳۱ فروردین، خدمات ماهی و حیات وحش گفت: «تاثیرات ناشی از پرتاب شامل پراکنده‌شدن قطعات بزرگ بتونی، ورقه‌های فولادی ضدزنگ، فلز و سایر اجسام تا صدها متر دورتر از سکوی پرتاب بوده است.» بااین‌حال این سازمان افزود هیچ گونه‌ی حیات وحشی کشته نشده است.

ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل اسپیس ایکس در رویدادی فضایی که هفته‌ی گذشته برگزار شد، گفت این شرکت درحال انجام اقداماتی برای جلوگیری از اتفاقات مشابه است؛ ازجمله نصب یک صفحه‌ی فولادی بزرگ و سامانه‌ی فوران آب زیر موشک.

ماسک افزود بقایای پراکنده‌شده صرفا ماسه و سنگ هستند و درنتیجه هیچ چیز سمی‌ای وجود ندارد. وی تبعات ناشی از پرتاب استارشیپ را مانند طوفان شن دانست و گفت: «اساسا یک طوفان شن ساخته‌ی دست بشر است. اما ما نمی‌خواهیم این اتفاق را دوباره تکرار کنیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات