اسپیس ایکس عمدا استارشیپ را در میانه آسمان منفجر کرد

جمعه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
استارشیپ و سوپرهوی درحال صعود در آسمان
پس از آنکه نخستین آزمایش پرواز مداری استارشیپ طبق برنامه پیش نرفت، اسپیس ایکس سامانه توقف پرواز را فعال کرد تا موشک در میانه آسمان منهدم شود.
تبلیغات

اسپیس ایکس روز پنجشنبه سرانجام پس از مدت‌ها انتظار آزمایش پرواز مداری استارشیپ را از تاسیسات خود در بوکاچیکا تگزاس انجام داد. درجریان این آزمایش، استارشیپ با موفقیت برفراز بوستر سوپرهوی از روی سکو برخاست؛‌ اما تقریبا ۴ دقیقه بعد درحالی‌که موشک درمیانه‌ی رسیدن به فضا بود، انفجاری خیره‌کننده پایان‌بخش زودهنگام پرتاب شد.

به‌گزارش فیوچریسم،‌ اکنون اسپیس ایکس فاش کرده است که چرا نمونه‌ی اولیه‌ی فضاپیمای غول‌پیکر استارشیپ درجریان پرواز آزمایشی مداری‌اش منفجر شد. ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت در بیانیه‌ای گفت استارشیپ با وجود برخاستن از روی سکوی پرتاب و رسیدن به ارتفاع تقریبا ۳۹ کیلومتری، با ازکارافتادگی چندین موتور حین پرواز مواجه شد، ارتفاعش را از دست داد و شروع به سقوط به سمت زمین کرد.

اسپیس ایکس همچنین سوءظن پیشین مبنی بر اینکه فضاپیما ممکن است سامانه توقف پرواز خود را در سوپرهوی و استارشیپ فعال کرده باشد، تایید کرد. به‌عبارت دیگر، اسپیس ایکس چهار دقیقه پس از پرواز، بوستر سوپرهوی و موشک استارشیپ خود را به‌عنوان اقدامی پیشگیرانه منفجر کرد؛ زیرا اوضاع طبق برنامه پیش نمی‌رفت.

سامانه توقف پرواز اسپیس ایکس (FTS) به موشک امکان می‌دهد تا درصورت انحراف از مسیر اصلی پرواز در میانه‌ی پرتاب، عمدا خود را منهدم کند تا از ایمن‌بودن محدوده‌ی پرواز اطمینان حاصل شود.

بااین‌حال، اسپیس ایکس پرتاب ناموفق استارشیپ را فاجعه نمی‌داند. این شرکت انتظار نداشت که موشک جدیدش در نخستین پرتاب فضایی خود به‌طور کامل موفق شود. درواقع استارشیپ توانست برخی از نقاط عطف پرواز را پشت سر بگذارد؛ ازجمله برخاستن موفقیت‌آمیز از روی سکو و جان سالم به‌در بردن از نقطه‌ی مکس کیو؛ ارتفاعی از پرواز که در آن بیش‌ترین فشارها به موشک منتقل می‌شود.

انفجار اسپیس ایکس رویداد خیره‌کننده‌ای بود که توجه مسئولان اداره هوانوردی فدرال (FAA) را نیز جلب کرد. این سازمان به‌دنبال انفجار اعلام کرد که رسما تحقیقات دراین‌باره را آغاز کرده است. FAA در بیانیه‌ای گفت: «درجریان صعود و پیش از جداسازی مراحل، یک ناهنجاری رخ داد که به ازدست‌رفتن موشک منجر شد. هیچ تلفات یا خسارات مالی عمومی گزارش نشده است.»

اعلامینه‌ی اداره هوانوردی فدرال بدین معنی است که اگر اسپیس ایکس بخواهد برای پرتاب دوباره‌ی استارشیپ اقدام کند، باید یک بار دیگر تاییدیه‌ی این سازمان را به‌دست آورد.

با وجود پرتاب ناموفق اخیر، ایلان ماسک مشتاق است تا نسخه‌ی بعدی استارشیپ و سوپرهوی را به سکوی پرتاب برساند. او در توییتی گفت اسپیس ایکس «برای پرتاب آزمایشی بعدی در چند ماه آینده، چیزهای زیادی آموخته است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات