اسپیس ایکس اکنون برای نخستین پرتاب مداری استارشیپ به اواخر فروردین چشم دوخته است

شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
استارشیپ برفراز سوپرهوی روی سکوی پرتاب از نمای بالا
ایلان ماسک به‌تازگی در توییتر اشاره کرده است که استارشیپ احتمالاً ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) برای نخستین‌بار به مدار پرتاب خواهد شد.
تبلیغات

اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، استارشیپ، موشک عظیم جدید اسپیس ایکس، می‌تواند اندکی بیش از یک ماه دیگر نخستین پرواز آزمایشی مداری‌اش را انجام دهد. اسپیس ایکس فعلاً برای انجام این مأموریت مورد‌انتظار که از تأسیسات استاربیس شرکت در تگزاس جنوبی پرتاب خواهد شد، به اواسط تا اواخر آوریل (اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت ۱۴۰۲) چشم دوخته است.

به‌گزارش اسپیس‌دات‌کام، ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل اسپیس ایکس، روز پنجشنبه در توییتر گفت: «اسپیس ایکس تا چند هفته‌ی دیگر برای پرتاب استارشیپ آماده خواهد شد. سپس زمان پرتاب به دریافت تأییدیه‌ی اداره‌ی هوانوردی فدرال (FAA) بستگی دارد. با فرض اینکه این تأییدیه چند هفته طول بکشد، نخستین تلاش برای پرتاب نزدیک خواهد بود به هفته‌ی سوم آوریل، معروف به ... .»

منظور ماسک از عبارت «معروف به ...» ظاهراً اشاره به این احتمال است که استارشیپ ممکن است ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) پرتاب شود. بیستم آوریل یا آن‌طور‌که در آمریکای‌شمالی به آن چهار بیست (۴۲۰) می‌گویند، به‌نوعی روز تعطیلی در خُرده‌فرهنگ ماری‌جوانا محسوب می‌شود. ماسک همواره علاقه دارد که از ارجاعات و جوک‌های ۴۲۰ استفاده کند.

سامانه‌ی پرتاب استارشیپ از یک بوستر غول‌پیکر مرحله‌ی اول به نام سوپرهوی و یک فضاپیمای مرحله‌ی فوقانی ۵۰ متری به نام استارشیپ تشکیل شده است. هر دو موشک از جنس فولاد ضدزنگ ساخته و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا کاملاً سریع و چندبارمصرف باشند. سوپرهوی و استارشیپ هر دو از رپتور، موتور نسل بعدی اسپیس ایکس، استفاده می‌کنند.

استارشیپ پیش‌تر چند بار از روی زمین برخاسته است؛ اما آن‌ها پرتاب‌هایی کوتاه با ارتفاع پرواز حداکثر ۱۰ کیلومتر بودند. همچنین، در پرتاب‌های پیشین صرفاً از نمونه‌های اولیه‌ی مرحله‌ی فوقانی با حداکثر سه موتور رپتور استفاده شد. سوپرهوی تاکنون از روی زمین بلند نشده است؛ اما در پرتاب مداری پیش‌ رو که اسپیس ایکس از مدت‌ها پیش در حال کار روی آن بوده است، هر دو موشک به‌همراه یکدیگر پرواز خواهند کرد. آخرین پرتاب استارشیپ تقریباً دو سال پیش در می ۲۰۲۱ انجام شد.

تاریخ احتمالی پرواز مداری استارشیپ تاکنون بارها تغییر کرده است که البته جای تعجب نیست؛ زیرا استارشیپ موشکی کاملاً جدید است و با پرتابگرهای عملیاتی کنونی اسپیس ایکس ازجمله فالکون ۹ و فالکون هوی بسیار تفاوت دارد.

ماسک به‌تازگی اظهار کرده است که نخستین پرتاب مداری هر زمان که انجام شود، استارشیپ تقریباً ۵۰ درصد بخت موفقیت در آن خواهد داشت. بااین‌حال، وی همچنان تأکید کرده است که اسپیس ایکس درحال‌حاضر مشغول مونتاژ چندین موشک استارشیپ در استاربیس است و یکی از آن‌ها قطعاً به موفقیت خواهد رسید.

مدیرعامل اسپیس ایکس هفتم مارس در حاشیه‌ی مصاحبه‌ای در کنفرانس مورگان استنلی گفت: «امیدوارم امسال ۸۰ درصد بخت رسیدن به مدار داشته باشیم. احتمالاً چند سال طول خواهد کشید تا به قابلیت استفاده‌ی دوباره‌ی کامل و سریع دست یابیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات