اسپیس ایکس آزمایش احتراق ثابت استارشیپ را انجام داد

جمعه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲
مطالعه 2 دقیقه
آزمایش احتراق ثابت بوستر استارشیپ
اسپیس ایکس با روشن‌کردن ۳۱ موتور رپتور بوستر سوپرهوی درجریان آزمایش احتراق ثابت، یک گام دیگر به نخستین پرواز مداری استاشیپ نزدیک‌تر شد.
تبلیغات

بامداد امروز به وقت ایران، اسپیس ایکس تقریبا تمام موتورهای سوپرهوی، بوستر موشک استارشیپ خود را درجریان آزمایش زمینی احتراق ثابت روشن کرد. با انجام این آزمون، یکی از واپسین نقاط عطف فنی پیش از نخستین تلاش برای پرتاب این موشک غول‌پیکر پشت سر گذاشته شد.

به‌گزارش اسپیس‌نیوز، بوستر سوپرهوی در حوالی ساعت ۰:۴۴ بامداد جمعه به وقت ایران، موتورهای خود را در تاسیسات استاربیس اسپیس ایکس در بوکاچیکا تگزاس روشن کرد. موتورها برای نزدیک به ۱۵ ثانیه کار کردند و ظاهرا زیرساخت بوستر و پرتاب هردو پس از آزمایش سالم و آسیب‌ندیده باقی ماندند. به‌گفته‌ی اسپیس ایکس، آزمایش به‌طور کامل اجرا شد.

آزمایش احتراق ثابت به‌منظور روشن‌کردن تمام ۳۳ موتور سوپرهوی طراحی شده بود. اما ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس بلافاصله پس از آزمایش در توییتر نوشت کنترل‌کنندگان یکی از موتورها را درست پیش از آزمایش خاموش کردند و فعالیت یک موتور دیگر نیز درطول آزمایش متوقف شد. بااین‌حال ماسک گفت موتورهای روشن‌شده برای رسیدن به مدار کافی هستند.

مقام‌های اسپیس ایکس پیش‌تر گفته بودند آزمایش احتراق ثابت با روشن‌کردن تمام ۳۳ موتور، آخرین آزمون اصلی استارشیپ پیش از تلاش برای انجام نخستین پرتاب مداری است. گوین شاتول، مدیرکل اسپیس ایکس، چهارشنبه در کنفرانس حمل‌ونقل فضایی تجاری اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA)، هنگام اعلام جدول زمانی آزمایش گفت: «این واقعا آخرین آزمایش زمینی است که می‌توانیم پیش از روشن‌کردن موتورها و پرتاب موشک انجام دهیم.»

شاتول در کنفرانس گفت اگر آزمایش به خوبی پیش برود، اسپیس ایکس آماده است تا تقریبا یک ماه دیگر اقدام به پرتاب مداری کند. پرتاب استارشیپ به فضا نه‌تنها به آمادگی فنی موشک، بلکه به دریافت مجوز اداره هوانوردی فدرال نیز بستگی دارد. شاتول پس از پایان ارائه‌ی خود در کنفرانس، در گفتگو با خبرنگاران پیش‌بینی کرد که درست در بازه‌ی زمانی دریافت مجوز، استارشیپ آماده‌ی پرواز خواهد بود.

اسپیس ایکس برای تحقق برنامه‌های آتی خود به موفقیت استارشیپ به‌عنوان سامانه‌ی پرتاب نسل بعدی‌اش نیاز دارد. این موشک غول‌پیکر همچنین به‌عنوان ماه‌نشین برنامه آرتمیس ناسا، برای بازگرداندن انسان به سطح ماه عنصری ضروری محسوب می‌شود.

نیک کامینگز، مدیر واحد پیشرفت‌های فضایی غیرنظامی در اسپیس ایکس، درجریان نشستی دیگر در کنفرانس FAA، با اشاره به پیوند استارشیپ و استارلینک گفت موشک غول‌پیکر اسپیس ایکس در ماموریت‌های اولیه‌اش، ماهواره‌های استارلینک را پرتاب خواهد کرد. او افزود: «فکر می‌کنم همگی ما باید به آن ماموریت‌ها به‌عنوان پرتاب‌های آرتمیس نگاه کنیم. آنچه ما واقعا انجام می‌دهیم، توسعه‌ی اطمینان‌پذیری و چندبارمصرفی مورد نیاز برای پشتیبانی از ماموریت فرود روی ماه و به‌طور گسترده‌تر، گسترش حضور پایدار انسان در ماه و سپس مریخ است.»

شاتول در سخنرانی خود گفت استارشیپ ممکن است پیش از حمل انسان، صد مرتبه یا بیشتر پرواز کند؛ هرچند بعدا در گفتگو با خبرنگاران، این مسئله را بیشتر یک هدف دانست تا الزام. او گفت: «من دوست دارم از قبل صدها کار انجام دهیم. فکر می‌کنم این هدفی عالی خواهد بود و دستیابی به آن کاملا ممکن است.»

شاتول اذعان کرد که هیچ تضمینی برای موفقیت نخستین پرتاب مداری استارشیپ وجود ندارد؛ اما اسپیس ایکس آماده‌ی انجام تلاش‌های مکرر است. او به خبرنگاران گفت: «ما برای پروازی آزمایشی تلاش خواهیم کرد و با آموختن از آن، پروازهای آزمایشی بیشتری انجام خواهیم داد. هدف واقعی این است که سکوی پرتاب را منفجر نکنیم. این موفقیت است.»

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات