استفاده از هوش مصنوعی برای کشف موجودات فضایی در مریخ

جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
تصویرسازی هنری از مریخ‌نورد پرسویرنس درحال کاوش نشانه‌های حیات باستانی مریخ
گروهی از دانشمندان سعی دارند از هوش مصنوعی برای شناسایی حیات فرازمینی در سیاره‌ی سرخ بهره ببرند.
تبلیغات

گروهی از محققان وابسته به ناسا اعلام کرده‌اند می‌توانیم با آموزش هوش مصنوعی، نشانه‌های زیستی را در مریخ شناسایی کنیم و شانس خود را برای کشف حیات در سیاره‌ی سرخ و حتی فراتر از آن افزایش دهیم.

محققان با انجام مطالعه‌ای درمورد استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی فرازمینی‌ها اعلام کردند در جستجوی نشانه‌های زیستی در مریخ، داده‌های زیادی از مدارگردها و مریخ‌نوردها به‌دست آمده است که به توصیف قابلیت سکونت جهانی و منطقه‌ای آن اشاره دارند اما اطلاعات بسیار کمی از زیست‌گاه‌های میکروبی و نشانه‌های زیستی در سیاره‌ی سرخ وجود دارد. این مقاله هفته‌ی جاری در مجله‌ی Nature Astronomy نیز منتشر شد.

به‌نوشته‌ی فیوچریسم، مدل‌های یادگیری ماشینی می‌توانند الگوهای قابل‌تشخیص و قابل پیش‌بینی را کشف کنند؛ الگوهایی که ما را در مسیر درست جستجوی حیات در سیارات دیگر قرار می‌دهند. دانشمندان، هوش مصنوعی را در صحراهای به‌شدن خشک و داغ آتاکاما شیلی آموزش دادند؛ جایی که به‌ احتمال زیاد برای انسان‌ها قابل سکونت نیست.

محققان می‌گویند صحراهای آتاکاما به‌دلیل شبکه‌های برآمدگی، زمین‌های طرح‌دار و ترک‌های منقبض با منشأ زیستی و غیرزیستی، یکی از شبیه‌ترین محیط‌ها به مریخ است که روی زمین قرار دارد.

تیم تحقیقاتی از داده‌های مختلف مثل اطلاعات HiRSIE برای بررسی‌های زمینی، طیف‌سنجی و نقشه‌برداری با نشانه‌های زیستی استفاده کردند تا مجموعه داده‌هایی را برای برنامه‌ی هوش مصنوعی خود ایجاد کنند. هدف آن‌ها آموزش هوش مصنوعی برای تشخیص مکان‌های خاص روی نقشه بود که احتمال بیشتری برای حیات در آن‌جا وجود دارد.

طرح محققان برای کشف حیات در مریخ به‌طرز شگفت‌انگیزی خوب کار کرد. هوش مصنوعی موفق شد با تقریب ۵۶٫۹ تا ۸۷٫۵ درصد، نشانه‌های زیستی وجود حیات را پیدا کند. در مقام مقایسه، تلاش‌های انسانی برای انجام این‌کار کم‌تر از ۱۰ درصد موفق بود.

اگرچه راهکار محققان فعلاً درحد یک مطالعه‌ی اثبات مفهوم است اما امید می‌رود ناسا بتواند روزی این برنامه را با مریخ‌نوردهای میان‌سیاره‌ای خود ادغام کند؛ فرآیندی که توانایی آن‌ها را برای تشخیص حیات فرازمینی افزایش می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات