ستاره‌شناسان از بزرگ‌ترین دوربین دیجیتال جهان رونمایی کردند

جمعه ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بزرگ‌ترین دوربین دیجیتال جهان برای ستاره‌شناسی، ارتفاعی بیشتر از یک خودرو دارد، تعداد پیکسل‌های آن برابر با ۲۶۶ دوربین آیفون است و برای مطالعه‌ی کهکشان‌ها به‌کار خواهد رفت.
تبلیغات

بزرگ‌ترین دوربین دیجیتال دنیا با ارتفاع ۱٫۶۵ متر در آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده اِسلَک در کالیفرنیا رونمایی شد. این دوربین در پایان سال ۲۰۲۴ در «رصدخانه وِرا رابین» بر فراز قله‌ی سِرو پاچون در شیلی نصب خواهد شد. در خانه‌ی خود در رشته‌کوه‌های آند، این دوربین در قالب بخشی از برنامه‌ای به نام «میراث نقشه‌برداری فضا و زمان» (LSST) در مدت ۱۰ سال، نزدیک به ۲۰ میلیارد کهکشان را ثبت و فهرست‌بندی خواهد کرد. چندین ترابایت داده‌ای که هر شب توسط دوربین LSST جمع‌آوری می‌شوند، دانش ما از کیهان را گسترش خواهند داد و به پژوهشگران در رمزگشایی از طبیعت ناشناخته‌ی ماده‌ی تاریک و شناخت بهتر از فرایند شکل‌گیری کهکشان‌ها کمک خواهند کرد.

دوربین LSST مانند هر دوربین دیجیتال دیگری کار می‌کند، با این تفاوت که خیلی بزرگتر است. ۱۸۹ حسگر موجود درآن، نور منتشر شده از اجرامی چون ستارگان را می‌گیرند و به سیگنال‌های الکتریکی‌ای تبدیل می‌کنند که می‌توانند تصاویر دیجیتال ایجاد کنند. هر حسگر اضلاعی به طول ۴۲ میلی‌متر داشته و پیکسل‌های بیشتری نسبت به یک آیفون ۱۳ دارد. در مجموع، تصاویر این دوربین ۳٫۲ گیگاپیکسل داشته و رزولوشن کافی برای ثبت یک توپ گلف از فاصله‌ی ۲۴ کیلومتری را دارد. بزرگ‌ترین لنز به کار رفته در آن، قطری معادل ۱٫۵۷ متر دارد که بزرگ‌ترین نمونه از نوع خود است که تاکنون ساخته شده است.

وینسنت ریُوت، مدیر پروژه‌ی دوربین LSST می‌گوید ساخت حسگر‌های این دوربین بسیار هزینه‌بر بوده و کوچک‌ترین ناهمترازی در آن‌ها موجب آسیب دیدنشان می‌شد. به همین دلیل، نصب آن‌ها در کنار یکدیگر، مانند پارک کردن لامبورگینی‌ها در فاصله چند میلیمتری از یکدیگر بوده است.

در سال ۲۰۲۰، پیش از نصب لنز‌ها و شاتر‌ها روی دوربین، پژوهشگران اسلک، حسگر‌ها را با ثبت تصاویری از اشیا مختلف، از جمله یک گل‌کلم رومی، از میان یک حفره آزمودند.

جعبه تست زیر سنسور lsst
کلم رومی در جعبه
سنسور دوربین lsst
تصویر کلم رومی توسط lsst

آرایه حسگرهای دوربین LSST (ردیف بالا، چپ)، گل‌کلم رومی درون جعبه‌ی دارای حفره (وسط)، قرار دادن جعبه زیر سنسور (راست) و تصویر نهایی ثبت شده از گل‌کلم (پایین). برای تماشای جزئیات تصویر نهایی، روی آن کلیک کنید.

به گفته ریوت، اکنون با قرارگیری سایر اجزای دائمی در جای خود، این دوربین به مدت ۵ ماه تحت آزمون‌های دقیق قرار می‌گیرد تا از عیب‌یابی بالای کوهستان بی‌نیاز شود.

پس از این مرحله، دوربین با یک پرواز چارتری بویینگ ۷۴۷ به مقصد سانتیاگو در شیلی فرستاده خواهد شد و در ادامه، سوار بر یک واگن قطار به قله‌ی سرو پاچون منتقل می‌شود؛ جایی که در آن دیدی یکتا از کیهان را برایمان به ارمغان خواهد آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات