اولین عکس دیجیتالی ۳۲۰۰ مگاپیکسلی جهان ثبت شد

چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
محققان دانشگاه استنفورد با استفاده از حسگرهایی که بخشی از بزرگ‌ترین دوربین دیجیتالی جهان هستند، بزرگ‌ترین عکس تاریخ با رزولوشن ۳،۲۰۰ مگاپیکسل را ثبت کردند.
تبلیغات

براساس گزارشی از وب‌سایت آزمایشگاه ملی SLAC، محققان دانشگاه استنفورد با استفاده از حسگرهایی که بخشی از بزرگ‌ترین دوربین دیجیتالی جهان هستند، بزرگ‌ترین عکس تاریخ با رزولوشن ۳،۲۰۰ مگاپیکسل را ثبت کردند. این دوربین قرار است درون تلسکوپ دانشگاه مذکور با نام LSST (مخفف‌شده‌ی Legacy Survey of Space and Time به مفهوم بررسی میراث زمان و فضا) در شیلی نصب شود و برای مطالعه‌ی انرژی تاریک و ماده‌ی تاریک و ساخت بزرگ‌ترین فیلم تاریخ درباره‌ی علم نجوم استفاده شود.

تصاویر ثبت‌شده بسیار بزرگ هستند و برای نمایش یکی از آن‌ها در اندازه‌ی کامل، درحقیقت ۳۷۸ تلویزیون با رزولوشن بسیار زیاد 4K نیاز است. همچنین، می‌توان در این تصاویر اجسام کوچک و کم‌نوری را مشاهده کرد که سایر دوربین‌ها نمی‌توانند آن‌ها را ثبت کنند. رزولوشن بسیار زیاد تصاویر مذکور، امکان مشاهده‌ی توپ گلف در فاصله‌ی ۱۵ کیلومتری را فراهم کرده است. به‌علاوه، حسگرهای استفاده‌شده برای ثبت تصاویر می‌تواند اجسامی را ۱۰۰ میلیون بار کم‌نورتر از آن‌ چیزی تشخیص دهند که با چشم غیرمسلح می‌توان مشاهده کرد.

۱۸۹ حسگرِ نام‌گذاری‌شده با عنوان دستگاه‌های متصل‌شده به شارژ (CCD) که هرکدام ۱۶ مگاپیکسل از نور محیط را اندازه‌گیری می‌کنند، امکان دستیابی به چنین عملکرد حیرت‌انگیزی را فراهم کرده‌اند. CCDها در واحدهایی با نام raft (ساختاری مسطح متشکل از قطعات کوچک‌تر) جمع‌آوری می‌شوند که صفحه‌ی کانونی دوربین را تشکیل داده‌اند. چهار واحد raft مخصوص که برای ثبت تصویر کاربردی ندارند، درکنار ۲۱ واحد raft دیگر، ساختار دوربین تلسکوپ را تشکیل می‌دهند. تمامی مجموعه‌ی صفحه‌ی کانونی ۳٫۲ میلیارد پیکسل دارد. هریک از raft ها با ارزش مادی ۳ میلیون دلار، در فرایند کسل‌کننده‌ی شش‌ماهه روی قطعه‌ای مشبک نصب شده‌اند.

خوش‌بختانه ثبت تصاویر ۳،۲۰۰ مگاپیکسلی نشان می‌دهد که حسگرها اولین آزمایش مهمشان را با موفقیت پشت‌سر گذاشته‌اند. درحالی‌که تیم سازنده‌ی دوربین مراحل پرخطر پروژه را سپری کرده است، برای ساخت قسمت‌های باقی‌مانده از این سخت‌افزار غول‌پیکر، هنوز کارهای دشوار دیگری پیش روی آن‌ها قرار دارد. انتظار می‌رود که آزمایش نهایی تلسکوپ دانشگاه استنفورد از اواسط سال ۲۰۲۱ آغاز شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات