الکسا به فضا می‌رود؛ آیا هوش مصنوعی آثار علمی‌تخیلی فضایی در حال ورود به دنیای واقعی است؟

یک‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
لاکهید مارتین، پیمان‌کار ناسا در برنامه آرتمیس، می‌خواهد در پرواز آزمایشی پیش‌ روی فضاپیمای اوراین از الکسا، دستیار صوتی هوشمند آمازون، استفاده کند.
تبلیغات

پرواز آزمایشی پیش‌ روی فضاپیمای اوراین که احتمالاً بهار یا تابستان سال آینده انجام خواهد شد، شامل محموله منحصربه‌فردی خواهد بود که به ما کمک می‌کند تا دریابیم چگونه فناوری تشخیص صدا که امروزه به‌طور گسترده دردسترس مصرف‌کنندگان است، می‌تواند برای کمک به فضانوردان در مأموریت‌های آتی به‌کار رود.

به‌گزارش اسپیس‌نیوز، لاکهید مارتین چهارشنبه هفته‌ی گذشته اعلام کرد که به‌همراه آمازون و سیسکو روی پروژه‌ای به نام «کالیستو» کار می‌کند که با مأموریت آرتمیس ۱ پرتاب خواهد شد. کالیستو‌ نشان خواهد داد که چگونه فناوری الکسا آمازون و پلتفرم کنفرانس از راه دور وبکس سیسکو می‌توانند در مأموریت‌های سرنشین‌دار آتی استفاده شوند.

کالیستو به فضانوردان امکان خواهد داد تا از فرمان‌های صوتی برای دسترسی به اطلاعات و تنظیم کنترل‌های فضاپیما و برقراری ارتباط با تیم‌های روی زمین استفاده کنند. راب چمبرز، مدیر بخش راهبرد فضای تجاری در لاکهید مارتین، در مصاحبه‌ای گفت: «ما می‌خواهیم نشان دهیم که این نوع فناوری‌های منحصربه‌فرد رابط انسانی می‌توانند با کمک به فضانوردان، وظایف آن‌ها را ساده‌تر و ایمن‌تر و کارآمدتر کنند.»

یکی از کاربردهای سامانه‌ی تشخیص صدا این است که فضانوردان از کالیستو بخواهند به داده‌های دورسنجی فضاپیما دسترسی پیدا و آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کند. چمبرز افزود: «ما در داده‌ها غرق می‌شویم و به‌شدت محتاج اطلاعات هستیم. یکی از روش‌های استفاده از کالیستو این است که بگویید «الکسا، میانگین دمای تمام باتری‌ها و اوج دما چقدر است؟» دستیار صوتی پردازش داده را برای شما انجام خواهد داد.»

کالیستو می‌تواند روشنایی و نمایشگرهای درون فضاپیما را کنترل یا آزمایش‌های عیب‌یابی سامانه‌های فضاپیما را نیز آغاز کند. سامانه به‌کمک وبکس می‌تواند به تبادل داده بپردازد و امکاناتی نظیر اشتراک‌گذاری اطلاعات با تیم‌های روی زمین را ارائه دهد. چمبرز می‌گوید: «اگر به‌عنوان مهندس در تیم مأموریت تلاش می‌کردم از عملکرد درست یا نادرست چیزها مطلع شوم، این فناوری‌ها ابزارهایی بسیار ارزشمند محسوب می‌شدند.»

سامانه‌ی کالیستو از همان نسخه از فناوری الکسا استفاده کند که دردسترس مصرف‌کنندگان است. آرون روبنسون، قائم‌مقام آمازون الکسا می‌گوید: «مهندسان ما در همکاری با تیم‌های لاکهید مارتین و سیسکو، مجموعه‌ای از اقدامات شگفت‌انگیز انجام داده‌اند تا مطمئن شوند که الکسا می‌تواند در محیط بسیار چالش‌برانگیز فضا به‌خوبی کار کند.» ازجمله‌ی این چالش‌ها می‌توان به دسترسی محدود به اینترنت در اوراین و کیفیت صدای متفاوت فضای داخلی کپسول اشاره کرد.

روبنسون می‌گوید کالیستو به‌نحوی برنامه‌ریزی شده است تا به هزاران گفته یا کوچک‌ترین واحد گفتار که می‌تواند به‌صورت محلی پردازش کند، واکنش نشان دهد. سامانه‌ی تشخیص خواهد داد که آیا خود می‌تواند ازپس درخواست‌ها بربیاید یا باید آن‌ها را به زمین انتقال دهد. شرکت‌ها کالیستو را به‌طور گسترده در شبیه‌سازها آزمایش کرده‌اند و از آمادگی آن برای پرواز به فضا اطمینان دارند.

کالیستو را شرکت‌ها و با استفاده از منابع مالی خودشان ساخته‌اند. چمبرز می‌گوید لاکهید مارتین در اواخر سال ۲۰۱۸ توافق‌نامه قانون فضایی با هزینه‌های قابل‌پرداخت برای پیمان‌کار با ناسا امضا کرد تا از آزمایش و گنجاندن کالیستو در آرتمیس ۱ پشتیبانی و تمام هزینه‌های مرتبط با آن را پرداخت کند.

ازآنجاکه آرتمیس ۱ مأموریتی غیرسرنشین‌دار است، هیچ‌کس برای صحبت با کالیستو در فضاپیما حضور نخواهد داشت. به‌گفته‌ی چمبرز، «اعضای مجازی خدمه» در اتاق کنترل مأموریت، فرمان‌ها را برای کالیستو ارسال و با دوربین‌های داخل اوراین بر کار سامانه نظارت خواهند کرد.

فعلا هیچ برنامه‌ای برای استفاده از کالیستو در مأموریت‌های آتی آرتمیس یا دیگر فضاپیماها وجود ندارد. تداوم استفاده از سامانه به کیفیت عملکرد آن در مأموریت آرتمیس ۱ بستگی دارد. چمبرز افزود: «هدف کلی آزمودن کالیستو در این پرواز و پی‌بردن به سودمندی آن است. آن‌گاه می‌توانیم هم‌زمان با حرکت به جلو، چگونگی استفاده از کالیستو را نه‌فقط در اوراین، بلکه در سکونتگاه‌ها، ایستگاه قمری گیت‌وی، سطح‌نوردها و هر زمینه‌ی کاربردی دیگر ارزیابی کنیم.»

استفاده از الکسا در فضا می‌تواند رویاهای به‌تصویرکشیده‌شده در آثار علمی‌تخیلی را به واقعیت تبدیل کند. روبنسون می‌گوید آمازون در ساخت الکسا تحت‌تأثیر کامپیوترهای مجموعه تلویزیونی «پیشتازان فضا» بود. این کامپیوترها به فرمان‌های صوتی از خدمه فضاپیما پاسخ می‌دادند. او افزود:

ما آینده‌ای را تجسم می‌کنیم که فضانوردان در آن می‌توانند برای دریافت اطلاعات، کمک به انجام وظایفشان به روش‌های ساده‌تر و کارآمدتر و همچنین درنهایت، هم‌نشینی به هوش مصنوعی داخل فضاپیما رو آورند. کالیستو فرصتی برای ما است تا این نظریه را آزمایش و کشف کنیم که چگونه فناوری صوتی و هوش مصنوعی می‌تواند سودمند باشد و به‌طور بالقوه به پشتیبانی از مأموریت‌های سرنشین‌دار آتی کمک کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات