موشک اسپیس لانچ سیستم ناسا تا پیش از سال ۲۰۲۲ پرتاب نخواهد شد

سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
درحالی‌که علاقه‌مندان به فضا در انتظار پرتاب اسپیس لانچ سیستم در پاییز امسال بودند، نخستین پرواز این موشک به‌احتمال زیاد به تابستان ۲۰۲۲ موکول خواهد شد.
تبلیغات

اسپیس لانچ سیستم (SLS)، موشک قدرتمندی که فضانوردان را به ماه بازخواهد گرداند، قرار بود امسال نخستین پرتابش را انجام دهد. سخنگوی ناسا به‌تازگی گفت: «این سازمان درحال تلاش برای پرتاب مأموریت آرتمیس ۱ تا پایان سال جاری است.» بااین‌حال، وب‌سایت آرس‌تکنیکا به‌نقل از یک منبع گزارش می‌دهد که مأموریت آرتمیس ۱ در بهترین حالت در بهار سال آینده و در حالت واقع‌بینانه، تابستان ۲۰۲۲ پرتاب خواهد شد.

ابتدای تابستان امسال، تکنیسین‌ها و مهندسان در فلوریدا ادغام اسپیس لانچ سیستم با بوسترهای جانبی‌اش را به پایان رسانند. آن‌ها همچنین «شبیه‌ساز جرم» برای اوراین را روی موشک سوار کردند. درحال‌حاضر، ناسا و پیمانکارانش با هدف درک بهتر تفاوت بین لرزش‌های طبیعی کل موشک با لرزش‌های ایجادشده دراثر نیروهای خارجی، درحال کار روی آزمایش‌های لرزش موشک مونتاژشده هستند. این اطلاعات به نرم‌افزار پرواز موشک خورانده خواهد شد.

ناسا درابتدا امیدوار بود آزمون‌های یادشده را تا ماه ژو‌ئیه به اتمام برساند؛ اما به‌گزارش آرس‌تکنیکا، آزمون لرزش‌ها هم‌اکنون در ساختمان مونتاژ موشک در مرکز فضایی کندی دردست انجام است. پس از این آزمایش، شبیه‌ساز جرم از موشک جدا و فضاپیمای اوراین با سامانه لغو پرتابش به‌دقت جایگزین آن خواهد شد.

فرایند یادشده ممکن است هفته‌ها به‌طول انجامد. پس از سوارشدن اوراین، اسپیس لانچ سیستم برای تمرین کامل مراحل پیش از پرواز به سکوی پرتاب 39B منتقل می‌شود. در جریان این فرایند، موشک سوخت‌گیری و بخش عمده‌ای از شمارش معکوس واقعی شبیه‌سازی خواهد شد. به‌گفته منبع آرس‌تکنیکا، ناسا این تمرینات را احتمالاً در ماه نوامبر یا دسامبر انجام خواهد داد.

به‌دنبال آزمون‌های اشاره‌شده، موشک برای بررسی‌های نهایی به ساختمان مونتاژ بازخواهد گشت. با فرض اینکه تمرینات پیش از پرواز بدون اشکال پیش برود و سایر فعالیت‌ها نیز طبق برنامه تداوم یابد، موشک اسپیس لانچ سیستم احتمالاً بهار سال آینده پرتاب خواهد شد. بااین‌حال، اگر تاخیری اتفاق افتد، یا در تمرینات مشکلی پیدا شود، پرتاب به احتمال بیشتر تا تابستان به تعویق خواهد افتاد.

با وجود سال‌ها عقب بودن از برنامه و صرف میلیاردها دلار فراتر از بودجه اصلی، پرتاب اسپیس لانچ سیستم از برخی جهات به معجزه‌ای کوچک شبیه خواهد بود. برای سازمانی بزرگ و عریض و طویل همچون ناسا، تکمیل وظایف پرواز فضایی انسانی دشوار است و اسپیس لانچ سیستم هم از نظر فنی و هم سیاسی، موشکی پیچیده محسوب می‌شود.

مقاله‌های مرتبط:

کنگره آمریکا به‌دلیل نگرانی درباره ازدست‌رفتن مشاغل پس از بازنشستگی شاتل فضایی و به‌منظور اطمینان از اینکه پیمانکاران شاتل نظیر بوئینگ، لاکهید مارتین، نورثروپ گرومن و ایروجت راکت‌داین همچنان بودجه چشمگیر برنامه فضایی را دریافت می‌کنند، ساخت SLS را به ناسا تحمیل کرد. قراردادهای پرداخت اضافی که برای ساخت موشک به پیمانکاران واگذار شد، تأمین بودجه تا هر مقدار را تضمین کرد؛ اما انگیزه کمی برای تحویل به موقع به آن‌ها داد.

قانونگذاران کنگره، ساخت اسپیس لانچ سیستم را در اکتبر ۲۰۱۰ تصویب کردند. در آن زمان انتظار می‌رفت موشک تا سال ۲۰۱۶ آماده انجام عملیات‌ها شود. یکی از حامیان اصلی SLS در مجلس آمریکا، بیل نلسون سناتور وقت فلوریدا و مدیر کنونی ناسا بود. در سال‌های پایانی عمر شاتل، دولت آمریکا تلاش کرد تا به شرکت‌های خصوصی نظیر ULA و اسپیس ایکس فرصت ساخت موشکی بزرگی و کارآمدتر برای ناسا را بدهد؛ اما نلسون به‌شدت مخالف این رویکرد بود.

نلسون باور داشت که سازمان فضایی و پیمانکاران سنتی‌اش بهتر از هرکس دیگر قادر به ساخت موشک هستند. او همچنین در آن زمان گفت هزینه ساخت اسپیس لانچ سیستم در مدت ۵ تا ۶ سال از ۱۱/۵ میلیارد دلار فراتر نخواهد رفت. نلسون بعدا افزود: «اگر نمی‌توانیم موشک را با ۱۱/۵ میلیارد دلار بسازیم، باید برنامه آن را تعطیل کنیم.» بااین‌حال، با گذشت بیش از یک دهه و صرف بیش از ۲۰ میلیارد دلار، اسپیس لانچ سیستم هنوز ماه‌ها تا رسیدن به سکوی پرتاب فاصله دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات