چین برای کاوش در قطب جنوبی ماه، ۳ مأموریت انجام می‌دهد

یک‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
مقام‌های چینی اعلام کردند که این کشور برای کاوش در قطب جنوبی ماه در دهه‌ی پیش رو، سه مأموریت انجام خواهد داد که اولین مأموریت در سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳) انجام خواهد شد.
تبلیغات

چین رسما از انجام سه مأموریت با هدف کاوش در قطب جنوبی ماه در دهه‌ی پیش رو خبر داد. این مأموریت‌ها Chang'e 6 و Chang'e 7 و Chang'e 8 نامیده می‌شوند که در هرکدام از مجموعه‌ای از فضاپیماها با اهداف متفاوتی استفاده می‌کنند. این سه مأموریت به‌اصطلاح فاز چهارم برنامه‌ی اکتشاف ماه چین را تشکیل می‌دهند که دسامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) با فرود Chang'e 5 روی ماه آغاز شده بود.

به‌گزارش space، وو یانهوا، معاون اداره‌ی ملی فضایی چین (CNSA)، در مصاحبه اخیرش با تلویزیون مرکزی چین (CCTV) اعلام کرد که این سه مأموریت تأیید شده است و برای هرکدام در قطب جنوبی ماه یک سطح‌نشین، یک مدارگرد، یک کاوشگر و حتی یک سفینه‌ی پرنده کوچک برای جست‌وجوی شواهدی از وجود یخ در این قسمت از ماه در نظر گرفته شده است.

فضاپیما‌هایی که در این مأموریت به‌کار گرفته خواهند شد، طیف وسیعی از ابزار‌های علمی مانند دوربین، ابزار رادار، تصویرگر معدنی طیف مادون قرمز، دماسنج، لرزه‌نگار و تحلیلگر مولکول آب را حمل خواهند کرد. هدف از انجام این مأموریت‌ها کاوش در قطب جنوبی ماه، سنجش از دور، شناسایی منابع و بررسی جامعی از آن محیط است.

chang'e 4

اولین مأموریت Chang'e 7 خواهد بود. وو یانهوا جدول زمانی برای انجام این مأموریت‌ها ارائه نکرد؛ اما گزارش‌های قبلی حاکی از آن است که اولین پرتاب در سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳) انجام خواهد شد.

مأموریت بعدی Chang'e 6 است که اولین‌بار به‌عنوان پشتیبانی برای بازگشت مأموریت Chang'e 5 در نظر گرفته شده بود و مأموریت جدیدش نیز برای جمع‌آوری اولین نمونه‌های سنگی از قطب جنوبی ماه و تحویل آن‌ها به زمین انجام خواهد شد و مُهر تأییدی برموفقیت‌ مأموریت‌ قبلی خواهد بود. به‌گفته‌ی چین، در Chang'e 6 محموله‌های علمی در حال توسعه‌ی فرانسه و ایتالیا و احتمالا روسیه و سوئد نیز حمل خواهد شد.

مأموریت Chang'e 8 اواخر این دهه و با هدف ایجاد ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی مشترک ماه (ILRS) با روسیه و سایر شرکای احتمالی راه‌اندازی خواهد شد و براساس بیانیه‌های مطبوعاتی قبلی چین، انتظار می‌رود در این مأموریت فناوری استفاده از منابع بومی چین و تولید با چاپ سه بعدی آزمایش شود:

هدف اصلی از این سه مأموریت راه‌اندازی این مدل اولیه ایستگاه تحقیقاتی با همکاری روسیه و به رهبری چین است. ساخت این ایستگاه می‌تواند به ما در کشف و توسعه‌ی بهتر محیط و منابع ماه و نحوه‌ی استفاده‌ی صلح‌آمیز از آن‌ها کمک شایانی کند.

طرح ILRS شامل توسعه پایگاه روباتیکی است که در سال ۲۰۳۰ (۱۴۰۹) امکان اقامت طولانی‌مدت فضانوردان در سطح ماه را فراهم می‌کند؛ این پروژه با برنامه آرتمیس ایالات متحده برای بازگرداندن فضانوردان به ماه در سال‌های آینده، کاملا متفاوت است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات