نخستین مسافر استارشیپ با فضاپیمای سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرد

چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
یوساکو میزاوا که در انتظار ساخت استارشیپ، موشک غول‌پیکر اسپیس ایکس و پرواز با آن به دور ماه است، اکنون با فضاپیمای سایوز نخستین تجربه سفر فضایی‌اش را رقم زده است.
تبلیغات

یوساکو میزاوا، میلیاردر ژاپنی و غول خرده‌فروشی پوشاک، امروز چهارشنبه برای اقامتی ۱۲ روزه به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید. او تازه‌ترین مسافر خصوصی به آزمایشگاه مداری در سالی است که در آن گردشگران فضایی بیش از هر زمان دیگر پایشان به فضا باز شد.

میزاوا، بنیان‌گذار زورو، خرده‌فروشی اینترنتی پوشاک ژاپنی، در ساعت ۱۱:۰۸ به وقت ایران به همراه یوزو هیرانو، دستیار تولیدی که سفر او را مستند خواهد کرد، سوار بر موشک روسی سایوز از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان پرتاب شد. الکساندر میسورکین، کیهان‌نورد روس نیز گردشگران فضایی را همراهی می‌کند. این خدمه سه نفره ۶ ساعت بعد در ساعت ۱۷:۱۰ به ایستگاه فضایی متصل و در حوالی ساعت ۱۹:۴۲ وارد آن شدند.

پس از رسیدن مسافران، خدمه ایستگاه فضایی که اکنون ۱۰ نفر هستند، برای خوشامدگویی به تازه‌واردان در بخشی روسی ایستگاه گرد هم جمع شدند. میزاوا در آنجا ازطریق ارتباط ویدئویی زنده با خانواده خود که در بایکونور چشم‌انتظار رسیدن او به ایستگاه بودند، صحبت کرد.

میزاوا به عنوان یک ماجراجوی پرانرژی، در سال ۲۰۱۶ توجهات بین‌المللی را به خود جلب کرد؛ زمانی که برای تصاحب یکی از آثار ژان میشل باسکیا، هنرمند آمریکایی حاضر شد مبلغ ۵۷/۳ میلیون دلار در مزایده پرداخت کند. سال ۲۰۱۷، او یک نقاشی دیگر از همان هنرمند را به قیمت ۱۱۰/۵ میلیون دلار خرید.

سال ۲۰۱۸، میزاوا علاقه‌اش به سفر فضایی را در یک رویداد در مقر اسپیس ایکس در کالیفرنیا اعلام کرد. او با پیوستن به ایلان ماسک، بنیان‌گذار شرکت به روی صحنه رفت تا اعلام کند که نخستین مسافر فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس خواهد بود.

کیهان نوردان در حال تمرین در فضای سایوز

یوساکو میزاوا و دو همسفرش درحال تمرین پرواز در ماه اکتبر.

مأموریت استارشیپ که گردش به دور ماه و بازگشت به زمین خواهد بود، برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است؛ هرچند به احتمال زیاد این سفر به تأخیر خواهد افتاد. میزاوا ابتدا قصد داشت گروهی از هنرمندان را برای همراهی با خود در سفر به ماه دعوت کند؛ اما سپس ابتدای سال گذشته مسابقه‌ای عمومی راه‌اندازی کرد که در آن زنان می‌توانستند برای انتخاب‌شدن به عنوان شریک زندگی میزاوا و پیوستن به او در سفر قمری درخواست بدهند.

این رقابت همسریابی‌ای محسوب می‌شد که قرار بود به فیلم مستند تبدیل شود. بااین‌حال، میزاوا با انتقادات مواجه شد و برنامه‌هایش را لغو کرد و تقریبا از ۲۸ هزار زنی که درخواست شرکت در مقایسه داده بودند، عذرخواهی کرد. درنهایت، میلیاردر ژاپنی تصمیم گرفت با اعلام فراخوان، هشت نفر را برای پیوستن به خود در سفر به دور ماه انتخاب کند.

میزاوا برای سفر به ایستگاه فضایی، صندلی‌ها را از طریق اسپیس ادونچرز رزرو کرد؛ شرکتی آمریکایی که سفرهای فضایی را برای گردشگران ثروتمند سازماندهی می‌کند. او مبلغ پرداختی برای این مأموریت را اعلام نکرده است.

خدمه با موشک روسی پرواز کردند؛ فضاپیمای کارکشته روسیه که کیهان‌نوردان این کشور را به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب می‌کند. پیش از آنکه کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس به انتخاب ناسا تبدیل شود، فضانوردان آمریکایی برای سفر به ایستگاه فضایی به سایوز متکی بودند. هر صندلی این فضاپیما حدود ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار هزینه روی دست ناسا می‌گذاشت؛ درنتیجه، مبلغی که میزاوا برای خود و همسفرش پرداخت کرده، قطعا در همین محدوده قیمت است.

میزاوا و هیرانو تنها فضانوردان خصوصی نیستند که امسال به ایستگاه فضایی سفر می‌کنند. در ماه اکتبر، یک بازیگر و یک کارگردان روس برای ساخت نخستین فیلم بلندی که حاوی صحنه‌های ضبط‌شده در فضا خواهد بود، هشت روز در ایستگاه فضایی اقامت کردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات