اسپیس ایکس خدمه چهارنفره فضانوردانش را با موفقیت به زمین بازگرداند

سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
با بازگشت ایمن سومین گروه از فضانوردان اسپیس ایکس به زمین پس از سکونت ۶ ماهه در ایستگاه فضایی بین‌المللی، موفقیتی دیگر برای این شرکت رقم خورد.
تبلیغات

خدمه‌ای چهارنفره از فضانوردان امروز صبح به وقت ایران سوار بر فضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس در خلیج مکزیک فرود آمدند. بازگشت ابن فضانوردان به زمین، پایان‌بخش مأموریتی تقریبا ۶ ماهه در ایستگاه فضایی بین‌المللی بود و مسیر را برای ارسال خدمه چهارنفره‌ای دیگر در هفته پیش‌ رو هموار کرد.

به‌گزارش ورج، خدمه فضانوردان شامل دو فضانورد ناسا به نام‌های شین کیمبرو و مگان مک‌آرتور و آکیهیکو هوشیده از سازمان کاوش‌های هوافضای ژاپن و توماس پسکی، فضانورد فرانسوی سازمان فضایی اروپا بود. این گروه اوایل اردیبهشت امسال در قالب مأموریت Crew-2 سوار بر موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس به فضا پرتاب شدند.

پرواز چهار فضانورد مأموریت کرو ۲، سومین پرتاب انسانی اسپیس ایکس به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی را رقم زد. انجام این‌ گونه سفرها بخشی از وظایف این شرکت در قرارداد برنامه خدمه تجاری با ناسا محسوب می‌شود؛ پروژه‌ای که براساس آن، وظیفه حمل‌ونقل فضانوردان ناسا و همکاران بین‌المللی‌اش به سکونتگاه مداری برعهده شرکت‌های خصوصی قرار گرفته است.

اسپیس ایکس نخستین گروه از فضانوردانش را در خرداد ۱۳۹۹ به ایستگاه فضایی فرستاد. این مأموریت با نام دمو ۲، پروازی آزمایشی برای اثبات ایمنی کپسول کرو دراگون، فضاپیمای طراحی‌شده مخصوص حمل‌ونقل انسان بود. به‌دنبال آن پرتاب، مأموریت کرو ۱ در آبان ۱۳۹۹ انجام شد و در جریان آن، چهار فضانورد به‌مدت ۶ ماه در ایستگاه فضایی سکونت کردند.

اکنون که مأموریت کرو ۲ به‌پایان رسیده است، اسپیس ایکس بلافاصله توجه خود را به پرتاب سرنشین‌دار بعدی با نام کرو ۳ معطوف خواهد کرد. در این پرواز که قرار است بامداد پنجشنبه ۲۰ آبان در ساعت ۵:۳۳ به وقت ایران از مرکز فضایی کندی ناسا در کیپ کاناورال فلوریدا انجام شود، چهار فضانورد شامل راجا چاری و توماس مارشبرن و کایلا بارون از ناسا به‌همراه متیوس مورر، فضانورد آلمانی سوار بر یک کپسول جدید کرو دراگون به ایستگاه فضایی سفر خواهند کرد. این خدمه چهارنفره جایگزین فضانوردان کرو ۲ خواهند شد و ۶ ماه آینده را مدار سکونت خواهند کرد.

طبق برنامه اولیه، کرو ۳ قرار بود ۹ آبان پیش از بازگشت فضانوردان کرو ۲ به زمین پرتاب شود. در این صورت، خدمه ساکن در ایستگاه می‌توانستند به تازه‌واردان خوشامد بگویند و قدری با یکدیگر آشنا شوند و پیش از عزیمت به زمین، وظایفشان را تحویل آن‌ها دهند. بااین‌حال، مأموریت کرو ۳ دچار مجموعه‌ای از تأخیرها شد. اول وضعیت نامساعد هوا در یکی از مکان‌های لغو پرتاب پرواز را به تعویق انداخت. سپس، یکی از اعضای خدمه با مشکل پزشکی جزئی مواجه شد؛ ازاین‌رو، ناسا پرتاب را به زمانی دیگر موکول کرد. سازمان فضایی جزئیاتی درباره این مشکل ارائه نداد؛ اما گفت بی‌ارتباط با کووید ۱۹ است.

به‌دلیل این بدبیاری‌ها، فضانوردان کرو ۲ پیش از رسیدن کرو ۳ به ایستگاه به زمین بازگشتند. کپسول کرو دراگون می‌تواند حداکثر تا ۲۱۰ روز در مدار بماند و محدودیت فضاپیمای کرو ۲ تا پیش از ۲۸ آبان به‌پایان نمی‌رسد؛ اما به‌دلیل پیش‌بینی بدترشدن وضعیت آب‌وهوا تا انتهای ماه، ناسا درنهایت تصمیم گرفت تا فضانوردان کرو ۲ را همین هفته به زمین بازگرداند.

بااین‌حال، یک فضانورد ناسا هنوز در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور دارد تا به تسهیل انتقال فضانوردان کمک کند. مارک ونده هی در ماه آوریل با فضاپیمای روسی سایوز به ایستگاه فضایی پرتاب شد و تا مارس ۲۰۲۲ به زمین بازنخواهد گشت؛ درنتیجه سکونت او در مدار تقریبا یک‌ساله خواهد بود.

فضانوردان کرو ۲ حین سکونت در ایستگاه فضایی بیش از ۳۰۰ آزمایش علمی انجام دادند که یکی از آن‌ها شامل پرورش و برداشت فلفل چیلی در مدار بود. فضانوردان محصولات خود را به‌همره مقداری تاکو (نوعی غذای سنتی مکزیکی) خوردند که به بهبود رژیم غذایی آن‌ها در فضا کمک کرد. تیم کرو ۲ همچنین لحظاتی غیرمنتظره را در ایستگاه فضایی تجربه کردند. مهم‌ترین آن‌ها وقتی بود که ماژول جدید روسیه حین اتصال به‌اشتباه پیشرانه‌هایش را روشن و ایستگاه را از موقعیت خود خارج کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات