پخش زنده رویداد نخستین پرتاب عملیاتی کرو دراگون اسپیس ایکس [تمام شد]

دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۴:۲۸
مطالعه 4 دقیقه
تا ساعاتی دیگر، فضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس به‌همراه چهار فضانورد پرتاب خواهد شد و با پایان رسمی وابستگی ناسا به کپسول روسی سایوز، عصر تازه‌ی پروازهای فضایی انسانی را تداوم خواهد داد.
تبلیغات

در نخستین ساعات روز دوشنبه به وقت ایران، موشک و فضاپیمایی ساخت اسپیس ایکس، چهار فضانورد را به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) حمل خواهد کرد. این مأموریت ناسا دنباله‌ی نمایش موفقیت‌آمیز فضاپیمایی مشابه است که ماه خرداد، نخستین فضانوردان را از زمان پایان عصر شاتل از خاک آمریکا به فضا فرستاد و ماه مرداد به زمین بازگرداند.

چهار فضانورد، سه نفر از ناسا و یک نفر از جاکسا (سازمان کاوش‌های هوافضای ژاپن)، به‌زودی سوار کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس خواهند شد و برفراز راکت فالکون ۹ به مدار نزدیک زمین سفر خواهند کرد. این مأموریت با عنوان Crew-1 شناخته می‌شود و فضانوردان کپسول خود را رزیلینس (به‌معنای مقاومت) نامیده‌اند. خدمه‌ی جدید به‌منظور اقامت ۶ ماهه رهسپار ایستگاه فضایی می‌شوند.

مأموریت کرو ۱ چیست؟

مأموریت پیش رو نخستین پرواز عملیاتی فضاپیمای کرو دراگون محسوب می‌شود. ماه خرداد، مأموریتی نمایشی با حضور باب بنکن و داگ هرلی، فضانوردان ناسا، انجام شد تا توانایی کپسول اسپیس ایکس در حمل‌ونقل ایمن انسان به مدار اثبات شود. آن پرتاب که Demo-2 نام داشت و با فضاپیمایی به‌نام اندور انجام شد، نخستین مأموریت سرنشین‌داری بود که پس از بازنشستگی شاتل فضایی در سال ۲۰۱۱ از خاک آمریکا برخاست. دمو ۲ نخستین پرواز فضایی انسانی اسپیس ایکس بود و نخستین فرود آبی فضاپیمایی آمریکایی را از زمان توقف پرواز کپسول‌های آپولو در دهه‌ی ۱۹۷۰ رقم زد.

ناسا تقریبا در مدت یک دهه‌ی گذشته برای رساندن فضانوردانش به ایستگاه فضایی به کپسول روسی سایوز متکی بوده است. این فضاپیما به‌شدت گران‌قیمت است که بهای هر صندلی‌اش به بیش از ۹۰ میلیون دلار رسیده.

تاریخ پرتاب کرو ۱

مأموریت کرو ۱ قرار است یکشنبه در ساعت ۱۹:۲۷ به وقت محلی (۰۳:۵۷ بامداد دوشنبه به وقت ایران) از مرکز فضایی کندی در فلوریدا پرتاب شود. ناسا پوشش زنده‌ی خود را تقریبا ۴ ساعت پیش از پرتاب آغاز خواهد کرد و شما مخاطبان زومیت نیز می‌توانید پخش زنده‌ی رویداد را از همین‌جا یا از کانال ما در آپارات تماشا کنید. کرو دراگون بیش از یک روز پس از پرتاب در مدار خواهد ماند و سه‌شنبه ساعت ۰۷:۳۰ به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد رسید.

پیش‌بینی‌ها فعلا حاکی از مطلوبیت ۵۰ درصدی شرایط هوا در سکوی پرتاب است. اسپیس ایکس و ناسا به نظارت بر هوا دورتر از ساحل در اقیانوس اطلس نیز ادامه خواهند داد. شرایط هوا و دریا باید نسبتا آرام باشد تا اگر حین صعود راکت سانحه‌ای پیش آید، کرو دراگون بتواند فرودی اضطراری در اقیانوس انجام دهد. اگر پرتاب فردا صبح لغو شود، فرصت بعدی روز چهارشنبه فراهم خواهد شد.

فضانوردان کرو ۱ چه کسانی هستند؟

فضانوردان عضو خدمه ماموریت Crew-1

مایکل هاپکینز ۵۱ ساله سرهنگ نیروی هوایی ایالات متحده و فرمانده‌ی پرواز است. سرهنگ هاپکینز نخستین عضو نیروی تازه‌تأسیس فضایی ایالات متحده به‌شمار می‌آید که به فضا می‌رود و یکی از ۹ فضانوردی است که ناسا در سال ۲۰۰۹ انتخاب کرد. او پیش‌تر یک‌بار در سال ۲۰۱۳ به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرد و ۱۶۶ روز در آنجا اقامت داشت.

شانون واکر ۵۵ ساله پیش‌تر در سال ۲۰۱۰ و در مأموریت اکسپدیشن ۲۴/۲۵ با فضاپیمای سایوز به ایستگاه فضایی سفر کرد. واکر مدرک دکتری در رشته‌ی فیزیک فضا از دانشگاه رایس دارد و در آنجا درباره‌ی چگونگی برهمکنش بادهای خورشیدی با جوّ ونوس مطالعه کرده است.

سوئیچی ناگوچی ۵۵ ساله فضانورد جاکسا، سازمان فضایی ملی ژاپن است و با مأموریت پیش ‌رو، سومین سفر فضایی‌اش را تجربه خواهد کرد. او در سال ۲۰۰۵، عضو خدمه‌ی شاتل فضایی دیسکاوری و ازجمله نخستین فضانوردانی بود که بیش از دو‌ونیم سال پس از فاجعه‌ی کلمبیا که به از‌دست‌رفتن هفت عضو خدمه‌ی آن منجر شد، با فضاپیمای شاتل به فضا سفر کرد. سوئیچی در آن سفر به ایستگاه فضایی، سه مرتبه به پیاده‌روی فضایی رفت که یکی از آن‌ها با هدف آزمایش فناوری‌هایی انجام شد که آسیب واردشده به کاشی‌های حرارتی در شاتل فضایی را تعمیر می‌کردند. او در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ نیز ۵ ماه در مدار اقامت کرد.

ویکتور گلوور ۴۴ ساله که در سال ۲۰۱۳ ناسا به‌عنوان فضانورد انتخاب کرد، نخستین سفر فضایی‌اش را به‌عنوان خلبان مأموریت با کرو ۱ تجربه خواهد کرد. او نخستین فضانورد سیاه‌پوست ناسا است که به‌عنوان عضو خدمه‌ی ایستگاه فضایی به‌کار گرفته می‌شود. ناسا تاکنون درمجموع بیش از ۳۰۰ فضانورد به فضا فرستاده است؛ اما تنها ۱۴ نفر از آن‌ها سیاه‌پوست بوده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات