یک شهاب سنگ به‌طور غیرمنتظره‌ای سر از تخت خواب زنی در کانادا درآورد

جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
در یک حادثه عجیب، یک زن در کانادا در حالی بیدار شد که نزدیک بود با برخورد یک شهاب‌سنگ به اتاق‌خوابش کشته شود. عکس این شهاب‌سنگ طی روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی بازخورد زیادی داشته است.
تبلیغات

روث همیلتون، از استان بریتیش کلمبیا، کانادا اخیرا شهاب‌سنگی به وزن ۱٫۲ کیلوگرم را در نزدیکی بالش خود پیدا کرده است. روث همیلتون در خانه‌اش خوابیده بود که با یک صدای مهیب و متعاقب آن پارس سگش از خواب بیدار شد. او از جا پرید و چراغ را روشن کرد و بلافاصله متوجه یک سوراخ بزرگ در سقف اتاقش شد. ساعت او ۱۱:۳۵ شب را نشان می‌داد. «نیویورک‌تایمز» گزارش داد،‌ در ابتدا خانم همیلتون ۶۶ ساله تصور کرد ممکن است درخت مجاور خانه افتاده باشد که با همان‌ وارسی‌های اولیه مشخص شد همه درختان حیاط سرجای خودشان هستند.

روث همیلتون تصمیم گرفت بلافاصله با مرکز فوریت‌های پلیسی (۹۱۱) تماس بگیرد. ولی در حین صحبت با اپراتور تلفنی بود که متوجه شد یک شیء به رنگ خاکستری‌زغالی بزرگ بین دو بالش گلدار روی تخت‌خوابش افتاده است. او بعدا متوجه شد آنچه روی تخت‌خوابش افتاده یک شهاب‌سنگ است. همیلتون در این مورد به یک وب‌سایت خبری گفت: «مثل برگ می‌لرزیدم. تصور کنید خواب هستید. همه‌چیز امن و امان است و در تخت‌خواب خود آرام خوابیده‌اید، ولی ناگهان با برخورد شهاب‌سنگی از تخت‌خوابتان بیرون بیایید.»

این شهاب‌سنگ نسبتا بزرگ که به اندازه مشت یک مرد قوی‌هیکل بود کنار خانم همیلتون فرود آمد و حتی بخشی از گچ‌ و خاک دیوار را تخریب و روی صورت او ریخت. این ماجرا که روز ۳ اکتبر اتفاق افتاد، مدتی کاربران اینترنتی را به خود مشغول داشت و نهایتا نیز به دانشمندان این امکان را داد تا این سنگ آسمانی را از نزدیک مطالعه کنند.

شهاب‌سنگ ۱،۲ کیلوگرمی در دست روث همیلتون

«شهاب‌واره‌‌ها» هر ساعت و هر روز به زمین پرتاب می‌شوند. شهاب‌واره‌هایی که به اندازه کافی بزرگ باشند، از سفر در جّو کره زمین سالم باقی‌مانده و روی سطح سیاره ما فرود می‌آیند و به همان شهاب‌سنگ‌هایی که می‌شناسیم تبدیل می‌شوند. برخی از این شهاب‌سنگ‌ها سر از کلکسیون‌های شخصی و برخی نیز سر از موزه‌ها در می‌آورند. برخی نیز در حراجی‌ها و وب‌سایت‌های خرده‌فروشی همچون eBay فروخته می‌شوند. اسفند ۹۹ بود که در حراجی کریستی مجموعه بی‌نظیری از شهاب‌سنگ‌های نادر مجموعا با قیمتی بالغ بر ۴ میلیون دلار فروخته شدند.

شبی که شهاب‌سنگ به منزل همیلتون در شهر گلدن (شهری با جمعیت ۳۷۰۰ نفر در فاصله ۷۰۸ کیلومتری شرق ونکوور) اصابت کرد، سایر کانادایی‌ها دو صدای مهیب شنیده و گلوله‌‌ای آتشین را در آسمان شب دیده بودند. به گفته محققان دانشگاه کلگری، برخی توانسته‌اند تصاویریی از این پدیده ثبت کنند. پس از تماس خانم همیلتون با مرکز فوریت‌های پلیس یک افسر به منزل او آمد و گفت که ممکن است این سنگ سرگردان بر اثر انفجار در عملیات جاده‌سازی در آن حوالی به اینجا آمده باشد. ولی با پرس‌وجوهای بعدی مشخص شد که آن شب انفجاری در کار نبوده است.

سپس افسر پلیس حدس دیگری زد و گفت ممکن است سنگی که در تخت‌خواب خانم همیلتون افتاده یکی از دو شهاب‌سنگی باشد که صدای مهیب‌شان در آن حوالی شنیده شده است. خانم همیلتون که بر اثر این اتفاق شوکه شده بود، دوباره به اتاق خوابش برنگشت و تمام شب‌ را بیدار ماند و چای نوشید. همیلتون به رسانه‌های محلی گفت که ابتدا تصمیم داشته ماجرا را مسکوت نگه دارد، ولی بعدا جریان را به اطلاع محققان دانشگاه وسترن انتاریو رسانده است. پیتر براون، یکی از محققان این مرکز علمی نیز سریعا خود را به محل رساند و اصالت این شهاب‌سنگ را که به عقیده او «از یک سیارک آمده» تأیید کرد. خانم همیلتون که هم‌اکنون بازنشسته است و قبلا مدیر اتاق بازرگانی محلی بوده، تصمیم گرفت جریان را برای خانواده‌اش نیز بازگو کند.

مثل برگ می‌لرزیدم. تصور کنید خواب هستید و ناگهان با برخورد شهاب‌سنگی بیدار شوید

شهاب‌سنگ‌ها قبلا نیز در منازل و حیاط‌ خانه‌ها سقوط کرده بودند. در سال ۱۹۸۲، یک شیءآسمانی ۲٫۷ کیلوگرمی به خانه‌ای در وترزفیلد، کانتیکت، ایالات متحده برخورد کرد. این شیء با سوراخ کردن سقف طبقه‌های دوم و اول به‌درون اتاق نشیمن افتاد و غلتید خود را به اتاق غذاخوری رساند تا اهالی خانه را غافلگیر کند. در اتفاق عجیب دیگری در سال ۲۰۲۰، یک شهاب‌سنگ حدودا ۲ کیلوگرمی نیز با عبور از پشت‌بام به درون خانه‌ یک تابوت‌ساز اندونزیایی سقوط کرد.

پروفسور براون می‌گوید، احتمال برخورد یک شهاب‌سنگ به خانه شخصی و برخورد با تخت‌خواب در هر سال تقریبا یک در ۱۰۰ میلیارد است. شهاب‌سنگی که از سر اتاق خواب خانم همیلتون در آورد، یکی از دو شهاب‌سنگی بود که آن شب از آسمان گلدن گذشت. محققان دانشگاه کلگری (در فاصله ۲۵۷ کیلومتری شرق گلدن) بعدا شیء دوم را در حدود یک و نیم کیلومتر دورتر از خانه همیلتون پیدا کردند. محققان برای پیدا کردن این شهاب‌سنگ از مختصات موجود در عکس‌ها و فیلم‌های مردم محلی استفاده کرده بودند.

وضع اتاق‌خواب خانم همیلتون پس از برخورد شهاب‌سنگ

الن هیلدبراند، دانشیار دانشگاه کلگری که در حوزه شهاب‌سنگ‌ها مطالعه می‌کند، گفت او و همکارانش از اینکه این شیء آسمانی در اختیارشان قرار گرفته بسیار خرسند شدند و حتی «من فکر می‌کنم ما از خوشحالی یکدیگر را بغل کردیم.» شهاب‌سنگ‌ها فرصت نادری به دانشمندان می‌دهند تا اطلاعات تازه و دسته‌اولی درباره مواد و مصالح اجرام منظومه شمسی و کمربند سیارک‌ها به‌دست آورند. به این ترتیب، محققان می‌توانند به جای خیره شدن به این اجرام از فاصله بسیار دور، فرصت نمونه‌برداری از آن‌ها را داشته باشند.

همچنین دانشمندان می‌گویند می‌توانند از شهاب‌سنگ‌ها برای بازسازی مسیری که این اجرام کیهانی از فضا تا درون جّو زمین پیموده‌اند استفاده کنند. شهاب‌سنگ‌ها در طی این مسیر چیزی حدود ۹۰ درصد از جرم خود را از دست می‌دهند. دمای سطحی شهاب‌سنگ‌ها در طول این سفر طولانی به بیش از ۲۰۰۰ درجه سانتی‌گراد رسیده و سرعت آن‌ها نیز گاه از ۵۰ برابر سرعت صوت نیز فراتر می‌رود. هر چند شهاب‌سنگ‌ها در هنگامی که پیدا می‌شوند، معمولا حرارت خود را از دست داده‌اند و خنک شدند، ولی همچنان تا حد زیادی داغ هستند.

خانم همیلتون اعلام کرده پس از پایان مطالعه محققان از آنجایی که این شهاب‌سنگ در ملک او افتاده، قصد دارد آن را برای خود نگه دارد. گفته می‌شود، احتمال کشته شدن با یک شهاب‌سنگ بیش از بردن بلیط بخت‌آزمایی است و حالا که این اتفاق باورنکردنی برای خانم همیلتون افتاده، چرا به فکر خرید یک بلیط بخت‌آزمایی نباشد. او در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در همین مورد گفت که او نیازی به این کار ندارد، چرا که قبلا برنده شده است. خانم همیلتون گفت: «من هیچ‌ آسیبی ندیدم. چنین تجربه‌ای را از سر گذراندم و حتی یک خراش هم برنداشتم. به‌طوری که تنها کاری که باید می‌کردم این بود که دوش بگیرم و گرد و غبار روی سر و صورتم را بشورم. من از اینکه زنده‌ام، بسیار سپاسگزارم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات