ساخت نخستین فیلم بلند داستانی در فضا؛ دستاورد پیشگامانه جدید روسیه

جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
سازمان فضایی روسیه در رقابت برای شکست ناسا، به‌زودی کارگردان و بازیگر زنی را به‌منظور ساخت نخستین فیلم بلند داستانی در فضا به ایستگاه فضایی پرتاب خواهد کرد.
تبلیغات

نخستین ماهواره در فضا، نخستین سگ، نخستین مرد و نخستین زن و اکنون اگر همه‌چیز به‌خوبی پیش برود، افتخار نخستین فیلم ساخته‌شده در فضا نیز از آن روسیه خواهد شد.

روز پنجشنبه، کمیسیونی از متخصصان پزشکی و ایمنی در مسکو، برنامه پرتاب یک کارگردان و بازیگر زن در ماه جاری برای ضبط نخستین فیلم داستانی کامل در فضا را تأیید و با این اقدام، روسیه را یک گام به ثبت رکوردی دیگر نزدیک‌تر کرد.

فیلمی که روس‌ها قرار است در فضا بسازند، «چالش» نام دارد و داستان پزشکی را روایت می‌کند که در فرصتی کوتاه به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب می‌شود تا جان یک کیهان‌نورد را نجات دهد. اگر این اثر سینمایی طبق برنامه ماه آینده فیلم‌برداری شود، صنعت فیلمسازی روسیه، هالیوود را در مدار نزدیک زمین شکست خواهد داد.

ناسا سال گذشته از برنامه‌اش برای ساخت فیلم در فضا با حضور تام کروز خبر داد. سپس روسکاسموس، سازمان فضایی روسیه نیز اعلام کرد که به‌دنبال ساخت فیلم در مدار نزدیک زمین است.

در کنفرانس خبری در مسکو پیش از عزیمت برای پرتاب، بازیگر زن و کارگردان روس و بدل‌هایشان (هر دو نقش بازیگر پشتیبان دارند تا مبادا مشکل سلامتی در واپسین ثانیه برنامه را از مسیر خارج کند) با اشتیاق درباره پیشتازی جدید در صنعت سرگرمی صحبت کردند. آن‌ها گفتند امید دارند بی‌وزنی را به شیوه‌ای که پیش‌تر هرگز در فیلم‌های داستانی سابقه نداشت، به تصویر بکشند و حس شناوربودن آزادانه و دیدن زمین از آسمان را با بازیگر زنی حرفه‌ای نشان دهند.

یولیا پرسیلد، زنی که قرار است به نخستین بازیگر در فضا تبدیل شود، درباره تمریناتش در پروازهای شبیه‌ساز محیط ریزگرانش گفت «برای دو ثانیه اول ترسناک و پس از آن زیبا است.» خانم پرسیلد و کلیم شیپنکو، کارگردان خدمه اصلی، قصد دارند سوار بر کپسول سایوز به‌مدت ۱۰ روز به بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کنند. معلوم نیست ناسا چه زمانی می‌خواهد پروژه فیلم فضایی‌اش را آغاز کند؛ اما مقام‌های روسی آنقدر عجله داشتند که برنامه‌ی مأموریت‌هایشان را برای پرتاب فیلمسازان تغییر دادند.

کپسول سایوز متصل به ایستگاه فضایی بین المللی

ماژول روسی نوکا در ایستگاه فضایی بین‌المللی، محل فیلم‌برداری خواهد بود.

پرتاب خدمه فیلمساز روس برای ۵ اکتبر (۱۳ مهر) برنامه‌ریزی شده است. تاییدیه اخیر کمیسیون مرکز آموزش فضانوردان یوری گاگارین، مانع مهمی را از مسیر ساخت فیلم برداشت. پرسیلد ۳۷ ساله، درست مانند شخصیتی که نقش آن را بازی خواهد کرد، از طریق آموزش‌هایی که بهار امسال پس از آزمون انتخاب بازیگر آغاز شد، برای سفر به فضا آماده شده است. او هیچ سابقه‌ای در فضا یا هوانوری ندارد.

پرسیلد به‌عنوان فرزند دختر یک نقاش و یک مربی مهدکودک، هم‌اکنون ستاره سینمای روسیه محسوب می‌شود. او در فیلم‌های پرفروش مطرح، آثار هنری و مجموعه‌های تلویزیونی ایفای نقش و به‌مدت چهار سال در تئاتر مالایا برونایا در مسکو بازی کرده است.

برنامه روسیه برای پرتاب بازیگر زن به فضا، در ادامه مجموعه‌ای از سفرهای فضایی فضانوردان غیرحرفه‌ای در سال جاری است؛ ازجمله پرواز جف بزوس، مالک آمازون برفراز موشک بلو ارجین، دیگر شرکت متعلق به او و پرتاب اخیر چهار مسافر با کپسول ساخت اسپیس ایکس.

در مأموریت پیش‌رو، آنتون شکاپلروف، کیهان‌نورد باتجربه، وظیفه خلبانی فضاپیمای سایوز سه‌سرنشینه را برعهده خواهد داشت. تمام اعضای مأموریت به‌منظور آمادگی برای حوادث غیرمترقبه حین پرواز ، چه در کپسول چه در بخشی روسی ایستگاه فضایی آموزش دیده‌اند.

پرسیلد می‌گوید از پرواز پیش‌رو ترسی ندارد؛ هرچند ترس را احساسی طبیعی می‌داند. او پذیرفته است که برای فیلم‌برداری در فضا با محدودیت‌هایی مواجه خواهد بود. به‌عنوان مثال، وی خود وظیفه گریم را برعهده خواهد داشت و بدون حضور افراد مسئول نورپردازی و صدابرداری، مقابل دوربین خواهد رفت.

شیپنکو می‌گوید هدفش از ساخت فیلم در ایستگاه فضایی، نمایش تجربه فضا از دریچه چشمان شخصیت پزشک با بازی پرسیلد به‌عنوان فردی معمولی است. او گفت «می‌خواهیم هر شخص قدری شبیه به قهرمان ما باشد و حس سفر فضایی را ازطریق بازی بازیگر تجربه کند.» سه کیهان‌نورد حاضر در ایستگاه فضایی نیز نقش‌های جزئی در فیلم خواهند داشت.

یولیا پرسیلد و آنتون شکاپلروف و کلیم شیپنکو

از چپ به راست: یولیا پرسیلد و آنتون شکاپلروف و کلیم شیپنکو.

آنتون دولین، منتقد سینما و سردبیر مجله نقد فیلم «فیلم آرت» به نیویورک تایمز گفت فیلم‌برداری صحنه‌های گسترده بازیگر زن در شرایط بی‌وزنی، اتفاقی تازه در صنعت فیلم‌سازی خواهد بود. بااین‌حال پس از آنکه فیلم روسی عنوان نخستین اثر سینمایی در فضا را تصاحب کند و تازگی انجام این کار محو شود، معلوم نیست که هزینه‌ها و خطرات فیلم‌برداری در فضا برای پروژه‌های آتی توجیه‌پذیر خواهد بود یا خیر.

فضانوردان و کیهان‌نوردان البته از ده‌ها سال پیش مستندهایی را ضبط کرده‌اند. مأموریت‌های قمری آپولو پیشتاز پخش زنده تلویزیونی بودند. رابرت پلرمن، دبیر کالکت‌اسپیس‌دات‌کام، وب‌سایت خبری تاریخ فضا می‌گوید پیش‌تر برای ساخت فیلم داستانی در فضا اقداماتی انجام شده بود. ریچارد گاریوت، کارآفرینی که به‌عنوان گردشگر در سال ۲۰۰۸ به فضا سفر کرد، فیلم کوتاهی هفت دقیقه‌ای به‌نام «اوج ترس» را با حضور فضانوردان و کیهان‌نوردان ضبط کرد. همچنین فیلم روسی «بازگشت از مدار»، محصول سال ۱۹۸۴ شامل صحنه‌هایی است که در فضا فیلم‌برداری شده‌اند. بااین‌حال، «چالش» نخستین فیلم بلند داستانی در فضا و نخستین فیلمی نیز خواهد بود که به‌منظور ساخت آن، بازیگر و کارگردان به فضا فرستاده می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات