موشک سرگردان چینی سرانجام در اقیانوس هند سقوط کرد

یک‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از بیش از یک هفته سرگردانی در مدار، موشک چینی در نهایت بر فراز اقیانوس هند به جو زمین بازگشت.
تبلیغات

به گزارش دفتر مهندسی مأموریت‌های فضایی انسانی چین، موشک ۳۰ متری و ۲۲ تنی لانگ مارچ ۵ بی که نخستین ماژول ایستگاه فضایی بعدی این کشور را پرتاب کرده بود، بر فراز اقیانوس هند در نزدیکی مالدیو به جو زمین وارد شده است. دانشمندان، ردیابان آماتور ماهواره و پنتاگون که در طول هفته بر موشک سرگردان چینی نظارت می‌کردند، نگران بازگشت آن به زمین بر فراز ناحیه‌ای پرجمعیت بودند. به‌نقل از ورج، فرماندهی فضایی آمریکا که به تعیین موقعیت زباله‌های فضایی و ماهواره‌های انسان‌ساخت کمک می‌کند، اعلام کرد موشک چین امروز در ساعت ۶:۴۵ به وقت ایران بر فراز شبه جزیره عربستان به جو زمین بازگشت. به‌گفته‌ی آن‌ها، معلوم نیست بقایای موشک به خشکی اصابت کرده است یا دریا.

اسپیس ترک، وب‌سایتی که با استفاده از داده‌های فرماندهی فضایی، محل تقریبی موشک را منتشر می‌کرد، در توییتی نوشت: «تمام کسانی که ورود دوباره‌ی لانگ مارچ ۵ بی را دنبال می‌کنند، اکنون می‌توانند آسوده باشند. موشک سقوط کرده است.» این وب‌سایت در ادامه افزود آخرین داده‌های مربوط به موقعیت در حالی منتشر شد که موشک بر فراز عربستان سعودی در حال پرواز بود.

اغلب مراحل اول موشک‌های یک‌بارمصرف معمولا پس از جدایی از محموله یا مرحله‌ی فوقانی به‌طور بی‌خطر در اقیانوس سقوط می‌کنند؛ اما لانگ مارچ ۵ بی برخلاف دیگر موشک‌ها ساختاری تک‌مرحله‌ای دارد. در واقع کل مرحله‌ی اول موشک هنگام رساندن محموله‌اش به فضا در دهم اردیبهشت، به مدار نزدیک زمین وارد شد. ماژول تیان‌هه که توسط موشک چینی به فضا حمل شد، در طول چند سال آینده به‌عنوان بخش سکونتگاه برای ایستگاه فضایی جدید چین به کار خواهد رفت.

مرحله‌ی اصلی موشک پس از استقرار ماژول ایستگاه فضایی در فضا از کنترل خارج شد، به مدت بیش از یک هفته در مدار باقی ماند، به‌تدریج ارتفاعش کاهش یافت و درنهایت امروز صبح به جو زمین بازگشت. بیل نلسون، مدیر جدید ناسا، به بازگشت کنترل‌نشده‌ی موشک چینی واکنشی تند نشان داد. به گفته‌ی او: «واضح است که چین نتوانسته استانداردهای مربوط به زباله‌های فضایی را رعایت کند. مهم است که چین و تمام کشورها و نهادهای خصوصی فعال در فضا به‌منظور تضمین ایمنی، ثبات، امنیت و پایداری فعالیت‌های فضایی، مسئولانه و شفاف رفتار کنند.»

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه‌ی چین، دو روز پیش هنگام سرگردانی موشک در مدار، تهدید آن را برای نواحی پرجمعیت کم‌اهمیت جلوه داد و به خبرنگاران گفت بخش اعظم موشک در جو خواهد سوخت و «احتمال اینکه این فرایند به زمین آسیب بزند، بسیار کم است.»

این نخستین‌ بار نیست که بقایای موشک‌ها و سازه‌های فضایی چین به‌طور کنترل‌نشده به جو زمین وارد می‌شوند. سال گذشته، بقایای نسخه‌ای دیگر از لانگ مارچ ۵ بی پس از عبور بر فراز نیویورک، در غرب آفریقا سقوط کرد. سال ۲۰۱۸، تیان‌گونگ ۱، نسخه‌ی آزمایشی ایستگاه فضایی چین نیز که در سال ۲۰۱۱ پرتاب شده بود، بر فراز اقیانوس آرام جنوبی به جو زمین بازگشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات