اسپیس ایکس درصدد نصب گنبد شیشه‌ای روی فضاپیمای کرو دراگون است

جمعه ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کپسول کرو دراگون که انتهای تابستان امسال در مأموریتی خصوصی پرتاب خواهد شد، گنبدی شیشه‌ای با امکان ارائه‌ی نمای ۳۶۰ درجه از فضا خواهد داشت.
تبلیغات

کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس که قرار است امسال چهار فضانورد غیر نظامی را به فضا ببرد، به قطعه‌ای جدید مجهز خواهد شد: گنبدی شیشه‌ای که بر فراز فضاپیما نصب می‌شود تا به گردشگران نمای ۳۶۰ درجه از کیهان بدهد. برنامه‌ی نصب این پنجره روز سه‌شنبه اعلام شد؛ زمانی‌که اسپیس ایکس و تیم مسئول مأموریت گردشگری اینسپریشن ۴ (Inspiration4)، خدمه‌ی کامل برای این سفر فضایی پیش رو را معرفی کردند.

ازآنجا که کرو دراگون در مأموریت یادشده به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل نخواهد شد، پنجره‌ی گنبدی‌شکل شیشه‌ای با رابط اتصال کپسول در دماغه‌ی آن جایگزین خواهد شد. پنجره‌ی جدید به ماژول مشهور کاپولا در ایستگاه فضایی شباهت دارد؛ اما گنبد کرو دراگون ظاهرا یک ورق غیر منقطع شیشه‌ای است و هیچ ساختار پشتیبانی ندارد که نمای پنجره را تقسیم کند.

پوسته‌ی ایرودینامیک محافظ کرو دراگون که منطقه‌ی در دریچه را حین پرتاب می‌پوشاند، به‌ محض قرارگیری ایمن فضاپیما در مدار گشوده خواهد شد تا گنبد شیشه‌ای را نمایان کند. بر اساس تصویر رندری که اسپیس ایکس در توییتر منتشر کرده است، دست ‌کم یک عضو خدمه از سینه به بالا در گنبد جا خواهد گرفت تا بتواند نمای پانوراما از فضا را تماشا کند.

اسپیس ایکس، کرو دراگون را با قراردادی ۲٫۶ میلیارد دلاری در برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری ناسا ساخت. هدف از راه‌اندازی این طرح دولتی خصوصی، توسعه و ساخت کپسول‌هایی فضایی بود که به‌عنوان وسیله‌ی حمل‌ونقل برای ارسال فضانوردان ناسا به مدار به کار روند. بوئینگ نیز تحت همین برنامه در حال ساخت کپسول خود به نام استارلاینر است. کرو دراگون ‌اکنون در فاز عملیاتی به سر می‌برد و تاکنون دو خدمه از فضانوردان دولتی را به فضا فرستاده است.

ناسا که سال گذشته کرو دراگون را برای پرواز فضانوردان تأیید کرد، می‌گوید قصد ندارد از نسخه‌ی کاپولای کرو دراگون برای مأموریت‌های فضانوردی خود استفاده کند و نصب این پنجره به تأییدیه‌ی ایمنی این سازمان نیاز ندارد. جاش فینچ، سخنگوی ناسا، به خبرگزاری ورج گفت: «ناسا ‌اکنون برنامه‌ای برای پرواز نسخه‌ی تغییریافته‌ی کرو دراگون ندارد. ناسا به تأیید طراحی اسپیس ایکس برای مأموریت‌های خصوصی این شرکت نیاز ندارد و از طریق فعالیت معمول خود به حفظ آگاهی از سامانه‌های اسپیس ایکس شامل اشتراک‌گذاری داده‌های پرواز از مأموریت‌های غیر دولتی ادامه خواهد داد.»

مأموریت خیریه‌ی اینسپریشن ۴ به مدیریت جارد آیزاکمن، میلیاردر، کارآفرین فناوری و مدیرعامل شرکت شیفت‌فور پیمنتز، قرار است با پرتاب در ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور)، آیزاکمن و سه فضانورد غیر حرفه‌ای دیگر را در سفری رایگان به مدت سه روز به مدار زمین ببرد. اسپیس ایکس در این مأموریت از کپسول کرو دراگون رزیلینس استفاده خواهد کرد که ‌اکنون در پشتیبانی از مأموریت کرو ۱ ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شده است. پنجره‌ی شیشه‌ای پس از بازگشت کپسول به زمین و در جریان تعمیر و نوسازی در فلوریدا روی آن نصب خواهد شد.

بنجی رید، مسئول مدیریت مأموریت کرو دراگون سه‌شنبه در جریان کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «ما تمام کارهای مهندسی را انجام داده‌ایم و از طریق تمام تجزیه‌وتحلیل‌ها و آزمایش‌ها و احراز صلاحیت‌ها پیش خواهیم رفت تا ایمنی همه ‌چیز را تضمین کنیم.» رید در ادامه افزود که نصب پنجره از به‌کارگیری کپسول رزیلینس در مأموریت‌های دیگر جلوگیری نخواهد کرد. خدمه‌ی اینسپریشن ۴ شامل کریستوفر سمبروسکی، مهندس لاکهید مارتین از شهر اورت واشینگتن، شان پراکتر، استاد دانشگاه از شهر تمپی آریزونا و هیلی آرسینو، نجات‌یافته از سرطان استخوان و کارمند بیمارستان تحقیقاتی اطفال سنت جود است.

خبر نصب پنجره‌ی جدید همان زمانی اعلام شد که ویرجین گلکتیک، شرکت گردشگری فضایی ریچارد برانسون نیز از نسخه‌ی ارتقاءیافته‌ی هواپیمای فضایی زیرمداری خود به نام اسپیس‌شیپ ۳ رونمایی کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات